Evangeliebelijder
Evangeliebelijder
  • Home
  • Daaglikse meditasie/Dagelijkse meditatie
    • meditaties coronacrisis/ meditasies koronakrisis
    • reeks Filippenzen/Filippense
    • reeks Gebed
    • Geloof en zekerheid/Geloof en sekerheid
    • Meditaties/Meditasies Geloofsleer
    • meditaties varia
    • Vakantiemijmeringen/Vakansiemymeringe
  • Preken
    • Genesis
    • Leviticus
    • Psalmen
      • Psalm 23
      • Psalm 122
      • Preek Psalm 91 coronacrisis
    • Openbaring
  • Catechismuspreken
    • Zondag 3
    • Zondag 5
    • zondag 6
    • Zondag 8
    • Zondag 10
    • Zondag 12
    • Zondag 14
    • Zondag 15
    • Zondag 38
    • Zondag 41
    • Zondag 42
    • Zondag 42 Hervormingsdag
    • Zondag 43
    • Zondag 43 Gebruik je tong tot voordeel van jouw naaste
    • Zondag 44
    • Zondag 45
    • Zondag 46
    • Zondag 47
  • Boeken
    • Hoe zullen wij leven?
    • Gelukkig geen mythe
    • Wees een doener in geloof
    • Leven voor Gods ogen
    • Leg de goede belijdenis af
    • De HERE spreekt ons aan
    • TItus
    • Haggai
    • Verklaring Prediker
    • Het wonder van Gods genadige verkiezing I
    • Ik hou zo van je
    • Vragen bij: Ik hou zo van je
  • artikelen
    • Orkaan Irma
    • de opname van de gemeente op 22 september 2017?
    • Wat is echte kennis
    • Een verbeterde visie
    • Komt er iets van boven?
    • Weten we meer dan Paulus?
    • Kun je je beheersen?
    • Zonde tegen de Heilige Geest
    • Vrouw in het ambt?
    • 12 keer Luther
    • Wat heeft Luther ons vandaag te zeggen?
    • vreugdevol
    • Verlangen naar eenheid
    • The Shack/De uitnodiging
    • Actuele oude preek
    • Hermeneutiek: Die leeu brul
    • Kerst leegheid
    • Hoe lees ons die Bybel?
    • Bijbelboek Job
    • Komt het kwaad alleen van de duivel?
    • Die aantrekkelijke wereld
    • Kerk en democratie
    • De stem van volk en partij
    • Twee prachtige beloften
    • Christus en vijftig tinten grijs
    • Hoe veilig ben ik?
    • Zielig of schuldig?
    • Katholieke kerk zijn en onze smaak
    • Geloven niet uit de Bijbel maar uit mijn hart
    • Geestelijke leiding in en door de prediking
    • Enkele gedachten over 2018/2019
    • Nog bekering nodig?
    • bijzondere afscheidspreek 1995
    • Vrouw in het ambt en de leer van de verlossing
    • Mag ik nog herder zijn?
    • Hoe het zo geworden is of hoe het zo kon gebeuren
    • Wie is de Here Jezus?
    • Paulus tot instrument van Christus gemaakt
    • Psalm 2 direk Messiaans?
    • Die doodstraf
    • Reg in eie hand neem?
    • Ben ik een farizeeër - Christenvervolging in Nederland
    • HISTORISCHE UITTOCHT UIT EGYPTE BELANGRIJK VOOR ONS GELOOF IN DE 21E EEUW?!
    • Die God wat leef
    • Wie mag by die kerk behoort?
    • De liefde als eerste
    • DE WIJSHEID EN DE UIL VAN MINERVA
    • Liefdemaaltijd
    • Ons gebedsleven
    • De HERE zelf is de norm voor ons leven
    • Wie ben ik?
    • Zijn ouderlingen gebedsgenezers?
    • Nationale synode? Graag!
    • Geloofsbeleving - bevinding
    • Het belang van Genesis 1-3 voor de ethiek
    • De Schepper is God
    • Lijden en dood vanaf het begin?
    • De drie H,s
    • Transgender
    • Geven en ontvangen van organen
    • DE BERGREDE:NOODZAKELIJK ONDERWIJS
    • MIJN HART BREEKT
    • Ga met God en God zal met je gaan
    • Wat een pijn en verdriet!
    • KERK IN VERSKEIDENHEID - KERK IN VERSKEURDHEID
    • Gods kind leeft!
    • Wat moet je met een God die toornt?
    • Spangenberg se wetenskaplike hoogmoed
    • Stabiel terwijl alles schokt en schudt (Aantekeningen bij Psalm 125)
    • Oer Goed boek over schepping, zondeval en verlossing?
    • Genesis 1 en de positie van man en vrouw vrouw
    • Gehoorzamen met ons hart
    • Brief synode Goes 2020
    • DE MEERDERHEID BESLISSEND?
    • Kerst en alles zal openbaar worden
    • Christus en Jodenhaat
    • VACCINS TEKEN VAN HET BEEST?
    • Bouwen op machtspolitiek?
    • OP WEG NAAR PASEN: ANGST EN VOORZICHTIGHEID
    • Mag ik als christen nog in dit land leven?
    • Een christen is uit op het geluk van iedereen
  • Voorbereidingsbladen
    • Voorbereidingsblad preek vanuit Zondag 5
    • Voorbereidingsblad Pasen 2020
    • Voorbereidingsblad preek Psalm 69:8-10
    • Voorbereidingsblad preek zondag 3
    • Voorbereidingsblad zondag 47
    • Voorbereidingsblad zondag 48
    • Voorbereidingsblad preek Johannes 21:1-14
    • Voorbereidingsblad Johannes 21:1-14 (II)
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 9
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 10
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 13
    • Voorbereidingsblad preek Handelingen 2:1b Pinksteren
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:1-5
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:6,7
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:8
    • Samenvatting preek Galaten 5:22: Blijdschap
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:2-6
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:7-16
    • Leesroosters bidden
    • Verwerkingsblad preek 2 Johannes 2:9b
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 9-10:1
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 10:1-16
    • Verwerkingsblad preek Zondag 39
    • Verwerkingsblad bij preek over Zondag 40
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:46-48a
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:48b-50
    • Voorbereidingsblad Kerst 2021
  • Cursussen
    • Cursus: Hoe lezen wij de Bijbel?
    • Cursus: Geloofsleer
    • Aantekeningen begeleiding studenten
      • Ethiek: Een verbeterde versie?
      • Nieuwe Testament: Positie Israël
      • Geloof en gevoel
      • Ethiek in de preken?
      • De liefde als vervulling van de wet
      • Christus stierf voor onze zonden
      • Wet en evangelie
      • HET OUDE TESTAMENT EEN EENHEID?
      • Cursus: Openbaringsgeschiedenis profeten
      • Wie mag bij de kerk horen?
      • Die Liebe als Erfullung des Gesetzes (Andacht RTS Heidelberg 19 Oktober 2019)
  • De waarde van het lichaam V homoseksualiteit
    • De waarde van het lichaam
  • Moet me van het hart
    • Moeder thuis minderwaardig?
    • Speelgoed, ethiek en Bavinck
  • Openbaring Schetsen
    • Schets 1: Openbaring 4
    • Schets 2: Openbaring 5
    • Schets 3: Openbaring 6
  • Bijbelstudies coronavirus youtube
  • De verleiding is groot
  • GETUIGENDE KERKELIJKE EENHEID
  • Word wakker!
  • Roofdieren en allerlei leed in Gods goede schepping?
  • Is God een narcist?
  • De tweede kerkdienst belangrijk
  • Psalm 54 Opgedragen aan het Oekraïense volk
  • OORLOG VERSCHRIKKELIJK
  • De HERE is de enige God
  • Droeg Christus de straf in onze plaats?
  • Kritiek op de offers?
  • Maar de geest van de tijd dan?
  • DE VUURVLAM VAN DE HEERE DIE LEVENSLANG VERBINDT
  • rust-slavernij-klimaat
  • Kritisch zijn
  • FLUWELEN REVOLUTIE: DOPERS DENKEN OVER GEZAG EN OVERHEID
  • Bavinck - Ethiek - Douma
  • Vakantiemijmeringen Australië
  • WETENSCHAPSBIJBEL AAN TE BEVELEN?
  • Samen gereformeerd een diepe roeping
  • KERK IN VERSCHEIDENHEID - KERK EN VERSCHEURDHEID
  • Voorbereidingsbladen preken Nederlandse Geloofsbelijdenis 1-7
  • Gods beeld straalt - over evangelisatie
  • HEILIG, HEILIG, HEILIG
  • Onderling verbonden
  • Christus vergadert en niet wij
  • Zoeken
  • 0 Winkelwagen

CHRISTUS EN JODENHAAT

 

Het woord antisemitisme horen we de laatste tijd vaak. Bijvoorbeeld in de grote opschudding rond Forum voor Democratie en Thierry Baudet.  We zien geweld tegen Joden en Joodse instellingen toenemen. Veel joden voelen zich in de landen van Europa al minder veilig. Het antisemitisme of Jodenhaat neemt duidelijk toe.

Aan de andere kant zie je ook dat er al meer nadruk op gelegd wordt dat de Here Jezus een Jood was. Dat de Zoon van God als Jood mens geworden is. De kerk zou daarop te weinig gewezen hebben en dat zou een grote oorzaak voor antisemitisme zijn geweest. We zouden de Here Jezus teveel een mens in het algemeen gemaakt hebben en de Joden als de grote vijand van Hem.  Dat zou er voor zorgen dat we de Joden zijn gaan haten en dit steeds weer opspeelt. Is het zo dat we als gelovigen tegenover de Joden in deze wereld moeten gaan staan en hen haten omdat zij de Here Jezus gedood hebben? Is de geboorte van de Here Jezus een reden om  Joden als minderwaardige mensen te behandelen?

 

Zijn bloed kome over ons en onze kinderen 

 

 Een belangrijke rol bij het minderwaardig behandelen van Joden hebben de woorden van Mattheus 27:25 gespeeld. De Here Jezus staat voor Pilatus als rechter. Het volk dat daar staat, vraagt om de dood van de Here Jezus. Daarbij roepen ze dan: “Laat Zijn bloed maar komen over ons en over onze kinderen!”

Wanneer de Joden daar voor het paleis van Pilatus roepen dat het bloed over hun en hun kinderen kan komen zeggen ze daarmee dat dit bloed hen toch niet veroordeelt. Ze doen niets verkeerds als zij de verantwoordelijkheid op zich nemen dat Hij gekruisigd wordt. Het bloed van Jezus zou schuldig bloed zijn dat onschuldig voor hen is.

Hier is dus echt sprake van een totaal verkeerd inzicht!  Wat betekent deze uitroep nu voor de Joden en voor de Here Jezus?

  1. Joden.  Is het zo dat het hele Joodse volk nu zegt dat het bloed, dat de verantwoordelijkheid voor Jezus sterven maar op hen gelegd kan worden?  Is het hier het hele volk dat dit zegt? Wat is de betekenis van de woorden: “En heel het volk”?  Het gaat hier niet om het hele volk. Het gaat om al het volk, de hele menigte die er voor het paleis van Pilatus staat. Dat waren niet alle Joden.  Je kunt dus zien dat niet het hele Joodse volk toen de verantwoordelijkheid van de Here Jezus op zich nam. Dat zie je ook duidelijk als je denkt aan Jezus leerlingen, aan de vrouwen die Hem volgden en ook aan iemand als Jozef van Arimathea. Dat maakt dus al duidelijk dat je deze woorden niet zomaar mag verbinden met alle ellende die het Joodse volk later heeft getroffen.  Daarbij moet je  bedenken dat ook van deze woorden geldt dat ze niet echt wisten, echt beseften wat ze zeiden. Ook voor deze woorden geldt wat de Here Jezus zegt als Hij aan het kruis hangt: “Vader vergeef hun want zij weten niet wat zij doen”. Lukas 23:34  

Wanneer Joden die deze woorden hebben geroepen of nakomelingen van hen  wel gaan beseffen wat er geroepen en gedaan is dan staat de deur naar Christus koninkrijk door bekering heen voor hen open. Dat lezen we heel duidelijk op de Pinksterdag. Petrus wijst dan aan dat de Here Jezus echt de beloofde Verlosser was en dat ze die gedood hebben. Dan lezen we: ”En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen:  Wat moeten wij doen, mannenbroeders? En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw  kinderen en voor allen  die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal. En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan met de woorden: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht!”  Handelingen 2:37-40

Let erop dat  de Joden die hun zonden ook aan de dood van Christus belijden zelfs voor hun kinderen Gods belofte van verlossing ontvangen! Er is redding ook voor hen en hun kinderen als ze hun schuld echt belijden.  

  1. Jezus. De woorden die de menigte van kerkgenoten hier roept, gaat de Here Jezus door merg en been. Ze roepen hier dat de Here Jezus niets waard is. Dat Hij niet meer dan een smerige Godslasteraar is. Weg met Hem!  Zijn bloed zal niet roepen naar de hemel want Hij verdiend echt de doodstraf. Daar staat de Here Jezus, de Zoon van God.  De Here Jezus die in woorden en daden heeft laten zien wie Hij is. Dat Hij 100% door Gods liefde werd gedreven. Zelfs in de kerk loopt dit stuk op onze zondige harten. Je zou zeggen: Nu zal de Here Jezus toch echt wel ophouden met Zijn werk als de Verlosser. Wat zijn wij in kerk en wereld toch een keiharde zondige, verschrikkelijke mensen! Wat is onze schuld groot!  Wat doet de Here Jezus? We lezen het in het volgende vers. Hij laat zich naar het kruis brengen voor zondaren!

Gelukkig gaat de Here Jezus op weg naar het kruis. Zijn bloed is namelijk niet waardeloos. Zijn bloed is echt onschuldig bloed!  Het is niet zo dat de Joden die de woorden van onze tekst roepen onschuldig staan. Wij staan ook niet onschuldig aan de dood van de Here Jezus.  Jij niet en ik ook niet. Elke keer dat wij de Here Jezus niet op waarde schatten. Elke keer dat wij niet met Hem leven in volle liefde en gehoorzaamheid aan Hem als onze Here en toch onze eigen gang gaan, staan wij schuldig aan Zijn dood aan het kruis. Ook jij en ik hebben de Here Jezus aan het kruis gebracht. Dan zie ik Jezus Christus ondanks mijn  schuld, die zo groot is!   En ondanks dat de Joden de Here Jezus daar bij Pilatus voor waardeloos uitmaakte toch naar het kruis gaan. Vrijwillig! Uit liefde voor zondaren. Onvoorstelbaar. Hij laat Gods oordeel op dat moment niet over Pilatus komen, niet over die joelende menigte daar. Nee, Hij hoort de stem van Vader:  U bent schuldig, U moet als het Lam van Mij dat de zonden van de wereld draagt naar het kruis.

Wij kunnen en mogen de schuld van de dood van de Here Jezus niet alleen op de Joden schuiven. Wij staan allemaal als zondige mensen net zo schuldig!  Op een prachtige manier is is verwoord de Revius in de 17e eeuw:

 

T’en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten,
Noch die verraderlijk u togen voor ’t gericht,
Noch die versmadelijk u spogen in ’t gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puisten,

T’en zijn de krijgslui niet die met hun felle vuisten
De rietstok hebben of de hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwe rok saam dobbelden en tuisten –

Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die u dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die u had overlaân,
Ik ben de taaie streng waarmee Gij ging gebonden,

De nagel en de speer, de gesel die u sloeg,
De bloed-bedropen kroon die uwe schedel droeg,
Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.

 

Christen-zijn en Jodenhaat kunnen en mogen niet samengaan! Het is onchristelijk om Joden te haten. We hebben ook hen als onze naasten lief te hebben als onszelf!  We hebben ook hen met liefde het evangelie te brengen.

 

   Moeten we Joods worden?

 

 Het is goed om veel aandacht te hebben voor de concrete situatie waarin de Zoon van God mens geworden is. Om juist Gods Woord al dieper en beter te verstaan. Het is goed en nodig om de Joodse wereld van toen te kennen om te kunnen zien tegen welke achtergrond de Here Jezus dingen zegt en doet. De Here Jezus was als mens een jood. Hij kwam heel echt uit het geslacht van Abraham en van David. Hij was een echt mens en een echte Jood.

In onze tijd wordt er  meerdere keren  op gewezen dat we ons meer als Joden zouden moeten gedragen. Dat we bijvoorbeeld de Joodse feestdagen in de kerk ook in ere zouden moeten houden. Soms gaat het nog verder. Dan kom je bijna op het punt dat we zouden moeten zeggen dat er twee wegen naar God en naar de verlossing mogelijk zijn. De weg van de joden met alleen het Oude Testament en de weg van de kerk met het Nieuwe Testament en Christus. Dan zou de Here Jezus ook de Verlosser zijn voor joden die serieus vanuit het Oude Testament leven.  De Here Jezus zou dan toch hun Verlosser zijn zonder dat ze dat erkennen.

Het is heel duidelijk dat dit laatste echt niet zo is. De Here Jezus roept juist de Joden, het verbondsvolk in die tijd op om zich tot Hem te bekeren. Dat Hij de weg naar de Vader is en er geen andere weg is.   We hebben al gezien dat  Petrus die op de Pinksterdag  heel duidelijk maakt dat zonder de erkenning en het volgen van Christus als de Verlosser en God van je leven er geen verlossing is. Zie Handelingen 2:38,39. Denk ook aan wat Petrus in Gods naam voor de Joodse leiders zegt: “Deze Jezus is de steen die door u, de bouwers, veracht werd, maar Die de hoeksteen geworden is. En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.” Handelingen 4:11,12

Komen tot Christus is na Zijn komst en werk op aarde nodig.

Het is ook duidelijk dat de komst van Christus die een echte Jood was niet betekent dat we vandaag Joods moeten worden. Het is juist dit punt wat besproken werd op de vergadering van kerken in handelingen 15. Dan wordt duidelijk dat de kerk niet Joods is. Je wordt als christen uit de andere volken geen Jood. Dat vraagt de HERE niet van ons. We moeten ons samen als Joden en gelovigen uit de andere volken houden aan Gods wet zoals die in de 10 geboden tot ons komt. We hoeven geen onderscheid meer te maken tussen  rein en onrein voedsel.  De Here Jezus maakt dat heel duidelijk in wat Petrus op het dak van de woning van Simon de leerlooier ziet. Zie Handelingen 10.

 Het gaat er na Christus komst en werk op aarde niet meer om of we Jood of Nederlander, Afgaan, Amerikaner, Griek of Afrikaner zijn.  Het doet er niet toe van wat voor kleur of volk we zijn. Christus heeft de muur tussen de Joden en de gelovigen uit andere volken weggebroken (Zie Efeze 2:11-22) om samen Gods ene volk op aarde te zijn. Om samen kerk van Christus te zijn volgens Zijn Woord. Ik noem nog twee teksten vanuit Gods Woord waar dit ook heel duidelijk naar voren komt:

Romeinen 9:9-11:  “Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de Jood, en ook over de Griek, maar heerlijkheid en eer en vrede over ieder die het goede werkt, eerst over de Jood, en ook over de Griek. Want er is geen aanzien des persoons bij God.”

Galaten 3 28,29: “Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus. En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.”

Samen Christus volgen en zo samen volk van God zijn, is waar het om gaat.

Dan hoef ik niet Joods te worden na Christus komst op aarde. Dan kan en mag ik als christen nooit een Jodenhater zijn of worden. Mensen en organisaties die dat wel zijn verdienen niet onze steun. Die moeten met beslistheid verworpen worden en wij moeten daar niets mee te maken willen hebben.

© 2017 - 2023 evangeliebelijder