De leesroosters in de samenvattingen zijn aantekeningen met daarbij per dag een of meerdere teksten uit de Bijbel. de bedoeling is dat je het gedeelte waarin de tekst voorkomt leest. Dat je daarna met de aantekening erbij afvraagt wat God in onze situatie ons hier zegt.  

 

Blijdschap en eerbied en ontzag. Zitten die elkaar in de weg in het leven met Christus?

 

DE VRUCHT VAN DE GEEST IS OOK VREUGDE

 

  1. Vreugde in God
  2. Vreugde die blijft

 

 Dag 1. Altijd blij! Fil 4:4: ““Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.”

Dat is niet hetzelfde als altijd uitbundig te zijn!

 

Dag 2 .  Pred 7:2: “Het is beter naar een klaaghuis te gaan dan naar een huis te gaan waar een feestmaal gehouden wordt.”

Rom 12:15: “Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen.”

 

 

Die echte vreugde is dat je vrede met God hebt. Dat God jou als Zijn kind heeft aangenomen.

Vrede niet door jezelf. Niet omdat jij zo goed leeft.  Omdat Christus in je leven gekomen heeft, je leven voor je gegeven heeft.

 

Dag 3. Die vreugde vind je niet als je alleen op je zonden let. Die vreugde vind je als je op Jezus let.

Juist als je schrikt en je zonden zo duidelijk ziet.

“Deze dag is heilig voor de HEERE uw God. Rouw dan niet en huil niet. Heel het volk huilde namelijk toen ze de woorden van de wet hoorden. Verder zei hij tegen hen: Ga, eet lekkernijen en drink zoete dranken. En deel uit aan hen voor wie niets is klaargemaakt, want deze dag is heilig voor onze Heere. Wees niet bedroefd, want de vreugde van de HEERE, dat is uw kracht.” Neh 8:10,11

 

Dag 4.  Dan wil je ook graag doen wat Gods wil is. Leer je vreugde vinden in Gods wet: “Ik verblijd mij in Uw verordeningen, Uw woord vergeet ik niet … Ja, Uw getuigenissen zijn mijn bron van blijdschap, zij zijn mijn raadgevers. … Ik verblijd mij in Uw geboden, die ik liefheb … Hun hart is zo ongevoelig als vet,  maar ík verblijd mij in Uw wet … HEERE, ik verlang naar Uw heil; Uw wet is mijn bron van blijdschap.”  Vs 16,24,47,70,174

 

 

Dag 5. Er is veel vrolijkheid en lol. Dat zijn dan pieken. Je kunt dat ook zoeken door elke week in een kerkdienst 2 uur uit je dak te gaan voor Jezus. Lijkt mooi maar dat houdt niet!

 

 De blijdschap die er dan ook altijd als dragende grond in je leven mag zijn, is de blijdschap die niet uit jezelf opkomt.

2 Korinthe 6: “als bedroefden, maar toch steeds blij; als armen, maar die toch velen rijk maken; als mensen die niets hebben en toch alles bezitten.” Vs 10

 

Dag 6. Dat is blijdschap ook als er veel verdriet en grote teleurstelling en zorgen zijn.

“Ik zeg tegen God: Mijn rots, waarom vergeet U mij? Waarom ga ik  in het zwart gehuld, door de onderdrukking van de vijand? Met een doodsteek in mijn beenderen honen mijn tegenstanders mij, omdat zij de hele dag tegen mij zeggen: Waar is uw God?”.” Ps 42: 10,11

 

 

 “Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en wat bent u onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem weer loven; Hij is de volkomen verlossing van mijn aangezicht en mijn God.” Ps 42:12

Je kunt in het verdriet over het verdriet heen kijken.

 

Dag 7. Het geheim van die vreugde is dat die vastligt in de liefde van Christus.

“Zoals de Vader Mij liefgehad heeft, heb ook Ik u liefgehad; blijf in Mijn liefde. Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf. Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden.” Joh 15:9-11

 

Die vreugde houdt het zelfs op het sterfbed!

“Geloofd zij de Heere; dag aan dag overlaadt Hij ons. Die God is onze zaligheid.  Die God is ons een God van volkomen zaligheid; bij de HEERE, de Heere, zijn uitkomsten tegen de dood.” Ps 68:20,21