LEESROOSTERS BIDDEN 

 

We hebben het de komende tijd in de prediking vanuit de  Catechismus over het gebed. Daarom maak ik in deze weken  leesroosters  die met het gebed te maken hebben. Daarbij worden een paar korte opmerkingen  gemaakt die vooral bedoeld zijn om met kinderen en jeugd het gesprek aan te gaan. Je kunt deze leesroosters natuurlijk ook gewoon zonder kinderen en jongeren gebruiken.  Er staan dit keer geen specifieke vragen in. Het is de bedoeling dat je naar aanleiding van de korte opmerkingen er over verder praat of denkt. 

 

Leesrooster bidden (I)

 

Maandag        15 februari   Lezen:   Stil zijn  Psalm 62.  Wanneer je met iemand gaat praten is het belangrijk dat er echt geluisterd wordt. Wanneer we gaan bidden, hebben we vaak daarvoor uit de Bijbel gelezen. Dan gaat het er om dat we goed luisteren naar de HERE. Dat je daarom stil bent en luistert. Wanneer je gaat bidden is het belangrijk dat je niet afgeleid wordt. Dat je je echt op het bidden kunt concentreren.  Dat je een plek zoekt waar het stil is en je echt met al je aandacht bij het gesprek met God bent.  Waar je er ook de tijd voor neemt om met de HERE te praten.

Dinsdag           16 februari   Lezen:   Eerbiedig  Psalm 143   Je bent stil geworden.  Hoe ga je bidden? Even vlug omdat je nu eenmaal moet bidden? We komen bij de HERE in het gebed. Hij is God. Hij staat heel ver boven ons. Hij is de belangrijkste die er is. Hij verdient echt al onze aandacht. Dat we heel eerbiedig voor Hem zijn. Je denkt er aan hoe groot en heilig Hij is. Daarom knielen mensen als ze bidden. Daarom doen mensen hun ogen dicht om maar aandachtig te kunnen bidden.  Wij zijn zondige mensen. We hebben Gods liefde niet verdiend. Toch mogen we bij die grote God als onze Vader komen.

Woensdag      17 februari   Lezen:   Verbond – kind zijn  Psalm 131  Het is echt heel bijzonder dat we bij de kerk van Christus mogen horen. Het is heel speciaal wanneer we in een gezin opgroeien waarin vader en moeder gelovig zijn. Bij ouders die ons hebben laten dopen. Dat God jou belooft heeft dat je Zijn kind mag zijn. Dat is al genade. Jij mag bij de HERE komen als jouw Vader. De Vader die echt vol liefde voor jou is. Hij is de Vader die echt helemaal goed is en altijd voor jou wil zorgen als Zijn kind.   Op het gebed.

Donderdag     18 februari   Lezen:   Samen  Mattheus 6:5-15     Bidden is niet alleen voor jezelf. Leven voor jezelf en bidden alleen voor jezelf is niet wat de HERE wil. Wij zijn wel geneigd om dat te doen. Om bidden tot een verlanglijstje voor onszelf te maken. Dan zijn we vaak ook nog ontevreden als we niet krijgen waar we om vragen. De HERE wil niet dat we mensen zijn die alleen aan onszelf denken. Bidden is niet om vooraan in de rij te staan zodat de HERE eerst naar jou luistert en jou eerst geeft wat je nodig hebt.  Daarom leert de Here Jezus ons om juist voor elkaar te bidden! Hij leert ons om ons gebed te beginnen met ‘Onze Vader’.  Het is goed ons altijd bewust te zijn dat we samen met anderen en ook voor anderen bidden.

Vrijdag             19 februari  Lezen:   Persoonlijk  Psalm 51   Gisteren hebben we gezien dat bidden niet alleen bidden voor onszelf is. Dat betekent niet dat we niet persoonlijk moeten bidden. Samen met anderen betekent niet dat je niet voor jezelf bidt. We hebben nodig om elke dag  voor onszelf om vergeving te vragen. Je eigen zonden heel eerlijk aan de HERE vertellen is nodig. Voor je eigen verkeerde dingen vergeving vragen. Ook vragen dat de Heilige Geest je leert om al meer te houden van de HERE en al meer te leven zoals Hij het graag wil.  

Zaterdag         20 februari   Lezen:   Wat bidden?  Mattheus 6:24-34   Bidden is dat je zegt: HERE ik redt het niet, wilt U voor mij zorgen. Wilt U mij geven wat ik nodig heb? Dat betekent niet dat jij gaat zeggen wat God moet doen. De HERE weet wat echt goed voor ons is. De HERE geeft dat als jij Hem als Koning erkent. Als je voor Zijn Koninkrijk wilt leven. Jezelf wegcijferen voor de HERE. In dienst van de Here Jezus staan. Hem echt als Heer over je leven erkennen. Dan vraag je of de HERE jou dat wil leren. Dan geeft Hij je alles om dat te kunnen doen.      

 

Afrikaans

Ons gaan die weke wat kom preke hoor vanuit Sondag 45-52 oor die gebed. Ek maak kort opmerkings in die leesrooster wat daarmee te doen het om met die kinders en die jongmense te bespreek. Ook as daar nie kinders of jongmense is nie, kan hierdie leesrooster gebruik word. Ek het nou nie vrae bygevoeg nie maar kort opmerkings om die gesprek of jou gedagtes aan die gang te kry.  

 

Leesrooster oor die gebed

 

Maandag        15 februarie   Lees:   Stil wees  Psalm 62. 

Wanneer jy met ’n ander begin praat is dit belangrik om regtig te luister. As ons gaan bid, lees ons dikwels eers die Bybel. Dit gaan daarom dat ons dan aandagtig na die HERE luister. Dat ons dan stil word om te luister. Wanneer ons gaan bid, is dit belangrik om nie afgelei te word nie. Dat ons ons regtig op die bid konsentreer. Dat ons ’n plek soek waar dit stil is en jy regtig met aandag kan bid. Waar ons ook regtig die tyd neem om in alle rus met die HERE te praat.  

Dinsdag           16 februarie   Lezen:   Eerbiedig  Psalm 143 

 Jy het stil geword. Hoe gaan jy bid? Gou gou omdat die gebed volgens gewoonte nodig is? Ons kom in die gebed by die HERE. Hy is God. Hy gaan ver bo ons uit. Hy is die Belangrikste van alles en almal. Hy is die enigste wat nie ’n skepsel is nie. Hy verdien dit om al ons aandag te kry. Hy verdien dit dat ons baie eerbiedig is. Jy dink daaraan hoe groot en heilig die HERE is. Daarom kniel mense as hulle bid. Daarom sluit mense hulle oë om te kan bly konsentreer. Ons is sondige mense. Ons het God se liefde nie verdien nie. Nogtans mag ons by die groot God kom as ons Vader 

Woensdag      17 februarie   Lees:   Verbond – kind wees  Psalm 131 

Dit is regtig baie spesiaal dat ’n mens by Christus se kerk behoort. Dit is spesiaal wanneer ons in ’n gesin groot word waar ons vader en moeder glo. Ouers wat ons laat doop het. Dit is so spesiaal dat die Here God jou beloof het om Sy kind te mag wees. Daarin kom die HERE al met Sy liefde en genade na jou toe. Jy mag by die HERE kom as jou Vader. Die Vader wat regtig vol liefde vir jou is. Hy is die Vader wat heeltemal goed is en altyd vir jou as Sy kind wil sorg. Op die gebed.   

Donderdag     18 februarie   Lees:   Saam  Mattheus 6:5-15 

Bid is nie net bid vir jouself nie.  Net vir jouself leef en bid is nie die HERE se wil nie. Nogtans wil ons dikwels so maak. Dan word ons gebed ’n verlanglys vir onsself. Ons raak dan vinnig ontevrede as die HERE nie gee wat ons wil kry nie. Die HERE wil nie dat ons net aan onsself dink nie. Ons bid nie om eerste te wees as die HERE gee nie. Dit is nie nodig om te dink dat die HERE net die eerstes gee nie. Baie laastes sal die eerstes wees. Die Here Jesus leer ons om vir mekaar te bid. Hy leer ons om die gebed te begin met die woorde: “Ons Vader”. Dit is altyd weer nodig om jou te bedink dat ons saam met anderes en ook vir anderes bid.  

Vrydag             19 februarie  Lees:   Persoonlik  Psalm 51   

Gister het ons raakgesien dat ons nie net vir onsself bid nie. Dit beteken nie dat ons nie persoonlik moet bid nie. Dit is ook nodig om vir jouself te bid. Ons het elke dag nodig om vergifnis te kry. Om jou eie sondes by die HERE te bring. Om vir jou eie verkeerde dinge vergifnis te vra. Om ook te vra dat die Heilige Gees jou leer om al meer van die HERE te hou en al meer volgens Sy wil te leef.  

Saterdag         20 februari   Lees:   Wat sal ons bid?  Mattheus 6:24-34  

Bid is ook dat jy sê dat jy jouself nie kan red nie. Dat jy nie vir jouself kan sorg nie. HERE wil U vir my gee wat ek nodig het? Dit beteken nie dat jy gaan sê wat die HERE moet doen nie. Die HERE weet wat goed vir ons is. Die HERE gee dit as jy Hom as Koning erken. As jy in diens van Sy Koninkryk wil leef. Jouself vir die HERE wil verloën. In diens van Jesus Christus wil staan. Hom regtig as die Heer oor jou erken. Dan gee Hy vir jou alles om so te kan maak.

 

Leesrooster bidden (II) (Sluit vooral aan bij zondag 46)

 

Maandag 22 februari Lezen: Lukas 11:1-13 Als kind 

De Here Jezus leert ons het gebed dat begint met:  ‘Onze Vader’. Dat betekent dat je als kind bidt.  Wat voor een Vader is de HERE? De volmaakte Vader. De Vader die je niet mag gaan zien door de bril van de fouten en tekortkomingen van je eigen vader. Als je een vader hebt of gehad hebt die geen of weinig liefde gaf, moet je niet denken dat de HERE zo’n Vader is. Je mag je echt aan de Vader toevertrouwen die vol van liefde en genade is. Die jou graag liefde geeft.

Dinsdag  23 februari  Lezen: 1 Johannes 3:1-10  Naar de Vader We komen in ons gebed als kinderen tot God. Mensen die vol verwachting het van Gods liefde en genade verwachten. We komen in de naam van Christus. Zonder Hem die onze zonden gedragen heeft, kunnen we niet bij God als liefhebbende Vader komen. Christus is de weg. Wie op die weg gaat, doet wel zonden maar baalt als je het verkeerde doet of voelt. Je wilt niet in zonde leven. Daarom ga je elke dag naar Vader om vergeving. Om het weer goed te hebben als kind van de Vader.

Woensdag  24 februari   Lezen: Psalm 27 Al krijg je op aarde geen liefde  De hemelse Vader heeft Zijn kinderen lief. Als we bidden dan luistert Hij met Zijn hele hart. Echt naar jou. Ook als er miljoenen tegelijk bidden. Hij is bij ieder kind van Hem met al Zijn aandacht en liefde. Hij is God. Hij doet wat ons niet kunnen voorstellen. Wanneer mensen je aan de kant schuiven. Zelfs je vader en moeder. Wanneer jij jouw leven en hulp bij Christus zoekt, luistert en draagt de hemelse Vader jou.

Donderdag  25 februari  Lezen: Jesaja 49:14-26  Zou God vergeten?     Er zijn tijden dat we denken dat God ons vergeten is. Het lijkt alsof de hemel gesloten is. Een van de oorzaken kan zijn dat we in een bepaalde zonde leven en daarmee niet willen breken. Dat we als kinderen door onze manier van leven bij de HERE weglopen. Dan kan het zijn dat heel andere mensen tot Christus komen en met God leven en spreken als hun Vader. In werkelijkheid vergeet de HERE Zijn kind dat met zijn of haar hart het bij Christus zoekt nooit.

Vrijdag  26 februari  Lezen: Romeinen 8: 8-17  Leren zeggen tegen God: Vader. Heel intiem. Je aan Hem toevertrouwen. Niet uit jezelf maar door de Geest die je dat leert. Je voelt hoe er aan je getrokken wordt om je niet aan God als Vader toe te vertrouwen. Je eigen verlangens als vader en daarmee de duivel als vader voelt vaak veel beter. Kunnen doen wat je zelf wil. Toch wil de Geest je bij God als Vader brengen. Daar heb je het zoveel beter. Zijn liefde is zoveel meer dan het zondige plezier en die zogenaamde eigen vrijheid.     

Zaterdag 27 februari Lezen: Efeze 1:15-23   Kinderen van een Vader. Dat betekent ook dat we in geloof elkaars familie zijn. Niet veraf. Niet iets van achterneven en achternichten. Nee, kinderen van een Vader. Christus als hoofd van het ene lichaam waar we bij horen. Broers en zussen van elkaar. Die samen tot Vader gaan, die samen van Zijn genade en zorg willen leven. Die dat samen willen uitdragen in deze wereld. Om te laten zien dat je geen betere familie kunt zijn dan samen je leven te zoeken bij de Vader van onze Here Jezus Christus.      

 

Leesrooster bidden (III) 

 

Maandag       1 maart     Lezen:   1 Johannes 1:8-2:2  Wanneer we bidden, noemen we altijd de naam van de Here Jezus. We sluiten ons gebed af met iets als: in de naam van Jezus Christus. Of: HERE hoor ons niet om onszelf maar om het offer van de Here Jezus in onze plaats. Waarom doen we dat? Wanneer de Here Jezus  voor ons niet  de straf gedragen had, zou de HERE God niet naar ons luisteren. Dan was er geen vergeving en geen echte weg naar de Here God.   

Dinsdag          2 maart     Lezen:  Hebreen 4:14-16  De Here Jezus is onze Hogepriester.  Het bijzondere is o.a. dat Hij de Hogepriester is maar ook het Lam dat geofferd moest worden.  Hij liep zelf naar het kruis als het altaar. Hij kon engelen roepen en ze waren gekomen om Hem te redden. Hij deed het niet. Hij liet zich aan het kruis spijkeren. Daarom kunnen wij zonder angst naar God gaan en met Hem praten in het gebed. Je mag je hele leven met God delen als jouw God en Vader. Dankzij de Here Jezus die de weg naar God in de hemel gelegd heeft.  

Woensdag     3 maart     Lezen:  Filippenzen 4: 1-9   Bidden een verlanglijstje dat we  elke dag bij de Here God brengen?  Is bidden alleen vragen? We hebben gelezen dat bidden is dat jij jouw leven bij God brengt met dankzegging. Sta je er bewust bij stil waar je de HERE allemaal voor kunt bedanken? Doe dat eens. Dan zie je hoe groot Gods zorg over je leven is. Dan leer je in je spreken met God ook als meer Hem te bedanken voor alles wat Hij onverdiend geeft.

Donderdag    4 maart     Lezen:  Lukas 18: 9-14   Verkeerd danken kan ook. Let maar eens op de farizeeër die de HERE dankt. Hij dankt God dat hij beter is dan die tollenaar. Je moet nooit zo bidden dat jij denkt dat je beter dan anderen bent. Dat ben je niet. Als je denkt dat je beter dan anderen bent, denk je dat God daarom liever naar jou luistert dan naar anderen. Bedenk heel goed dat de Here Jezus van de tollenaar die om genade, die om vergeving vraagt zegt: “Deze man ging gerechtvaardigd terug naar huis, in tegenstelling tot de andere.” Je bent en blijft altijd een bedelaar die tot God gaat. Wie zo tot hem komt maakt Hij heel rijk!  

Vrijdag           5 maart     Lezen:  Marcus 8:1-9  Let er eens op dat de Here Jezus zelf dankt. Hij vindt zich niet te goed en heilig om Zijn Vader in de hemel te danken. Om Zijn afhankelijkheid van de Vader uit te spreken.  Hij erkent dat alles tot ons eten toe van Vader in de hemel komt. Als de Here Jezus al dankt dan wij toch zeker?!  Zo geef je God de eer die Hem toekomt.

Zaterdag        6 maart     Lezen:  Romeinen 8:18-30  Bidden is niet altijd makkelijk. Het kan heel moeilijk zijn. Je kunt zo in de moeilijkheden zitten dat je niet weet wat je moet bidden. Hoe kan het dat het zo moeilijk in je leven is? Laat de HERE je dan in de steek? Nee, dan wil de Heilige Geest jouw zuchten overnemen. Hij brengt dan het goede gebed in Jezus naam bij de Vader.  Je ziet hoe diep het Vader zijn van God voor Zijn kinderen gaat. Laten we ons nooit te sterk voelen om in alle verdriet en wanhoop ons leven in Gods hand te leggen.

 

Leesrooster bidden (IV) 

 

Maandag       8 maart        Lezen:  Psalm 116   Bidden we in het wilde weg? Is bidden woorden uitspreken die misschien een tijdje blijven hangen en dan weer vervliegen? Zo is het met de gebeden die niet tot de enig echte God gaan. Met al die gebeden die niet  aan de Vader van de Here jezus Christus gericht zijn. Wie in liefde bidt tot de HERE mag weten dat die ene God Zijn oor neigt naar jou. Hij luistert dan echt naar jou. Als je hemelse Vader. Als iemand die in echte liefde naar je luistert en de gelovige op Zijn Almachtige armen neemt. Hij laat de echte bidder nooit staan.

Dinsdag         9 maart         Lezen:  Handelingen 17:24-28   Paulus staat in Athene tussen mensen die in veel goden geloven. Die tot andere goden bidden. Dat is vandaag ook zo. Er zijn ook heel veel mensen die niet bidden. Wanneer je echt bidt, bid je tot die ene God die alles gemaakt heeft!  Die ook jou en al andere mensen het leven gegeven heeft. Ieder mens heeft zijn of haar leven aan Hem te danken. Hij is in de hemel en heel dichtbij. Als je echt bidt dan is Hij op gehoorsafstand!  Hij is altijd bereikbaar.

Woensdag    10 maart       Lezen:  Psalm 123  Ieder mens is van God afhankelijk. Zonder Hem kun je geen moment ademhalen. De ogen opslaan naar boven. Zo bidden omdat je het in je leven van Hem verwacht. Totdat Hij ons genadig is. Het is genade en liefde van God als Hij geeft wat je nodig hebt.  Het gebed als vragen en smeken blijft nodig totdat we samen op de nieuwe aarde leven. Dan blijft het gesprek er met de HERE. Zonder dat we dan nog vergeving nodig hebben, zonder dat we dan ooit nog in nood zijn. Wat zal het gesprek met de HERE dan heerlijk en ontspannen zijn.  In alle eerbied.   

Donderdag   11 maart       Lezen:  Psalm 119:105-112; 129-136   Bidden om de HERE echt te kennen. Bidden en lezen in Gods Woord. Elke dag luisteren naar Gods stem met vraag dat we al meer zien en begrijpen wie de HERE is en wat Zijn wil is. Met het gebed dat we zo over de HERE spreken en Hem kennen dat we dat ook uitdragen aan de mensen om ons heen. Zodat Gods naam door ons geheiligd wordt. Daarvoor is een open Bijbel en een door Geest geopend hart nodig.

Vrijdag          12 maart       Lezen:  Genesis 1    Gods naam heiligen. Het gaat niet maar om een naam die we noemen maar dat we Hemzelf voor ons zien. Dat we zo over Hem spreken en met Hem omgaan zoals Hij dat alleen waard is. Dat Hij van ons ook echt de eer krijgt. Bidden tot Hem die in 6 dagen een goede wereld maakte. Een wereld waarop het heerlijk was om op te wonen. Hij is zo goed en machtig. Zelfs na de zondeval mag je Zijn kind zijn en bij Hem komen als jouw Vader. Omdat Hij Zijn Zoon gaf om voor jou en mij de schuld op zich te nemen. Zou je niet hoog van Hem opgeven!

Zaterdag       13 maart       Lezen:  Psalm 145   Bidden is niet alleen vragen maar ook danken. Ook God de eer en de lof geven. Dat lees je o.a. in Psalm 145 en dan lees je daar zoveel waar je God voor kunt danken en eren. Maak dat ook eens concreet in je eigen leven. Ga er eens voor zitten en lees dan deze Psalm en schrijf eens op waarvoor je de HERE in je eigen leven  vanuit het kennen van Hem kunt danken. Als je dat in geloof doet en je kijkt echt rond in je leven, zelfs als je het heel moeilijk hebt, is er zoveel dat de HERE jou en mij uit genade geeft.   

 

Leesrooster bidden (V)

 

Maandag      15 maart       Lezen:   Mattheus 13:1-9    Bidden om de komst van Gods Koninkrijk. Het Koninkrijk dat er is en toch ook nog niet is. Leven als burger van dat Koninkrijk op aarde terwijl je ook vreemdeling op aarde bent. Het zaad van het Koninkrijk wordt gezaaid met verschillende uitwerking. Wat betekenen deze dingen voor jouw gebedsleven?   

Dinsdag         16 maart       Lezen:   Mattheus 13:18-23    Het zaad van het koninkrijk wordt gezaaid. Dat is het Woord. Gods Woord dat gelezen wordt. Gods Woord dat in de kerk verkondigd wordt. Gods Woord dat aan mensen verteld wordt. Of jij en ik bij het Koninkrijk van God horen hangt er van af hoe wij met de woorden van God omgaan. Hoe leef jij? Wat betekent wat de HERE zegt heel concreet in jouw leven?  De vraag is of Jezus Christus echt de Heer over jouw leven is. Niet alleen dat je komt luisteren maar ook doen wat de HERE in de Bijbel tegen jouw zegt.

Woensdag    17 maart       Lezen:   Mattheus 13:24-30; 36-43  Het Woord van God wordt over de wereld verkondigd. Ook aan ons. Dat is het zaad. Waar dat zaad echt opkomt en je als Gods kind gaat leven wordt je zelfs zelf het goede zaad genoemd. Zie vers 38. Nu zie je op de wereld en om je heen nog ongelovigen. Nu zie je nog dat er veel mensen zijn die heel anders leven dan Koning Jezus wil. Aan die mensen moet steeds weer de goede boodschap gebracht worden. Wie niet luistert met zijn of haar hart komt bij de wederkomst niet op de nieuwe aarde. Wie wel echt luistert en voor de HERE leeft zal het prachtig hebben als de Here Jezus terugkomt. Echt een dag om naar te verlangen. Doe jij dat?

Donderdag   18 maart       Lezen:   Mattheus 13: 31-35   Een mosterdzaadje. Zo piepklein. Je kunt je eigenlijk niet voorstellen wat daaruit kan groeien. Toch is de hele wereld eens Gods Koninkrijk zonder dat er nog iets of iemand tegenstand biedt. De boodschap van dat Koninkrijk komt vandaag al naar ons toe. Om ons hele leven in beslag te nemen. Om door het zuurdeeg, door de gist daarvan te groeien. Om al meer mensen te worden die laten zien en horen dat ze bij Christus horen. Als de Here Jezus terugkomt is alles wat de groei van Gods Koninkrijk belemmert of aanvalt voor altijd weg.    

Vrijdag          19 maart       Lezen:   Mattheus 13: 44-46   Leven in het Koninkrijk van God. Als het allermooiste wat er is. Als het aller kostbaarste dat je in je leven hebt gekregen. Je hebt het ontdekt. Het zat niet in je eigen hart. Je hebt het ontdekt omdat je ouders je er over vertelde. Met liefde. Omdat jij later in je leven met mensen in aanraking kwam die jou over Christus hebben verteld. De HERE bracht je op die weg. Je hebt al het andere in je leven voor een leven als volgeling van Koning Christus over. Beter en mooier is er niet. Toch? Wat betekent dit voor je gebed?

Zaterdag       20 maart       Lezen:   Mattheus 13:47-52    Gevangen voor het Koninkrijk. Allerlei soorten mensen. Van allerlei kleur. Mensen die slim zijn en mensen die verstandelijk beperkt zijn. Mensen van allerlei beroepen. Rijken en armen. Ga zo maar door. Toch worden de slechte vissen uit het net gehaald en komen het Koninkrijk niet binnen. Dat heeft niets met jouw verstand of jouw positie of jouw kleur te maken. De meest zwakke en zieke mens kan wel eens de beste vis wezen. Goede vissen zijn zij die in echte liefde voor de Here Jezus en wat Hij zegt geleefd hebben. Die niet eigenwijs zijn en niet denken dat ze zelf zo goed zijn en op andere neerkijken.

 

Leesrooster bidden (VI)

 

Maandag      22 maart       Lezen:   Psalm 86    Bidden dat Gods wil werkelijkheid wordt. Omdat niets beter is dan de wil van God. Niets is beter voor jezelf, voor alle andere mensen en voor de hele schepping. Juist wij als mensen die Gods beeld op aarde hebben te zijn, moeten Gods wil uitstralen. Dat zit na de zondeval niet in ons hart. Daarom is het gebed dat we in Psalm 86:11 lezen in ons leven zo nodig.

Dinsdag         23 maart       Lezen:   Mattheus 16:24-28  Gods wil gaan doen in jouw leven betekent dat je jezelf gaat verloochenen. Wat is dat eigenlijk? Je wil iets, je denkt iets maar je ontdekt dat wat jij wil of denkt anders dan de wil van God is. Je staat voor de keus. Kies je voor jezelf of voor God? Denk jij dat jij het het beste weet of weet God het beter? Let er ook eens op wat het een en het ander je uiteindelijk oplevert. Praat of denk hier eens over door.

Woensdag    24 maart       Lezen:   Job 1:13-22   Onder Gods regering kunnen er heel moeilijke dingen in je leven gebeuren. Het zal je maar overkomen wat er het leven van Job gebeurde. Verschrikkelijk. Dan toch zeggen: “De HERE heeft gegeven en de HERE heeft genomen; de Naam van de HERE zij geloofd!” vs 21 Zie je dat jezelf doen? Toch wil de HERE  je daarvoor de kracht en de liefde geven. De HERE is geen wrede God die jou of andere wil pesten. Wij hebben door de zonde die we in de wereld gebracht hebben nog ergere dingen verdiend als wat Job overkwam. God wil als de Vader jou en mij geven om deze dingen te kunnen dragen en in het verdriet dankbaar te zijn dat de Here Jezus voor ons een toekomst verdiend heeft waarin zulke dingen niet meer gebeuren.  

Donderdag   25 maart       Lezen:   Romeinen 12:1-8  Bidden om Gods wil in je leven te doen. Dat betekent dat je vraagt om echt te zien en te weten wat de wil van God is. Gods wil leer je niet op straat. Die leer je niet door wat mensen om je heen over het algemeen denken. Die leer je door naar de Here te luisteren. Door de Bijbel heel serieus te nemen. Door te bidden dat de Heilige Geest je door te luisteren naar Gods Woord leert wat Gods wil is. Dan ga je zien wat niet volgens Gods wil is en wat wel. Dan ga je zien dat Gods wil volmaakt is. Dat is echt goed!

Vrijdag          26 maart       Lezen:   Psalm 103   Wij als mensen willen altijd weer onze eigen wil doen. Zo vaak eigenwijs en eigengereid. Wat zorgt dat voor een ellende in de wereld. De engelen die niet de kant van de duivel gekozen hebben, zijn voor ons voorbeelden. Zij doen steeds wat God wil. Ze staan elk moment klaar om graag te doen wat God ze opdraagt. Zij doen zonder mopperen wat God zegt. Zij zijn de echte  goede voorbeelden om te volgen. In de hemel gebeurt alles volgens Gods wil. Daar is het leven elk moment zo goed en zo mooi.   

Zaterdag       27 maart       LezenLukas  22:39-46   Het doen van Gods wil kan voor ons heel moeilijk zijn. Omdat wij door de zonde al die moeilijke dingen in de wereld gebracht hebben. Zelfs de Here Jezus had het er moeilijk mee. Juist omdat wij het Hem zo moeilijk hebben gemaakt. Hij moest zo zwaar lijden, dat deed zo zeer dat Hij heel bang werd. Hij wist wat er nog zou gaan gebeuren. Hij moest helemaal alleen de straf voor ons dragen. Hij moest zelfs Gods boosheid voelen om onze verkeerde dingen. Toch loopt de Here Jezus er niet voor weg. Hij bidt zo dat Hij Gods wil wil doen. Op het gebed geeft Vader in de hemel Hem daarvoor ook de kracht. De Here Jezus heeft voor ons verdiend dat Vader in de hemel ook ons daarvoor op het gebed steeds weer het geloof en de kracht wil geven.  

 

Leesrooster bidden (VII)

 

Maandag      29 maart       Lezen:   Psalm 51:1-11    David heeft gezondigd. Hij is met een andere vrouw naar bed gegaan dan zijn eigen vrouw.  Is dat nu zo erg?  Het ergste is dat hij dingen gedaan heeft die de HERE niet wil. Het ergste van het verkeerde dat we doen en denken is dat we de HERE daarmee verdriet doen. Daarom is het nodig om naar de HERE te gaan en vergeving te vragen.

Dinsdag         30 maart       Lezen:   Psalm 51:12-21    David is met Batseba de vrouw van Uria naar bed gegaan. Hij heeft zelfs Uria laten doodmaken nadat hij gehoord heeft dat Batseba van hem (David) in verwachting is. Ik denk dat het bij ons zo zou zijn dat zo iemand voor altijd afgeschreven was. Dat hij nooit meer voor iets dat belangrijk is, gevraagd zou worden. Door de meesten voor altijd met de nek aangekeken zou worden. De HERE geeft vergeving!  De HERE hoort naar het gebed dat David opnieuw met een nieuw leven wil beginnen. Na de vergeving is hij voor de HERE zo wit als sneeuw. Wat heeft dat ons te zeggen?

Woensdag    31 maart       Lezen:   Psalm 32      Je weet dat je verkeerd zit. Je bent met verkeerde dingen bezig. Maar je wilt er niet mee ophouden. Je praat er niet over met anderen. Je praat er niet over met de HERE. Toch voel je heel goed dat het niet klopt. Je kunt het wegstoppen en met het verkeerde verdergaan. Dan voel je je misschien na een tijd al minder schuldig. Het wordt gewoon.  Dat is de weg die eindigt onder Gods oordeel. Het is een cadeau van God als je je nog schuldig voelt. God wijst je de weg om vergeving te vragen en om tot echte opluchting te breken met het verkeerde.

Donderdag      1 april         Lezen:   Psalm 130    Roepen uit de diepte.  Je ziet hoe erg het is wat je gedaan, gezegd of gevoeld hebt. Je voelt je diep schuldig. Eigenlijk ben je wanhopig. Je kunt je niet voorstellen dat er voor jou nog vergeving is.  Het was echt te erg en echt te vaak. De HERE zegt als je hiermee echt naar Mij komt dan is er vergeving! Zo groot en diep gaat Gods liefde. Dan leer je in eerbied de HERE met nog meer kracht te dienen en met nog meer kracht door de Heilige Geest tegen de zonde in jouw leven te vechten.

Vrijdag             2 april         Lezen:   Mattheus 18:21-35   God vergeeft zo veel! Hij is in Zijn vergeving zo goed en liefdevol dat het ons verstand te boven gaat. Dat zie je ook in het verhaal, de gelijkenis die de Here Jezus vertelt. Dat Hij zo goed is wat betekent dat voor jou en mij? Wat betekent dat voor ons omgaan met anderen? Gaan wij tellen en wegen als we anderen vergeven? Is het nu wel genoeg. Nu houd ik op met vergeven. Menselijk heel goed voor te stellen. Maar wat er van als de HERE zo met ons zou doen?

Zaterdag         3 april          Lezen:   1 Johannes 1:5-2:2   Leven in het licht. Het licht dat van God komt. Dat licht ontdekt ons ook aan onze zonden. Wie gaat staan in het licht van Gods Woord gaat heel duidelijk zien wat er in jouw en mijn leven niet in orde is. Daarvoor hebben we juist Gods Woord als een lamp nodig. Zelf ontdekken we dat niet. Zolang wij in het donker van ons eigen hart rondlopen zien we maar een heel klein beetje onze eigen verkeerde dingen. Dan nog vaak omdat wij er nadelige gevolgen van hebben.  Als het licht van God over ons schijnt, zien we het duidelijk. Niet om te wanhopen maar om vergeving te vragen. Vergeving verdiend door Christus.