TOM DE WAL EN BERGEN VERZETTEN

 

Frontrunners

De laatste tijd zijn Tom de Wal en de organisatie waaraan hij verbonden is, regelmatig in het nieuws. O.a. omdat hij een dienst belegd heeft voor mensen die in hun huwelijk naar kinderen verlangen maar die niet krijgen. Hij belegt met zijn team ook genezingsdiensten. Ik kwam erachter dat meerdere van deze diensten in Ede niet ver van het GKN-kerkgebouw gehouden worden. In het gebouw waarop staat: Evangelische Gemeente De Schuilplaats. Hij wil een hele grote kerk in Dussen laten bouwen, een gebouw van ongeveer 120 meter.

Op de site van de Doorbrekers waaraan De Wal ook verbonden is, lezen we het volgende over hem:

“Tom is, samen met zijn vrouw Femke, oprichter en leider van Frontrunners, een bediening in Nederland, die als doel heeft om een generatie op te richten die vol is van geloof en kracht van de Heilige Geest. Frontrunners doet dit door geloofsopbouwend onderwijs te brengen, die mensen aanmoedigt om op te staan in hun identiteit als kind van God en te wandelen in de kracht en autoriteit die hen gegeven is in Jezus Christus. Tom ervaart een sterke roep voor Nederland, waar dan ook zijn primaire focus ligt. Tom heeft meerdere boeken geschreven, waaronder: ’50 redenen om te spreken in tongentaal’, ‘Leven door geven’, ‘Jezus aanraken’, ‘De kracht van de waterdoop’, ‘Bidden=ontvangen’ en ‘Supermens’. Al Toms boeken zijn gratis verkrijgbaar via Frontrunners.

Tom is getrouwd met Femke en samen hebben ze drie kinderen”[1] .

Er wordt over De Wal geschreven als iemand die een welvaartsevangelie verkondigt. Als iemand die zegt dat je als gelovige de ziekte uit je leven kunt bannen. Hij beroept zich daarbij heel nadrukkelijk op Markus 11:22-24: “En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God. Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt. Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen”.

Op veel mensen maakt dit indruk. Er staat hier toch dat de HEERE je alles zal geven wat je bidt? Ik heb een preek van deze voorganger bij Frontrunners en Doorbrekers beluisterd. Een preek over Markus 11:23. In deze preek wordt steeds weer door hem gezegd dat hij geen bergbeklimmer is maar een bergverplaatser. Hoe moet je over wat deze man verkondigt denken? Juist om daarover een gedegen oordeel te kunnen hebben, heb ik de hele preek van ongeveer anderhalf uur helemaal geluisterd [2] .

 

Een beetje voorzichtig

Het valt op dat De Wal Markus 11:23 niet helemaal letterlijk neemt. Hij zegt niet dat echte bergen door het gebed verplaatst worden als je dat zou willen. Hij neemt de berg waar de Here Jezus over spreekt figuurlijk op. Bepaalde dingen kunnen als bergen op je weg komen. Dat kan ziekte, dat kan armoede zijn. Dat zijn dingen die je leven moeilijk maken. Die voor jou dingen lijken die jouw bijdrage aan de bouw van Gods Koninkrijk in de weg staan. Hier merk je nog een zekere voorzichtigheid. Eigenlijk is dat met de rest in strijd, want als hij over de moeite in je leven als christen spreekt, neemt hij wat er in deze tekst staat heel letterlijk en absoluut. Zonder ook echt met andere delen van Gods Woord rekening te houden.

 

Wie is God?

De Wal ziet God die alles kan geven, maar die wel van ons afhankelijk is. Hij vergelijkt in deze preek de Here God met een schaakspeler. De HEERE heeft Zijn zet gedaan. Nu ben jij aan de beurt. Als jij niets doet dan doet Hij ook niets. God is afhankelijk van jou. Daarbij komt ook nog dat bidden volgens hem niet genoeg is. Als gelovige moet je niet ergens om bidden. Je moet zeggen, bevelen dat je iets krijgt. In de woorden van het bevel dat je zonder twijfel uitspreekt, ligt dan de kracht. Dan moet God het je wel geven. Dan krijg je het ook.

In deze preek zegt De Wal o.a. dat hij niet arm en niet ziek wil zijn. Het is volgens hem ook niet nodig arm of ziek te zijn. Als jij echt gelooft en niet twijfelt en je zegt: ‘ik wil rijk en gezond zijn’, dan zal dat ook gebeuren. Je moet steeds vanuit dat geloven blijven spreken. Bevelend spreken wat jij wilt en dan krijg je dat ook. In die zin is God van mensen afhankelijk.

Hij vertelt ook dat als jij niet voor specifieke dingen bidt je ook niets krijgt. Dat is je eigen schuld. Je moet specifieke dingen opeisen, dan krijg je het. Hij vertelt in deze preek dat hij met zijn gezin op vakantie was. In een vakantiepark met een zwembad. Het was in dat zwembad heel erg druk, er waren een paar honderd mensen. Er waren maar een paar dingen in het zwembad waarmee kinderen konden spelen en die waren al bezet. De Wal wist dat zijn kinderen er graag mee zouden spelen. Misschien een beetje egoïstisch zegt de prediker. Toch heeft hij tegen God gezegd dat hij dit voor zijn kinderen wil. Niet lang erna was er iemand die een speeleend vlak bij hem neerlegde en die hij zo voor zijn kinderen kon pakken.

Dus als je maar zonder twijfel zegt wat je wilt, dan geeft God het je. Dat zou in Markus 11:23 door Christus beloofd worden. Jezus geeft wat jij als gelovige wilt. Dan moet je het wel nadrukkelijk uitspreken. Kanker is er, zegt De Wal, maar als je het hebt, kun je ervan afkomen. Niet twijfelen, maar zeggen ‘de kanker moet weg’ en het zal gebeuren. Niet op je gevoel steunen zegt de Wal, want dan kun je wel eens gaan twijfelen. Bouwen op wat Christus zegt en zonder twijfel het opeisen en je krijgt het. God doet dan wat jij zegt. God is daarvoor afhankelijk van wat jij in geloof zegt.

Wat moeten we hiervan denken? Juist als mensen Markus 11:23 lezen, komen ze onder de indruk. Jezus zegt het toch zo?!

We hebben hier een voorbeeld van tekstenplukkerij die God niet eerbiedigt als de Schrijver van de hele Bijbel; plukkerij, die geen rekening houdt met wat Christus, die deze woorden uitgesproken heeft, nog meer gezegd en gedaan heeft. Ik ga een aantal dingen noemen die laten zien dat deze uitleg echt niet kan. Ik zou veel meer kunnen noemen, maar dan wordt het artikel te lang.

 

Mijn wil?

Christus leert ons in Markus 11:23 in alles op Hem te bouwen;[3] dat de HEERE op het gebed alles geeft wat we nodig hebben om als kind van God te leven.

Waarom is de uitleg die De Wal geeft onmogelijk als je het hele Woord van God leest? Ik noem drie redenen vanuit Gods eigen Woord.

  1. De woorden die de Here Jezus in Markus 11:23 spreekt, zijn op de dinsdag voor Christus’ lijden aan het kruis uitgesproken. Twee dagen later, op de donderdagavond, wordt heel duidelijk dat niet mijn wil beslissend is voor de verhoring van het gebed. De Here Jezus is twee dagen later in Gethsémané. De straf voor onze zonden drukt zo verschrikkelijk zwaar op Hem. Hij is dodelijk beangst. Het bloedzweet komt uit zijn poriën. We lezen dan het volgende: “En Hij zei: Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt”, Markus 14:36.

Als er iemand zou zijn die God zou willen verhoren zou het de Here Jezus zijn! De Here Jezus beveelt niet maar vraagt in diepe eerbied, omdat Hij weet dat de wil van Vader in de hemel beslissend is. Vader in de hemel overziet alles. Hij geeft wat nodig is en niet alles wat ik wil. Wie beweert dat God dat wel doet; wie zegt dat God van mijn woorden afhankelijk is of hij iets gaat doen of niet is een dwaalleraar!

  1. Paulus is een dienaar van Jezus Christus geworden. Hij wil Zijn leven geven in dienst van Christus’ Koninkrijk. Dat doet hij biddend. Op een bepaald moment wil Paulus voor de verkondiging van het evangelie een bepaalde kant op. We lezen dan in Handelingen 16: “En nadat zij door Frygië en het land van Galatië gereisd waren, werden zij door de Heilige Geest verhinderd het Woord in Asia te spreken. En bij Mysië gekomen, probeerden zij naar Bithynië te reizen, maar de Geest liet het hun niet toe. En nadat zij Mysië voorbij gereisd waren, kwamen zij in Troas”; vs. 6-8.

Niet wat Paulus wilde gebeurde, maar wat de HEERE wilde volgens Zijn plan.

  1. Paulus wil niet ziek zijn. Hij wil volop en voluit zijn werk doen in dienst van Christus. Toch heeft hij op een bepaald moment ergens zoveel last van dat het hem beperkt in wat hij kan doen. Hij noemt het een doorn in zijn vlees. Hij heeft er echt last van. Hij bidt drie keer tot de HEERE om dit uit zijn leven weg te nemen. Maar God doet dat niet. Er staat: “Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. Daarom heb ik een behagen in zwakheden, in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig”; 2 Korinthe 12: 9,10.

Let erop dat de HEERE Paulus op geen enkele manier verwijt dat hij eerbiedig gebeden heeft in plaats van dat hij een soort bevel gegeven heeft. Let er ook op dat Paulus, door de Geest geleid, duidelijk maakt dat juist het in zwakheden leren vertrouwen op God bij het leven van een christen hoort! Het is niet voor niets dat de Geest ons ook leert niet rijk te willen zijn. Zie 1 Timotheus 6: 6-10.

 

Gevaarlijk en misleidend

Onze conclusie kan vanuit Gods Woord alleen maar zijn dat deze Tom de Wal een gevaarlijke dwaalleraar is. Iemand bij wie je ver weg moet blijven. Iemand die mensen op een verkeerd spoor brengt. Een spoor waarbij de dreiging is dat mensen op hun spreken niet krijgen wat ze zeggen. Dat ze daardoor juist helemaal niet meer van Christus en van de HEERE willen weten. Met vrome woorden wordt een weg gewezen die van Christus en Zijn evangelie afleidt.

 

Aanvulling naar aanleiding van vragen

 

Het deel van het artikel dat hierboven staat is veel gelezen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik meerdere vragen naar aanleiding van dit artikel heb gekregen. Vooral vragen naar de achtergrond van de ideeën van Tom de Wal. In zijn voetspoor zie je nu ook het optreden van Jelthe Kloens.

De gedachten en activiteiten door deze mensen wordt gedragen door de gedachte dat Christus voor wie gelooft ook genezing, welvaart en rijkdom verdiend heeft. We moeten niet alleen geloven in Christus, maar ook wat hij verdiend heeft aan welvaart, rijkdom en genezing verdiend heeft claimen. We hebben er recht op als we geloven. We moeten het dan ook hardop claimen en dan krijgen we het ook. Deze gedachte wordt wel Word of Faith theologie genoemd. Deze theologie is vooral door Kenneth Hagin (1917-2003) naar voren gebracht.

Bij Tom de Wal en de mensen om hem heen zie je deze gedachte steeds weer terugkeren. Dit betekent ook dat als je arm bent, als je ziek bent en niet geneest jouw geloof niet groot genoeg is. De Wal meent zelfs dat het niet God is die kan besluiten dat je ziek blijft. Hij zegt dat God niet wil dat we ziek zijn. Hij wil altijd dat alle mensen gezond zijn. God zou tegen hem gezegd hebben dat in de kerk er de gedachte heerst dat misschien 1 op de 5 zal genezen. Maar God zou hem verteld hebben dat de standaard is dat 100% geneest. Daarvoor is dan wel geloof nodig. De Wal omschrijft het dan zo: “Je zou kunnen zeggen dat geloof het betaalmiddel van Gods Koninkrijk is ….. Als je iets van God wil ontvangen, moet je met hemelse valuta komen, namelijk geloof. Voor wie geloof heeft, is niets onmogelijk.”[4]

Let erop dat hier niet gezegd wordt dat bij God niets onmogelijk is, maar dat voor de gelovige niets onmogelijk is. God wordt hier getekend als iemand die moet doen wat de gelovige vraagt.  De hoogheid, de vrijheid, de soevereiniteit van God wordt hier aan de kant geschoven.

Als het over welvaart gaat, zou die door de gelovige ook op te eisen zijn. Tom de Wal beweert hierover dat vanaf Genesis tot en met Openbaring God voorspoed op deze wereld aan Zijn kinderen belooft. Hij zou hen met gunst, creativiteit en strategieën willen zegenen om zo vermogen te kunnen krijgen op aarde.  De Wal legt daarbij de verbinding met het verbond dat de HEERE met Abraham gesloten heeft. Door dit verbond zou Abraham heel rijk geworden zijn. Door geloof zouden we allemaal kunnen delen in de zegen die Abraham heeft gekregen.[5]

Klopt de redenering dat op deze wereld of in ons eigen leven ziekte en armoede nooit nodig zijn? Heeft Christus verdiend dat we voor de terugkeer van Hem op de wolken niet arm en ziek hoeven te zijn?  Zijn armoede en ziekte het teken van gebrek aan geloof?

Laten we eens kijken naar 4 gedeelten in de Bijbel. Er zou veel meer te noemen zijn, maar dit is al meer dan genoeg.

Laten we kijken naar Jesaja 53, Romeinen 8 en 2 2 Korinthe 12 en 1 Timotheüs 6

Jesaja 53 – 2 Korinthe 12

We lezen in Jesaja een profetie over de komst van Christus als onze Verlosser. Daarin wordt ook over ziekte gesproken. We lezen daar als het over ziekte gaat het volgende: “Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.” vs 4,5

Deze woorden worden door de Geest in het Nieuwe Testament met Christus verbonden: “Toen het nu avond geworden was, brachten ze velen die door demonen bezeten waren, bij Hem, en Hij dreef de boze geesten uit met een enkel woord, en Hij genas allen die er slecht aan toe waren, opdat vervuld werd wat gesproken was door de profeet Jesaja toen hij zei: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.” Mattheus 8:16,17. De Here Jezus laat zien dat in Zijn Koninkrijk de ziekte voor altijd zal verdwijnen. Ook dat deel van de straf die wij verdiend heeft, nam Hij op zich. Ook dit deel van de straf die wij verdiend hebben, heeft Hij ondergaan. Juist daardoor kan Hij genezen. Daarom doet Hij dat ook tijdens Zijn leven op aarde. Wanneer Gods Koninkrijk bij Zijn terugkeer op de wolken helemaal de aarde zal vervullen is elke ziekte voor altijd verdwenen. Is dat ook al zo voor Gods kinderen in de tijd tot de wederkomst. Gaat het in Jesaja 53 ook over de gelovigen zelf? Nee, het is opvallend dat die verbinding in het Nieuwe Testament nooit zo gelegd wordt!

In het Nieuwe Testament lezen we ook dat er ziekte onder de gelovigen is zonder dat dan over een gebrek aan geloof gesproken wordt. Zonder dat er dan gezegd wordt dat bij voldoende geloof op het gebed de genezing hier en nu zeker is. Paulus laat Trofimus ziek achter zonder een verwijt te maken over gebrek aan geloof. 2 Timotheüs 4:20.

Of denk eens aan wat Paulus in 2 Korinthe 12 schrijft: “En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen. Hierover heb ik de Heere driemaal gesmeekt dat hij van mij weg zou gaan. Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. Daarom heb ik een behagen in zwakheden, in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig.” vs 7-10

De Geest leert ons door Paulus niet dat wie veel geloof heeft een altijd welvarend en gezond leven zal hebben. Dat heeft de HEERE ons na de zondeval nooit beloofd! Paulus roemt in zijn zwakheden en nood. De Here God laat hem zien dat hij die zwakheden nodig heeft om van genade te blijven leven. Om werkelijk in diepe afhankelijkheid van Christus door het leven te gaan. Het is een dwaalleer om te zeggen dat wie echt gelooft niet ziek en niet arm hoeft te zijn. Volgens de Wal hoef je alleen maar gezondheid en welvaart te claimen. Je moet dat hoorbaar doen. Dan krijg je het omdat je daar recht op zou hebben.  Is dat wat de Geest ons leert? Is het goed omdat te claimen, omdat je o.a. niet arm wilt zijn? Dan moet je eens kijken naar 1 Timotheüs 6.

 

1 Timotheüs 6

 Paulus schrijft aan zijn medewerker en geestelijk zoon Timotheüs, geleid door de Geest o.a. dit: “Maar de godsvrucht is inderdaad een bron van grote winst, vergezeld van tevredenheid. Want wij hebben niets de wereld ingedragen, het is duidelijk dat wij ook niets daaruit kunnen wegdragen. Als wij echter voedsel en kleding hebben, zullen wij daarmee tevreden zijn. Maar wie rijk willen worden, vallen in verzoeking en in een strik en in veel dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want geldzucht is een wortel van alle kwaad. Door daarnaar te verlangen, zijn sommigen afgedwaald van het geloof, en hebben zich met vele smarten doorstoken.” vs 6-10

Christelijke tevredenheid is heel iets anders dan rijkdom claimen voor jezelf omdat Christus dit voor jou hier en verdiend heeft. De Geest leert ons juist deze tevredenheid en niet om rijkdom te claimen. Rijkdom is voor ons vaak ook heel gevaarlijk. Daarin ligt de verleiding om toch op jezelf te vertrouwen en te gaan leven voor je welvaart. Het is juist ook daarom dat de Here Jezus voor de rijke jongeman zegt: “Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan en volg Mij. Toen de jongeman dit woord gehoord had, ging hij bedroefd weg, want hij had veel bezittingen. Jezus zei tegen Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u dat een rijke moeilijk het Koninkrijk der hemelen kan binnengaan. Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.” Mattheus 19:21-24

Het onderwijs van de Here Jezus is zo anders dan het onderwijs van de Wal en anderen die een welvaartsevangelie verkondigen. Dat leven op deze aarde ook voor de gelovige vol zwakheden en moeilijke dingen kan zitten zonder dat er sprake is van gebrek aan geloof, lezen we ook heel duidelijk in Romeinen 8.

 

Romeinen 8

 Juist in dit hoofdstuk komt de overwinning door Christus zo heerlijk naar voren. Wordt ons zo duidelijk voor ogen gehouden dat voor wie gelooft in Jezus Christus de verdoemenis, de straf weg is. Dat we met moed en blijdschap door Christus werk in onze plaats de toekomst in mogen gaan. Door alles heen. Juist in dit hoofdstuk leert de Geest ons dat we door heel moeilijke tijden als gelovigen kunnen moeten gaan. Zelfs zo dat we lezen: “Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe. En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam. Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen? Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit. En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.” vs 22-28

Ook als het juichen in Christus in het slot van dit hoofdstuk zo indrukwekkend naar voren komt, wordt er juist op gewezen dat al die moeilijke dingen die je kunnen als gelovigen in dit leven je niet moedeloos hoeven te maken. Ze zijn er wel, maar daar bovenuit mag je dit weten: “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard? Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.” vs 35-39

Wat mensen zoals de Wal leren, is geen verkondiging van Christus maar niets anders dan een valse Christus en een valse boodschap aan mensen voorhouden. 

 

[1] https://doorbrekers.nl/biografie/tom-de-wal/  4 April 2024

[2] https://www.youtube.com/watch?v=80H9O2dJGCw  4 April 2024

[3] Ik hoop in de komende tijd een bredere uitleg van Markus 11:23 te geven die dan o.a. op de site van de AVGT (GKN-opleiding voor theologische studenten) zal verschijnen.

4 Wal de, Tom 2020  p. 11-14 Jezus aanraken Frontrunners Media

5 Zie hiervoor: Wal de, Tom. z.j. p. 11-20 God van voorspoed. Ontdek wat de Bijbel echt zegt over voorspoed, geld, rijkdom en zegen. Frontrunners Media Werkendam.

Je kunt ook kijken naar de video op Youtube onder de titel: 10 leugens over het welvaartsevangelie ontmaskerd.  https://www.youtube.com/watch?v=olltzNnwkj0