TOM DE WAL EN BERGEN VERZETTEN

 

Frontrunners

De laatste tijd zijn Tom de Wal en de organisatie waaraan hij verbonden is, regelmatig in het nieuws. O.a. omdat hij een dienst belegd heeft voor mensen die in hun huwelijk naar kinderen verlangen maar die niet krijgen. Hij belegt met zijn team ook genezingsdiensten. Ik kwam erachter dat meerdere van deze diensten in Ede niet ver van het GKN-kerkgebouw gehouden worden. In het gebouw waarop staat: Evangelische Gemeente De Schuilplaats. Hij wil een hele grote kerk in Dussen laten bouwen, een gebouw van ongeveer 120 meter.

Op de site van de Doorbrekers waaraan De Wal ook verbonden is, lezen we het volgende over hem:

“Tom is, samen met zijn vrouw Femke, oprichter en leider van Frontrunners, een bediening in Nederland, die als doel heeft om een generatie op te richten die vol is van geloof en kracht van de Heilige Geest. Frontrunners doet dit door geloofsopbouwend onderwijs te brengen, die mensen aanmoedigt om op te staan in hun identiteit als kind van God en te wandelen in de kracht en autoriteit die hen gegeven is in Jezus Christus. Tom ervaart een sterke roep voor Nederland, waar dan ook zijn primaire focus ligt. Tom heeft meerdere boeken geschreven, waaronder: ’50 redenen om te spreken in tongentaal’, ‘Leven door geven’, ‘Jezus aanraken’, ‘De kracht van de waterdoop’, ‘Bidden=ontvangen’ en ‘Supermens’. Al Toms boeken zijn gratis verkrijgbaar via Frontrunners.

Tom is getrouwd met Femke en samen hebben ze drie kinderen”[1] .

Er wordt over De Wal geschreven als iemand die een welvaartsevangelie verkondigt. Als iemand die zegt dat je als gelovige de ziekte uit je leven kunt bannen. Hij beroept zich daarbij heel nadrukkelijk op Markus 11:22-24: “En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God. Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt. Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen”.

Op veel mensen maakt dit indruk. Er staat hier toch dat de HEERE je alles zal geven wat je bidt? Ik heb een preek van deze voorganger bij Frontrunners en Doorbrekers beluisterd. Een preek over Markus 11:23. In deze preek wordt steeds weer door hem gezegd dat hij geen bergbeklimmer is maar een bergverplaatser. Hoe moet je over wat deze man verkondigt denken? Juist om daarover een gedegen oordeel te kunnen hebben, heb ik de hele preek van ongeveer anderhalf uur helemaal geluisterd [2] .

 

Een beetje voorzichtig

Het valt op dat De Wal Markus 11:23 niet helemaal letterlijk neemt. Hij zegt niet dat echte bergen door het gebed verplaatst worden als je dat zou willen. Hij neemt de berg waar de Here Jezus over spreekt figuurlijk op. Bepaalde dingen kunnen als bergen op je weg komen. Dat kan ziekte, dat kan armoede zijn. Dat zijn dingen die je leven moeilijk maken. Die voor jou dingen lijken die jouw bijdrage aan de bouw van Gods Koninkrijk in de weg staan. Hier merk je nog een zekere voorzichtigheid. Eigenlijk is dat met de rest in strijd, want als hij over de moeite in je leven als christen spreekt, neemt hij wat er in deze tekst staat heel letterlijk en absoluut. Zonder ook echt met andere delen van Gods Woord rekening te houden.

 

Wie is God?

De Wal ziet God die alles kan geven, maar die wel van ons afhankelijk is. Hij vergelijkt in deze preek de Here God met een schaakspeler. De HEERE heeft Zijn zet gedaan. Nu ben jij aan de beurt. Als jij niets doet dan doet Hij ook niets. God is afhankelijk van jou. Daarbij komt ook nog dat bidden volgens hem niet genoeg is. Als gelovige moet je niet ergens om bidden. Je moet zeggen, bevelen dat je iets krijgt. In de woorden van het bevel dat je zonder twijfel uitspreekt, ligt dan de kracht. Dan moet God het je wel geven. Dan krijg je het ook.

In deze preek zegt De Wal o.a. dat hij niet arm en niet ziek wil zijn. Het is volgens hem ook niet nodig arm of ziek te zijn. Als jij echt gelooft en niet twijfelt en je zegt: ‘ik wil rijk en gezond zijn’, dan zal dat ook gebeuren. Je moet steeds vanuit dat geloven blijven spreken. Bevelend spreken wat jij wilt en dan krijg je dat ook. In die zin is God van mensen afhankelijk.

Hij vertelt ook dat als jij niet voor specifieke dingen bidt je ook niets krijgt. Dat is je eigen schuld. Je moet specifieke dingen opeisen, dan krijg je het. Hij vertelt in deze preek dat hij met zijn gezin op vakantie was. In een vakantiepark met een zwembad. Het was in dat zwembad heel erg druk, er waren een paar honderd mensen. Er waren maar een paar dingen in het zwembad waarmee kinderen konden spelen en die waren al bezet. De Wal wist dat zijn kinderen er graag mee zouden spelen. Misschien een beetje egoïstisch zegt de prediker. Toch heeft hij tegen God gezegd dat hij dit voor zijn kinderen wil. Niet lang erna was er iemand die een speeleend vlak bij hem neerlegde en die hij zo voor zijn kinderen kon pakken.

Dus als je maar zonder twijfel zegt wat je wilt, dan geeft God het je. Dat zou in Markus 11:23 door Christus beloofd worden. Jezus geeft wat jij als gelovige wilt. Dan moet je het wel nadrukkelijk uitspreken. Kanker is er, zegt De Wal, maar als je het hebt, kun je ervan afkomen. Niet twijfelen, maar zeggen ‘de kanker moet weg’ en het zal gebeuren. Niet op je gevoel steunen zegt de Wal, want dan kun je wel eens gaan twijfelen. Bouwen op wat Christus zegt en zonder twijfel het opeisen en je krijgt het. God doet dan wat jij zegt. God is daarvoor afhankelijk van wat jij in geloof zegt.

Wat moeten we hiervan denken? Juist als mensen Markus 11:23 lezen, komen ze onder de indruk. Jezus zegt het toch zo?!

We hebben hier een voorbeeld van tekstenplukkerij die God niet eerbiedigt als de Schrijver van de hele Bijbel; plukkerij, die geen rekening houdt met wat Christus, die deze woorden uitgesproken heeft, nog meer gezegd en gedaan heeft. Ik ga een aantal dingen noemen die laten zien dat deze uitleg echt niet kan. Ik zou veel meer kunnen noemen, maar dan wordt het artikel te lang.

 

Mijn wil?

Christus leert ons in Markus 11:23 in alles op Hem te bouwen;[3] dat de HEERE op het gebed alles geeft wat we nodig hebben om als kind van God te leven.

Waarom is de uitleg die De Wal geeft onmogelijk als je het hele Woord van God leest? Ik noem drie redenen vanuit Gods eigen Woord.

  1. De woorden die de Here Jezus in Markus 11:23 spreekt, zijn op de dinsdag voor Christus’ lijden aan het kruis uitgesproken. Twee dagen later, op de donderdagavond, wordt heel duidelijk dat niet mijn wil beslissend is voor de verhoring van het gebed. De Here Jezus is twee dagen later in Gethsémané. De straf voor onze zonden drukt zo verschrikkelijk zwaar op Hem. Hij is dodelijk beangst. Het bloedzweet komt uit zijn poriën. We lezen dan het volgende: “En Hij zei: Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt”, Markus 14:36.

Als er iemand zou zijn die God zou willen verhoren zou het de Here Jezus zijn! De Here Jezus beveelt niet maar vraagt in diepe eerbied, omdat Hij weet dat de wil van Vader in de hemel beslissend is. Vader in de hemel overziet alles. Hij geeft wat nodig is en niet alles wat ik wil. Wie beweert dat God dat wel doet; wie zegt dat God van mijn woorden afhankelijk is of hij iets gaat doen of niet is een dwaalleraar!

  1. Paulus is een dienaar van Jezus Christus geworden. Hij wil Zijn leven geven in dienst van Christus’ Koninkrijk. Dat doet hij biddend. Op een bepaald moment wil Paulus voor de verkondiging van het evangelie een bepaalde kant op. We lezen dan in Handelingen 16: “En nadat zij door Frygië en het land van Galatië gereisd waren, werden zij door de Heilige Geest verhinderd het Woord in Asia te spreken. En bij Mysië gekomen, probeerden zij naar Bithynië te reizen, maar de Geest liet het hun niet toe. En nadat zij Mysië voorbij gereisd waren, kwamen zij in Troas”; vs. 6-8.

Niet wat Paulus wilde gebeurde, maar wat de HEERE wilde volgens Zijn plan.

  1. Paulus wil niet ziek zijn. Hij wil volop en voluit zijn werk doen in dienst van Christus. Toch heeft hij op een bepaald moment ergens zoveel last van dat het hem beperkt in wat hij kan doen. Hij noemt het een doorn in zijn vlees. Hij heeft er echt last van. Hij bidt drie keer tot de HEERE om dit uit zijn leven weg te nemen. Maar God doet dat niet. Er staat: “Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. Daarom heb ik een behagen in zwakheden, in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig”; 2 Korinthe 12: 9,10.

Let erop dat de HEERE Paulus op geen enkele manier verwijt dat hij eerbiedig gebeden heeft in plaats van dat hij een soort bevel gegeven heeft. Let er ook op dat Paulus, door de Geest geleid, duidelijk maakt dat juist het in zwakheden leren vertrouwen op God bij het leven van een christen hoort! Het is niet voor niets dat de Geest ons ook leert niet rijk te willen zijn. Zie 1 Timotheus 6: 6-10.

 

Gevaarlijk en misleidend

Onze conclusie kan vanuit Gods Woord alleen maar zijn dat deze Tom de Wal een gevaarlijke dwaalleraar is. Iemand bij wie je ver weg moet blijven. Iemand die mensen op een verkeerd spoor brengt. Een spoor waarbij de dreiging is dat mensen op hun spreken niet krijgen wat ze zeggen. Dat ze daardoor juist helemaal niet meer van Christus en van de HEERE willen weten. Met vrome woorden wordt een weg gewezen die van Christus en Zijn evangelie afleidt.

 

[1] https://doorbrekers.nl/biografie/tom-de-wal/  4 April 2024

[2] https://www.youtube.com/watch?v=80H9O2dJGCw  4 April 2024

[3] Ik hoop in de komende tijd een bredere uitleg van Markus 11:23 te geven die dan o.a. op de site van de AVGT (GKN-opleiding voor theologische studenten) zal verschijnen.