GA MET GOD EN GOD ZAL MET JE GAAN

(Enkele opmerkingen over ‘remonstrantse’ uitdrukkingen)

 

 Afgelopen zondag sprak een broeder mij na de morgendienst aan. Hij vroeg mij wat ik gezegd had als laatste tegen de doopouders. Dat was: “Ga met God en God zal met je gaan.”  Zonder het te beseffen bleek dat ook de titel van een lied te zijn. Op dat moment dacht ik daar helemaal niet aan. De broeder vroeg zich af of je dit wel kunt zeggen. Ik waardeer het dat zulke dingen naar je toekomen en dat we het daar over hebben. Het was een kort gesprek. Zo net na de dienst in de hal is niet altijd het meest geschikte moment. Het liet me niet los. Wanneer je er dan verder over na gaat denken, komt er ook meer naar voren.

Een belangrijke vraag is hoe wij over de HERE en Zijn werk spreken. Het is toch zo dat het de HERE is die uitkiest. Het is toch zo dat we het geloof niet aan onszelf hebben te danken. Dat komt toch van de HERE door Zijn Geest. Het is toch zo dat als jij of ik niet met de HERE gaan in geloof Hij nog altijd er is?  Hij  gaat toch met ieder mens. Mensen kunnen zich toch nooit van God losmaken.  Allemaal opmerkingen die er toe doen. Die iets aanwijzen wat we nooit mogen vergeten.

Toch moet hier iets bij gezegd worden. Dat is de opmerking of prediking en ons spreken onder elkaar en met mensen onder de beheersing van de uitverkiezing moet staan. Is er ruimte of is er zelfs de roeping om in het spreken op deze wereld vanuit Gods echt gemeende roeping, vanuit Zijn belofte te spreken. Hier ligt een duidelijk verschil tussen ons en bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten. Daar staat volgens uitspraken van deze kerken het spreken onder de beheersing van de uitverkiezing. Het is waar dat de uitverkiezing iets heel moois is. Niet voor niets heb ik de twee boeken die ik over de Dordtse Leerregels geschreven heb de titel gegeven: Het wonder van Gods genadige verkiezing. Die verkiezing van God in Christus moet ook verkondigd worden. Maar niet op de manier van een lot. Mensen moeten juist geroepen worden tot geloof door hen Gods belofte die echt gemeend is te verkondigen. Daarop wijzen de Dordtse Leerregels heel duidelijk. Bijvoorbeeld in hoofdstuk II,5,6:

“De belofte van het evangelie is nu, dat ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Aan alle volken en mensen tot wie God naar zijn welbehagen het evangelie zendt, moet zonder onderscheid deze belofte openlijk verkondigd worden met het bevel zich te bekeren en te geloven.

Velen die door het evangelie geroepen zijn, bekeren zich niet en geloven niet in Christus; zij gaan in ongeloof ten onder. Maar dit komt niet doordat Christus' offer aan het kruis gebrekkig of ontoereikend zou zijn; het is hun eigen schuld.”

 

Ik geef een gedeelte weer van wat ik daarover heb geschreven in het eerste deel van de verklaring van de Dordtse Leeregels ( Deel I p 141-144): “

 

Aan iedereen

 

We belijden hier in de Dordtse Leerregels dat we mensen de uitnodiging van God om tot Christus te komen juist moeten vóórhouden; als het mooiste en kostbaarste wat er is. We belijden hier dat Christus aan alle mensen verkondigd moet worden. Zonder onderscheid. Om mensen Hem aan te bieden als de Verlosser die ze zo nodig hebben. Waarom moeten of zouden we dat nu doen? Omdat Gods belofte heel echt gemeend is voor ieder tot wie die belofte komt. Bij de doop zie je dat op een heel bijzondere manier. Daar klinkt de belofte voor zo’n klein baby’tje dat God zijn Vader wil zijn, dat Christus Zijn Redder wil zijn. Dat de Heilige Geest hem wil leren bij God en bij Christus te willen horen. Dat de Geest hem tot een ander, een nieuw mens wil maken. Dat is het geweldige dat je op anderen voor hebt als je in de kerk van Christus gedoopt bent. Als je steeds weer in je opvoeding en in de kerk waar je komt die geweldige belofte van God hoort, dat Hij jouw God en Redder wil zijn. Het is een groot voorrecht dat je steeds weer in liefde geroepen wordt tot de enige die je leven voor altijd kan redden en goed kan maken. Het geweldige van het verbond is dat de HERE vanaf het begin van je leven met Zijn onverdiende liefde naar je toe is gekomen. Hij bemoeit Zich met je leven vanaf het eerste begin. Hij laat steeds weer horen en zien hoe graag Hij jou vergeving wil geven. Een leven voor altijd bij Hem. Hij behandelt je als een kind dat Hij in liefde uit ellende wil redden en met Zijn liefde wil omgeven. Het geweldige 142 van het verbond is dat de HERE Zijn intensieve en vertrouwelijke omgang met jou steeds weer zoekt. Wie in Gods verbond is opgenomen, heeft daarmee ook de grote verantwoordelijkheid gekregen met Hem te leven; juist vanuit de liefde van God ook andere mensen van Christus te vertellen. Die opdracht vinden we op veel plaatsen in het Oude en Nieuwe Testament. Laten we samen eens kijken naar verschillende plaatsen waar we dit vinden. - Psalm 96: “Zing voor de HEERE, loof Zijn Naam, breng de boodschap van Zijn heil van dag tot dag. Vertel onder de heidenvolken van Zijn eer, onder alle volken van Zijn wonderen. Want de HEERE is groot en zeer te prijzen, Hij is ontzagwekkend boven alle goden”. - Jesaja 55: “O, alle dorstigen, kom tot de wateren, en u die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja, kom, koop zonder geld, zonder prijs, wijn en melk”. - De Here Jezus zegt net voordat Hij naar de hemel gaat: “Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen”, Marc. 16,15. - Wanneer de apostel Filippus naar Samaria gaat verkondigt hij het evangelie aan de Samaritanen. We lezen daarvan: “En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun Christus”, Hand. 8,5. Het is duidelijk dat Christus ons de opdracht heeft gegeven Hem als de beloofde Verlosser te verkondigen; met iedereen over Christus te spreken en ze uit te nodigen Christus te leren kennen en met Hem te leven. Christus roept ons Hem aan de wereld te verkondigen, aan te bieden. Dat betekent niet dat we Christus in de uitverkoop doen. Nee, we laten zien hoe belangrijk en van onschatbare waarde Hij is. Je mag tot Hem komen en het is levensbelangrijk voor jouw leven. Kom tot Hem met diepe eerbied en liefde. Hij 143 verdient al je liefde, een leven dat helemaal aan Hem gewijd is. In Christus komt Gods liefde naar mensen toe. Die verkondiging van Gods belofte aan de hele wereld staat niet tegenover Gods verkiezing. Wie door God zijn uitgekozen, weten wij niet. Dat hoort bij de voor ons verborgen dingen. Voor ons is duidelijk dat wij de boodschap van vergeving door Christus vrij en blij aan alle mensen hebben te vertellen. Dat is de manier waarop de HERE mensen tot Hem roept. Dat is de manier waarop de HERE het geloof door Zijn Geest geeft en mensen zo uit het donker haalt. Om ze zo bij Christus als het licht van de wereld te brengen. We zien dit ook als Paulus het evangelie in Antiochië in Pisidië brengt. We lezen daarover in Hand. 13. Paulus gaat naar de synagoge om daar over Christus te vertellen. Aan het einde van zijn preek daar zegt hij tegen iedereen: “Laat het u dan bekend zijn, mannenbroeders, dat door Hem aan u vergeving van de zonden verkondigd wordt en dat ieder die gelooft, door Hem gerechtvaardigd wordt van alles waarvan u door de wet van Mozes niet gerechtvaardigd kon worden”, vs 38-39. Je ziet hier dat de vergeving van de zonden, Christus als de Redder, iedereen aangeboden wordt. Het evangelie wordt niet op afstand gehouden. Wanneer Joden en mensen uit de andere volken later nog met Paulus en Barnabasspreken, lezen we in vers 43: “En toen de synagoge uitgegaan was, volgden velen van de Joden en van de godvrezende proselieten Paulus en Barnabas. Die spraken tot hen en spoorden hen aan bij de genade van God te blijven”. Dit is de manier waarop Gods uitverkorenen tot geloof komen. Als je die welgemeende boodschap van God naast je neerlegt, is dat je eigen schuld. Je ziet dat de HERE door de verkondiging van het evangelie zorgt dat mensen tot geloof komen: “Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de 144 Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven”, vs 48. Gods uitverkiezing is juist een geweldige stimulans om het evangelie vrij en blij aan alle mensen te verkondigen; om mensen Christus aan te bieden als de Redder van je leven; om ze op te roepen in geloof hun leven in dienst van Hem te stellen. Je ziet hier de grote liefde en wijsheid van God. Laten we dat geweldige evangelie van Christus dan ook met de oproep van bekering en geloof de mensen op deze wereld voorhouden.”

 

Remonstrants?

Het gaat er om of je kunt zeggen of zingen: “Ga met God en God zal met je gaan”.  Is dat niet remonstrants? Zeg je dan niet dat geloven jouw eigen werk is?  Zeg je dan dat bij de HERE horen iets is wat je zelf doet en dat God van jou afhankelijk is. Ben je Gods kind omdat jij daar voor gezorgd hebt en is de HERE in Zijn verkiezing van jouw en mijn actie afhankelijk. Als dat het is wat je met woorden als: “Ga met God en God  zal met je gaan” wilt uitdrukken, is dat verkeerd.

Toch moet er meer gezegd worden. Het is namelijk zo dat de HERE met ons omgaat in Zijn verbond. Hij komt naar ons toe in de doop. Hij komt naar ongedoopten wanneer ze Zijn Woord horen of lezen. Juist door de manier waarop de HERE ons echt gemeend roept komt er dan ook een belofte naar ons toe. Komt er in de prediking heel onbekommerd de oproep tot berouw en bekering naar ons toe. Met de belofte dat als je tot Christus komt je vergeving en eeuwig leven krijgt. We lezen in de |Bijbel zelf ook steeds weer voorbeelden waarin we opgeroepen worden om ons te bekeren, om te geloven, om met HERE te leven. Oproepen die ook duidelijk maken dat als we daarin in geloof reageren er vergeving een eeuwig leven voor ons klaar ligt. Dat is de manier waarop de HERE in Zijn verbond met ons werkt. Het is ook zo dat Gods belofte die daarin tot ons komt echt gemeend is. Toch doet dat niets af van Gods uitverkiezing en dat we ons geloof voor 100% aan Hem te danken hebben.

De HERE komt tot ons met Zijn belofte en Zijn oproep om zo te laten zien dat we op Hem aankunnen. We hoeven nooit te twijfelen of de belofte die Hij uitspreekt wel voor ons is. Je mag vrijmoedig op Gods belofte ingaan, je hoeft niet te twijfelen als je op Gods oproep je bekeert je wel of niet Gods kind bent.

Ons spreken hoeft en mag zelfs niet door Gods verkiezing beheerst  worden. Dat is ook ons bezwaar tegen de leer zoals die in Gereformeerde Gemeenten in 1931 is vastgelegd. Daarin komt uit dat het spreken en preken zo onder de beheersing van de uitverkiezing komt dat Gods beloften die tot allen komen die het horen in de knel komen. Dat was ook een belangrijk punt bij de vrijmaking in 1944. Ook toen was het zo dat er getwijfeld werd aan Gods belofte bij de doop. Gods belofte is echt en gemeend. Daar kun je op aan. Wie over de uitspreken van de gereformeerde Gemeenten in 1931 meer wil weten en over de strijd rond Gods belofte in de Vrijmaking verwijs ik naar  een artikel en een boek van prof J. Kamphuis:

  1. Kamphuis De Gereformeerde Gemeenten In: Een uitgemaakte zaak Kampen 1987 p. 75-93
  2. Kamphuis Een eeuwig verbond Haarlem 1984

 

Het is belangrijk dat we wervend blijven spreken naar anderen en ons zo ook laten aanspreken. Dat is een deel van de rijkdom van het verbond. Dat lezen we ook als de Geest Jakobus dit laat schrijven en ons daarmee aanspreekt: “Hij echter geeft des te meer ​genade. Daarom zegt de Schrift: God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar aan de nederigen geeft Hij ​genade. Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de ​duivel​ en hij zal van u wegvluchten.  Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de ​harten, dubbelhartigen! Besef uw ellendige staat en treur en huil. Laat uw lachen veranderd worden in treuren en uw blijdschap in droefheid. Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.” Jakobus 4: 6-10

Het is belangrijk om wervend te spreken en dat ook vermanend te kunnen doen met daarbij Gods belofte als er bekering komt! De oproep om met God te gaan in je leven. Om juist op Gods weg te gaan mag gepaard gaan met de belofte dat de HERE dan juist met jou beschermend en verlossend verder gaat.  God is altijd over en toch geeft Hij een bijzondere belofte van Zijn beschermende en verlossende aanwezigheid aan hen die in geloof Christus volgen volgens Zijn Woord.   Mensen kunnen dat remonstrants noemen maar dat is het niet wanneer we het laten staan binnen het kader waarin de HERE het zelf geeft. Het is Gods manier om juist Zijn uitverkorenen tot geloof en leven met Hem te brengen en bij Hem te houden.