EEN STORM STEEKT OP

 

Dit artikel heb ik voor het blad Weerklank geschreven. Het is er in oktober 2025 in verschenen. Na het verschijnen van dit artikel zijn er de verkiezingen in ons land geweest. Waarbij D66 de winst heeft behaald. Juist deze winst doet vermoeden dat de storm die hieronder beschreven wordt met nog meer kracht zal opsteken. Daarom plaats ik dit artikel nu al op deze site. 

 

Het is een vreemde en verwarrende tijd waarin we leven. Iemand bracht dat in een gesprek een paar weken geleden zo onder woorden: ‘Een gekke en gevaarlijke tijd’. Een tijd waarin de haat ook steeds weer dichtbij is. De aflopen tijd was er een uitzending van Nieuwsuur[1] waarin onderzoekers naar voren brachten dat o.a. in het reformatorisch onderwijs het burgerschapsonderwijs niet op peil zou zijn. Er zou daar o.a. ondemocratisch gesproken worden over de verhouding van man en vrouw in het huwelijk. Het Bijbels spreken over de verhouding man-vrouw en over homoseksualiteit en gender zou niet de norm in scholen mogen zijn. Dat zou ondemocratisch zijn en tegen de burgerwaarden ingaan die zijn afgesproken.

In het debat in de Tweede Kamer beloofde staatssecretaris van Onderwijs Becking o.a. dit: “dat de Onderwijsinspectie serieus werk gaat maken van de signalen die in de Nieuwsuur-uitzending naar voren kwamen. De bewindsman veroordeelde de signalen ‘voor zover ze in strijd zijn met de waarden van de democratische rechtsstaat”. Hij wees erop dat het de verantwoordelijkheid is van de Onderwijsinspectie hierop toe te zien en maatregelen te nemen.”[2]

We zien al meer de kritiek vanuit de samenleving op wat de Heilige Geest ons als normen voor ons leven geeft. Waar er ongeveer 20 jaar geleden een gesprek en discussie over deze zaken kon plaatsvinden zonder haat en bedreiging, is dit nu vaak verdwenen. Je merkt dat soms op een heel indringende manier. Dan zie je hoe er een storm opsteekt tegen de kerk en tegen de mensen die volgens Gods Woord in liefde voor God en de naaste willen leven.

 

Voorbeeld

Ik merkte dat 9 september heel duidelijk. Toen plaatste ik het volgende bericht met een foto van een ongeboren kind op Instagram en Threads:

“Want Ú hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed." Psalm 139:13,14
In de Tweede Kamer is een motie ingediend waarin uitgesproken wordt dat "toegang tot een veilige abortus een mensenrecht is." De kans bestaat dat die motie wordt aangenomen. Het zou een mensenrecht zijn een naaste te doden. Laten we bidden dat mensen ook dat baby'tje beschermen.”

Het was zo kort omdat op Threads je boodschap niet meer dan 500 tekens mag zijn. Op de tweede dag dat dit op Threads geplaatst was, kwam er de mededeling dat het meer dan 5000 keer bekeken was. Daar kwamen toen ook de reacties. Velen vol woede en verwijt. Ik geef een paar van de netste weer:

“Jij krijgt van ons het recht op je geloof. Zou van mij ook niet hoeven, want kijk eens hoeveel er gedood wordt uit de naam van een fictief persoon, maar goed prima als mensen zo nodig moeten geloven.”

“Ik geloof in geen enkele God, dus wat u doet uit u geloof is uw zaak. Maar gebruik uw geloof niet om MIJN leven bepalen!!!”

“Een zygote is geen baby. Baby´s worden niet geaborteerd.”

“Hey jrob, houdt je kop.”

“Een foetus is geen persoon. Een foetus is voor alles afhankelijk van de draagster. Een foetus zou niet voldragen mogen worden zonder de toestemming, wat zeg ik... zonder de blijde opoffering en hoop van een aanstaande moeder.”

Opkomen voor het ongeboren leven, opkomen voor het zwakke en gehandicapte leven, opkomen voor het leggen van ons levenseinde op deze wereld in de handen van God, roept tegenstand en zelfs haat op. Leven op gebied van gender en seksualiteit volgens Gods goede geboden roept toenemend verzet en haat op. Zelfs zo dat er discussie ontstaat, maar dat het volgens velen zelfs niet meer gezegd en geleerd mag worden. Terwijl veel van deze mensen de mond vol hebben van vrijheid van meningsuiting. Een storm steekt op. Mensen zijn bereid om christenen die volgens de Bijbel in liefde en zonder geweld spreken, te vervolgen. We staan echt al meer midden in de branding. De branding wordt hoger door een toenemend stormgehalte.

Dat is de wereld waarin onze kinderen en kleinkinderen opgroeien. Dat is nog niet alles!

 

Wie is onze naaste?

Onze samenleving wordt harder en harder. Als je ziet wat er in Tweede Kamer door een deel van onze volksvertegenwoordigers gezegd wordt, is dat grof. Dan worden andere mensen zonder bewijs in een slecht daglicht geplaatst. Dan lijkt het meerdere keren dat elke islamiet en elke asielzoeker een misdadiger of minimaal een verdachte persoon is. Dan klinken er allerlei onderbuikgevoelens zonder dat er eerlijk en voorzichtig gesproken wordt. Ook in de wereldpolitiek zien we de mannen met grote en grove woorden die eigen macht en invloed zoeken. Die bereid zijn om daarvoor de waarheid, de feiten, op te offeren.

Daarbij komt dan vaak ook nog de gedachte dat eigenbelang vooropstaat. Dan horen we de leus: Wij eerst of ik eerst. Het recht van de sterkste of de slimste wordt dan als een goede zaak gezien. Ook op ons hebben deze dingen invloed. Vooral als diep in ons hart er toch iets is dat sympathiseert met wat er gezegd wordt. Omdat het ons goed uitkomt. Omdat we bang zijn dat we in de toekomst als kerk en gelovigen al minder plaats in ons land zullen hebben.

Je ziet hoe dingen van meerdere kanten op ons afkomen. Juist dan is het zo nodig dat we ons niet laten beïnvloeden, maar in vertrouwen op Christus de weg gaan die Hij ons wijst. Ook als dat menselijk gezien riskant en onverstandig lijkt.

Ik kom zo terug op de vervolging. Maar nu eerst de vraag wie onze naaste is en wie we als onze naaste vol van liefde hebben te behandelen.

Op de vraag wie onze naaste is, geeft de Here Jezus het antwoord in Lukas 10. De gelijkenis die Hij daar vertelt over de man die zwaargewond op de weg ligt en geholpen moet worden. Een priester en een leviet zien de man liggen, maar lopen gewoon verder zonder te helpen. Dan komt er een Samaritaan langs. Hij gaat naar deze man die zonder hulp zal sterven. Hij verzorgt deze man zo goed als hij kan en brengt hem daar waar hij verder verzorgd kan worden en kan opknappen. Bedenk dat de Here Jezus dit vertelt in reactie op de vraag van de wetgeleerde: “Wie is mijn naaste?” Lukas 10:29.

Het antwoord van de Here Jezus door deze gelijkenis is dat het ieder is die op jouw levenspad komt. Je kunt je daar nooit van losmaken door te zeggen dat eigenlijk alleen jouw medegelovigen of alleen jouw volksgenoten je naasten zijn. Dat zou ingaan tegen het onderwijs dat de HEERE ons zelf in Zijn Woord geeft. Daarbij moet je ook bedenken dat de Here Jezus in de gelijkenis ook aangeeft dat we een actieve naaste hebben te zijn! Hij stelt de wetgeleerde, nadat Hij deze gelijkenis verteld heeft, deze vraag: “Wie van deze drie denkt u dat de naaste geweest is van hem die in handen van de rovers gevallen was?” Wanneer de wetgeleerde dan de Samaritaan daarvoor moet aanwijzen, is het antwoord van de Here Jezus: “Ga heen en doet u evenzo.” Lukas 10:36,37

Het verdere onderwijs van onze Heiland laat zien hoe ver dat gaat! Dat lees je glashelder in Mattheus 5:43-45: “U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.

Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.”

Als je deze dingen leest, wordt duidelijk dat de storm van een leven en een politiek die uitgaat van “ik of wij eerst” ronduit onchristelijk is en dat we die ver van ons moeten houden of doen.  Ook als je dit onderwijs anders is dan wat je voelt, is het nodig om te veranderen. Ook deze woorden roepen op tot bekering als onze gevoelens anders zijn. De HEERE zegent ons als we zo leven.

 

De dictatuur van de meerderheid

In onze samenleving is een bepaald soort vrijheid heilig geworden. Een vrijheid die je niet mag tegenspreken, ook niet met argumenten. Een vrijheid die zo heilig is, dat je je kinderen niet mag leren dat het anders is. Als mensen godsdienstig zijn en hun kinderen zo willen opvoeden, mag dat eigenlijk alleen als het een godsdienst is die volgens die vrijheid gelooft en denkt.

Een kritisch gesprek over die vrijheid is niet meer toegestaan. Dan is de vrijheid van meningsuiting ineens niet meer van toepassing.

Een van de elementen van deze vrijheid is dat wij als mensen de hoogste norm zijn. De mens zit op de troon. Er is alleen plaats voor God als die net zo denkt als koning mens zich in de 21e eeuw voelt. Die mens mag niet ter discussie staan en mag je zich niet schuldig laten voelen.

Terugkomend op het voorbeeld van het recht op abortus. Je mag dan niet zeggen dat er al een kindje, een mens in de buik van de moeder groeit. Je mag niet zeggen dat dit kindje al dingen voelt. Het is een foetus, een klomp cellen en dus wordt er nooit een kind geaborteerd. Dat is een manier om van een ongeboren kind een ding te maken. Een ding kun je weghalen en wegzetten zonder je schuldig te voelen. Zonder te hoeven denken dat je iemand gedood hebt. Als dat toch gezegd en aangewezen wordt, is dat ongemakkelijk en dat willen we niet. We willen doorgaan met onze eigen vrijheid en keuze om een kind te kunnen aborteren om ons eigen uitgestippelde leven te kunnen voortzetten. Ik heb het hier niet over een zwangerschap waarbij het leven van de moeder bedreigd wordt.

Het gaat hier om het recht van de sterkste en de slimste. Wij moeten kunnen doen wat we willen. Wij hebben die vrijheid. Als je daaraan komt dan mag je eigenlijk niet bestaan. Een kerk die opkomt voor Gods waarheid als dé waarheid wordt als een bedreiging gezien.

We zien steeds meer dat een meerderheid een minderheid fel aanvalt en monddood wil maken.

Hoe hebben wij ons op te stellen nu deze storm steeds meer opsteekt? Ik noem nu twee dingen, maar er zou veel meer over te zeggen zijn:

  1. Blijf liefdevol in deze samenleving staan. Denk aan wat eerder in dit artikel geschreven is over het onderwijs van de Here Jezus in Mattheus 5. Laat zien wie de HEERE is. Dat het juist heel onverstandig is om niet het onderwijs van de HEERE te volgen. Hij is het die juist de bescherming van het leven wil. Die ook de kracht geeft om in deze gebroken wereld verder te kunnen. Hij is het die door Christus laat zien dat er een prachtige, eeuwige toekomst is voor wie Christus volgen. De HEERE laat ons in deze gebroken wereld niet met een mes in de buik leven en sterven. Hij geeft een heerlijke toekomst als we volgens Zijn Woord het leven inrichten. Dat mag onze boodschap zijn.
  2. Blijf ondanks veel haat en kritiek de boodschap brengen die vanuit Gods Woord klinkt. Het is waar dat in deze storm ons dan veel afgenomen kan worden. Het is niet vreemd als deze haat en ook vervolging over ons leven komt. De Heilige Geest heeft ons dat in de Bijbel al duidelijk gemaakt. We moeten niet denken dat wij op dit punt boven onze Verlosser Jezus Christus staan. We horen de Here Jezus o.a. dit zeggen: “Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft. Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben, maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u. Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een dienaar is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben, zullen zij ook het uwe in acht nemen. Maar al deze dingen zullen zij u aandoen omwille van Mijn Naam, omdat zij Hem niet kennen Die Mij gezonden heeft.” Johannes 15:18-21

Ik denk nu ook aan wat we lezen in 2 Timotheüs 3:12: “En ook allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden.”

Wanneer we in diepe liefde voor Christus blijven bij wat Hij ons leert en dit uitdragen, mogen we in de storm weten dat de Almachtige bij ons is en ons altijd geeft wat we nodig hebben. Hij draagt ons dan door de storm heen, hoe hevig ook, binnen in de veiligheid van Zijn Koninkrijk. Dan zullen we ondervinden wat we lezen in Psalm 91: “Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige. Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God, op Wie ik vertrouw!” vs 1,2

 

[1] Uitzending op dinsdag 30 september 2025

[2] Reformatorisch Dagblad woensdag 1 oktober 2025 p. 1