TWEE WEGEN - TWEE BESTEMMINGEN

 

TWEE WEGEN - TWEE BESTEMMINGEN

 

Er is veel discussie over de hel en de eeuwige straf. De laatste maanden zijn er boeken van Reinier Sonneveld en Stefan Paas verschenen waarin daarover gesproken wordt. Vooral Sonneveld is in zijn boek daarover heel uitgesproken. Ook in de verdere discussie roert hij zich heel duidelijk. O.a. in een publicatie op Cvandaag[1].

Daarbij neemt de discussie over het woord eeuwig een heel grote plaats in. Daarbij betoogt Sonneveld dat zowel in het Hebreeuws als het Grieks dit woord ook een bepaalde periode kan betekenen die wel eindig is. Daarin heeft hij gelijk. Dat is ook geen nieuwe ontdekking. Tijdens mijn eigen theologische opleiding in Kampen hebben we daar ook geregeld over gesproken. Dat was ook deel van het onderwijs toen. Sonneveld legt er vooral de nadruk op dat het woord eeuwig over het leven in een volgende periode van je bestaan zou gaan. Het zou gaan om iets wat bij de volgende eindige periode hoort.

Ik heb hierover al eerder geschreven[2]. Toch is er iets dat bijna niet ter sprake komt. Want gaat het in deze discussie alleen om de betekenis die het woord eeuwig kan hebben? Krijgt o.a. het woord eeuwig juist niet haar volle betekenis vanuit andere dingen die de Heilige Geest ons vertelt? Want als het over een volgende periode gaat, over welke periode gaat het dan? Als je daarna kijkt, is het vanuit Gods Woord glashelder en krijgt het woord eeuwig een heel duidelijke betekenis als het gaat om de definitieve bestemming van je eigen leven. Dit laat zien dat je de Bijbel steeds moet lezen als het Woord van de ene Schrijver: God. Als we de hele Bijbel lezen, laat de Geest ons Zijn hele boodschap zien.

Ik noem 4 elementen die hierbij o.a. een rol spelen.

 

Twee wegen

We lezen op meerdere plaatsen in Gods Woord over twee wegen die ons naar een bepaalde bestemming leiden. Een bestemming die dan ook als een eindbestemming voor ons leven wordt getekend.

Ik geef hier enkele voorbeelden.

De eerste is Psalm 1. Daarin wordt ons voor ogen getekend hoe belangrijk het is om een echt leven met de HEERE te leiden. Dat het van levensbelang is voor onze toekomst om niet op de weg te gaan die door een leven tegen Gods wil en wet beheerst wordt. Dat heeft alles te maken met waar we uiteindelijk met ons bestaan terechtkomen. De Geest laat deze Psalm uitlopen op de volgende woorden: “Daarom blijven de goddelozen niet staande in het gericht, de zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen. Want de HEERE kent de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van de goddelozen zal vergaan.” (Vs 5,6)

 

Een ander voorbeeld in het Oude Testament is Jeremia 6. Daar zegt de HEERE het volgende tegen een volk dat eigen wegen wil gaan: “Zo zegt de HEERE: Ga staan op de wegen, en zie, vraag naar de aloude paden, waar toch de goede weg is, en bewandel die. Dan zult u rust vinden voor uw ziel.” (Vs 16) Als je niet op Gods weg gaat, zul je dus geen rust vinden.

 

In het Nieuwe Testament laat de Here Jezus dit ook zien als Hij over de brede en de smalle weg spreekt. De Here Jezus wijst dan ook aan wat de 2 bestemmingen zijn als je op de ene of de andere weg leeft. We lezen in Mattheus 7: “Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.” (Vs 13,14)

Even later maakt de Here Jezus duidelijk dat wie niet naar de wil van Vader in de hemel heeft geleefd naar een bestemming gaat die zo anders is dan waar zij heengaan die vanuit Christus liefde voor God en de naaste hebben geleefd. We horen de Here Jezus in Mattheus 7 zeggen: “Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!” (Vs 21-23)

Er zijn in het leven twee wegen die allebei op een verschillende bestemming uitkomen. Dat is het onderwijs van de Geest. Ook het onderwijs van de Here Jezus zelf.

 

Vijf wijze en vijf dwaze meisjes

De Here Jezus zelf maakt ook op andere momenten duidelijk dat er twee bestemmingen zijn. O.a. in de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf onverstandige meisjes. In deze gelijkenis gaat het erom of mensen echt met Christus leven als hun Redder en Heer. In het leven van een mens kan heel plotseling het sterven komen. Sta je dan bij je sterven als iemand voor God die met Christus leeft op dat moment? Dat is ook de vraag als je op de aarde leeft op het moment dat Christus terugkomt op de wolken.

We lezen in deze gelijkenis dat de vijf verstandige meisjes in geloof leven. In liefde verbonden aan Christus. De vijf anderen weten wel dat Christus plotseling zal terugkomen, maar zij zetten het leven met Christus op een laag pitje. Wat gebeurt er dan als de Here Jezus terugkomt? Christus tekent het ons zo voor ogen: “Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden: Heer, heer, doe ons open! Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u: ik ken u niet. Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.” (Mattheus 25:11-13)

Let erop dat Christus zelf zegt dat er dan geen toegang tot het Koninkrijk van de hemel is. Hijzelf houdt de deur gesloten. Let ook op de waarschuwing die Hij laat horen. Deze waarschuwing laat zien hoe Christus ons wil bewegen om echt met Hem te leven omdat we anders verloren zullen gaan. Dan blijft Gods toorn over ons.

 

Verloren gaan

Hoe staat het er met ons voor als we niet door geloof aan Christus verbonden zijn? Dan wordt onze bestemming de eeuwige straf die we als mensen na de zondeval allemaal verdiend hebben. Daarover is de Geest in de Bijbel heel duidelijk.

Hier is o.a. belangrijk wat we in Johannes 3 lezen. Ook daar zie je weer dat wie in Christus gelooft naar een andere bestemming gaat dan wie dat niet doet. Let op de verzen 16-18 en 36: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.”

Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem. Let er in het laatste vers ook op dat de toorn van God op je blijft als je niet in geloof bij Christus je verlossing gezocht hebt.

In Romeinen 3 wordt duidelijk dat we allemaal als mensen na de zondeval beginnen met schuldig te staan tegenover de HEERE. De enige redding is dat je bij Christus je redding zoekt. In een leven waarin je Hem als de Verlosser vastgrijpt. We lezen dat o.a. in vers 19-23: “Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde. Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.”

We zijn na de zondeval dus doemwaardig voor God. Alleen door het geloof in Christus worden we daarvan gered! Dat kan alleen maar anders zijn als het oordeel van God waarover we in de Bijbel lezen het voorlaatste oordeel is zoals Paas dit letterlijk zegt.[3] Spreekt de Geest ook maar ergens over een voorlaatst oordeel?

 

Is er een voorlaatste oordeel?

Er is een laatste periode voor ons als mensen. Ook de laatste periode voor de hemel en de aarde. Als het gaat om de lengte van die periode is niet alleen het woord eeuwig van belang. We vinden o.a. in 1 Korinthe 15 een heel duidelijke aanduiding voor de lengte van die periode. Het gaat daar om de opstanding uit de dood. De opstanding met het lichaam. Paulus laat in dit hoofdstuk zien hoe belangrijk de opstanding met het lichaam uit de dood is. Dat Christus die ook echt geeft aan wie in geloof met Hem verbonden zijn. Hij is echt met Zijn lichaam uit de dood opgestaan. Dat is een onmisbaar element van het geloof in Hem, net als dat Hij de vrede met God verdiend heeft door voor onze schuld te betalen!

Wat vertelt de Heilige Geest dan over de gelovigen die met hun lichaam opstaan uit de graven? O.a. dit: “Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden. En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.” (Vs 50-54)

Let erop dat de doden met een onvergankelijk en onsterfelijk lichaam zullen opstaan. De dood is verdwenen. Die komt niet meer terug. Dat maakt al duidelijk dat er aan het leven op de nieuwe aarde geen einde komt! Dit maakt duidelijk dat het eeuwige leven en de eeuwige dood zonder einde zijn! Er komt geen einde want de onsterfelijkheid is ingetreden door Gods werk. Je ziet dat het woord eeuwig ook door deze dingen ingekleurd wordt. Als het om het eeuwige leven en de eeuwige straf gaat, is dat dus eeuwig in de zin zoals wij dat woord meestal gebruiken. De laatste periode van het leven. Een periode zonder einde.

Dat wordt ook onderstreept door wat we in Jesaja 26 lezen over die laatste periode van de geschiedenis van de aarde: “En Hij zal op deze berg verslinden de sluier waarmee het gezicht van alle volken omsluierd is, en de bedekking waarmee alle naties bedekt zijn. 8Hij zal de dood voor altijd verslinden, de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.” Jesaja 25:7,8

 

Hoe zit het dan met een eventueel voorlaatste oordeel? Dat is niet minder dan een menselijke speculatie die als je Gods Woord leest niet kan bestaan. Ik geef twee van de vele plaatsen in de Bijbel die dit laten zien.

Over de laatste periode die zonder einde is, wordt ook gesproken in Johannes 5. Het gaat daar over het laatste oordeel en wat de uiteindelijke bestemming voor mensen zal zijn. We lezen in vers 25,28,29 het volgende: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.  ….. Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen, en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.”

We zien dit ook in Mattheus 25 wanneer de Here Jezus over het laatste oordeel vertelt en laat zien dat dit oordeel ook alles te maken heeft met hoe je met je naaste bent omgegaan. Dan eindigt het onderwijs van Christus op dit punt met: “En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.” (Vs 46)

Wanneer mensen over een voorlaatste oordeel spreken en het uiteindelijk toch goed komt met iedereen, is dat een ander geluid dan wat de Goede Herder in Zijn Woord laat horen. Dat geluid komt voort uit een zelfgemaakt Godsbeeld dat strijd met hoe de HEERE zichzelf in Zijn Woord laat zien. Wat is het belangrijk om bij het Woord van Christus te blijven en ons te laten leiden op de weg van Christus. Om ons te bekeren en anderen in liefde tot bekering op te roepen. Want het gaat echt om leven of dood.

 

[1] https://cvandaag.nl/104499-waarom-ik-niet-geloof-dat-er-een-eeuwige-hel-bestaat/aHVpYUtMYmRwdU1OOVVINFVMY1JxNmJka1d3N3hmTHNKYXMyb1lhUi9vT2F1d3FXNVhndlluND0

[2] Weerklank 13e jaargang nummer 3