Evangeliebelijder
Evangeliebelijder
  • Home
  • Daaglikse meditasie/Dagelijkse meditatie
    • meditaties coronacrisis/ meditasies koronakrisis
    • reeks Filippenzen/Filippense
    • reeks Gebed
    • Geloof en zekerheid/Geloof en sekerheid
    • Meditaties/Meditasies Geloofsleer
    • meditaties varia
    • Vakantiemijmeringen/Vakansiemymeringe
  • Preken
    • Genesis
    • Leviticus
    • Psalmen
      • Psalm 23
      • Psalm 122
      • Preek Psalm 91 coronacrisis
    • Openbaring
  • Catechismuspreken
    • Zondag 3
    • Zondag 5
    • zondag 6
    • Zondag 8
    • Zondag 10
    • Zondag 12
    • Zondag 14
    • Zondag 15
    • Zondag 38
    • Zondag 41
    • Zondag 42
    • Zondag 42 Hervormingsdag
    • Zondag 43
    • Zondag 43 Gebruik je tong tot voordeel van jouw naaste
    • Zondag 44
    • Zondag 45
    • Zondag 46
    • Zondag 47
  • Boeken
    • Hoe zullen wij leven?
    • Gelukkig geen mythe
    • Wees een doener in geloof
    • Leven voor Gods ogen
    • Leg de goede belijdenis af
    • De HERE spreekt ons aan
    • TItus
    • Haggai
    • Verklaring Prediker
    • Het wonder van Gods genadige verkiezing I
    • Ik hou zo van je
    • Vragen bij: Ik hou zo van je
  • artikelen
    • Orkaan Irma
    • de opname van de gemeente op 22 september 2017?
    • Wat is echte kennis
    • Een verbeterde visie
    • Komt er iets van boven?
    • Weten we meer dan Paulus?
    • Kun je je beheersen?
    • Zonde tegen de Heilige Geest
    • Vrouw in het ambt?
    • 12 keer Luther
    • Wat heeft Luther ons vandaag te zeggen?
    • vreugdevol
    • Verlangen naar eenheid
    • The Shack/De uitnodiging
    • Actuele oude preek
    • Hermeneutiek: Die leeu brul
    • Kerst leegheid
    • Hoe lees ons die Bybel?
    • Bijbelboek Job
    • Komt het kwaad alleen van de duivel?
    • Die aantrekkelijke wereld
    • Kerk en democratie
    • De stem van volk en partij
    • Twee prachtige beloften
    • Christus en vijftig tinten grijs
    • Hoe veilig ben ik?
    • Zielig of schuldig?
    • Katholieke kerk zijn en onze smaak
    • Geloven niet uit de Bijbel maar uit mijn hart
    • Geestelijke leiding in en door de prediking
    • Enkele gedachten over 2018/2019
    • Nog bekering nodig?
    • bijzondere afscheidspreek 1995
    • Vrouw in het ambt en de leer van de verlossing
    • Mag ik nog herder zijn?
    • Hoe het zo geworden is of hoe het zo kon gebeuren
    • Wie is de Here Jezus?
    • Paulus tot instrument van Christus gemaakt
    • Psalm 2 direk Messiaans?
    • Die doodstraf
    • Reg in eie hand neem?
    • Ben ik een farizeeër - Christenvervolging in Nederland
    • HISTORISCHE UITTOCHT UIT EGYPTE BELANGRIJK VOOR ONS GELOOF IN DE 21E EEUW?!
    • Die God wat leef
    • Wie mag by die kerk behoort?
    • De liefde als eerste
    • DE WIJSHEID EN DE UIL VAN MINERVA
    • Liefdemaaltijd
    • Ons gebedsleven
    • De HERE zelf is de norm voor ons leven
    • Wie ben ik?
    • Zijn ouderlingen gebedsgenezers?
    • Nationale synode? Graag!
    • Geloofsbeleving - bevinding
    • Het belang van Genesis 1-3 voor de ethiek
    • De Schepper is God
    • Lijden en dood vanaf het begin?
    • De drie H,s
    • Transgender
    • Geven en ontvangen van organen
    • DE BERGREDE:NOODZAKELIJK ONDERWIJS
    • MIJN HART BREEKT
    • Ga met God en God zal met je gaan
    • Wat een pijn en verdriet!
    • KERK IN VERSKEIDENHEID - KERK IN VERSKEURDHEID
    • Gods kind leeft!
    • Wat moet je met een God die toornt?
    • Spangenberg se wetenskaplike hoogmoed
    • Stabiel terwijl alles schokt en schudt (Aantekeningen bij Psalm 125)
    • Oer Goed boek over schepping, zondeval en verlossing?
    • Genesis 1 en de positie van man en vrouw vrouw
    • Gehoorzamen met ons hart
    • Brief synode Goes 2020
    • DE MEERDERHEID BESLISSEND?
    • Kerst en alles zal openbaar worden
    • Christus en Jodenhaat
    • VACCINS TEKEN VAN HET BEEST?
    • Bouwen op machtspolitiek?
    • OP WEG NAAR PASEN: ANGST EN VOORZICHTIGHEID
    • Mag ik als christen nog in dit land leven?
    • Een christen is uit op het geluk van iedereen
  • Voorbereidingsbladen
    • Voorbereidingsblad preek vanuit Zondag 5
    • Voorbereidingsblad Pasen 2020
    • Voorbereidingsblad preek Psalm 69:8-10
    • Voorbereidingsblad preek zondag 3
    • Voorbereidingsblad zondag 47
    • Voorbereidingsblad zondag 48
    • Voorbereidingsblad preek Johannes 21:1-14
    • Voorbereidingsblad Johannes 21:1-14 (II)
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 9
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 10
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 13
    • Voorbereidingsblad preek Handelingen 2:1b Pinksteren
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:1-5
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:6,7
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:8
    • Samenvatting preek Galaten 5:22: Blijdschap
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:2-6
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:7-16
    • Leesroosters bidden
    • Verwerkingsblad preek 2 Johannes 2:9b
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 9-10:1
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 10:1-16
    • Verwerkingsblad preek Zondag 39
    • Verwerkingsblad bij preek over Zondag 40
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:46-48a
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:48b-50
    • Voorbereidingsblad Kerst 2021
  • Cursussen
    • Cursus: Hoe lezen wij de Bijbel?
    • Cursus: Geloofsleer
    • Aantekeningen begeleiding studenten
      • Ethiek: Een verbeterde versie?
      • Nieuwe Testament: Positie Israël
      • Geloof en gevoel
      • Ethiek in de preken?
      • De liefde als vervulling van de wet
      • Christus stierf voor onze zonden
      • Wet en evangelie
      • HET OUDE TESTAMENT EEN EENHEID?
      • Cursus: Openbaringsgeschiedenis profeten
      • Wie mag bij de kerk horen?
      • Die Liebe als Erfullung des Gesetzes (Andacht RTS Heidelberg 19 Oktober 2019)
  • De waarde van het lichaam V homoseksualiteit
    • De waarde van het lichaam
  • Moet me van het hart
    • Moeder thuis minderwaardig?
    • Speelgoed, ethiek en Bavinck
  • Openbaring Schetsen
    • Schets 1: Openbaring 4
    • Schets 2: Openbaring 5
    • Schets 3: Openbaring 6
  • Bijbelstudies coronavirus youtube
  • De verleiding is groot
  • GETUIGENDE KERKELIJKE EENHEID
  • Word wakker!
  • Roofdieren en allerlei leed in Gods goede schepping?
  • Is God een narcist?
  • De tweede kerkdienst belangrijk
  • Psalm 54 Opgedragen aan het Oekraïense volk
  • OORLOG VERSCHRIKKELIJK
  • De HERE is de enige God
  • Droeg Christus de straf in onze plaats?
  • Kritiek op de offers?
  • Maar de geest van de tijd dan?
  • DE VUURVLAM VAN DE HEERE DIE LEVENSLANG VERBINDT
  • rust-slavernij-klimaat
  • Kritisch zijn
  • FLUWELEN REVOLUTIE: DOPERS DENKEN OVER GEZAG EN OVERHEID
  • Bavinck - Ethiek - Douma
  • Vakantiemijmeringen Australië
  • WETENSCHAPSBIJBEL AAN TE BEVELEN?
  • Zoeken
  • 0 Winkelwagen
  • Weten wij meer dan Paulus?

WETEN WIJ MEER DAN PAULUS?

 

 Ik was een van de deelnemers van het congres (29 SEPTEMBER 2017) waarop prof de Bruijne zijn opmerkelijke uitspraak deed dat wij op meerdere punten meer weten dan Paulus.    Hij heeft niet gezegd dat we in alles meer weten dan Paulus. Er zijn volgens hem ook zeker punten waarover wij minder weten dan de apostel toen.  Toch meent dr de Bruijne dat ook als het om ethische aanwijzingen in de Schrift gaat wij er rekening mee moeten houden en moeten verwerken dat wij meer weten dan Paulus.  Zelfs zo dat hij tot de uitspraak komt:  “Daarmee zeg je wat Paulus zich niet had kunnen voorstellen. Voor hem gold eenvoudig: tegennatuurlijke handelingen en begeerten moet je achter je laten. Maar beter dan de apostelen begrijpen wij dat homoseksualiteit een blijvende identiteitsdimensie kan zijn van een christen.” RD 1 oktober 2017

Kun je als gereformeerde met deze uitspraken uit de voeten?

 

We weten meer dan Paulus

 Wanneer uitspraken als hierboven gedaan worden moet je altijd voorzichtig zijn. Je hebt de neiging om heel ontsteld en fel te reageren. Hoe is het mogelijk dat er zo over het Woord van God gesproken wordt. Het Woord dat juist door het werk van de Geest aan en in je jou zo lief geworden.  Het is op zichzelf niet verkeerd om te zeggen dat wij op zekere punten meer dan Paulus weten. We moeten goed bedenken dat Paulus een gewoon mens was.  Hij was net als de andere apostelen geen zondeloos mens. Paulus schrijft zelf dat wij maar ten dele kennen.  Hij schrijft zelf dat hij ook een zware strijd tegen de zonde in zijn leven heeft te voeren. Paulus verheft zich nergens boven andere mensen. Hij had ook nodig om een doorn in het vlees te krijgen om te blijven beseffen dat hij van Christus afhankelijk was en bleef.

We moeten goed bedenken dat Paulus niet God zelf is. Hij was ook een gebrekkig mens ook in de kennis die hij had. Dit zijn dingen die gezegd moeten worden om de mens Paulus niet te vergoddelijken. Toch is hiermee zeker niet alles gezegd. De uitspraak van dr de Bruijne gaat namelijk veel verder dan dit. Het gaat nu om dingen die Paulus als Bijbelschrijver gezegd heeft. Kun je ook daarvan zeggen dat wij meer dan Paulus weten?

 

We weten veel minder dan de Heilige Geest

 

 Wat is het bijzondere van de mensen die de Heilige Geest in dienst neemt om het Woord van God op te schrijven? Hij neemt  ze zo in dienst  dat ze niet maar theologen zijn maar de stem van God zelf worden.   Dat is wat hier in geding is. Waar de apostelen normatief spreken tot zelfs met een beroep op wat de Drie-enige God zelf in de schepping gegeven heeft, zouden wij ons nog moeten afvragen of dit wel de norm voor ons vandaag is.

Het meer weten dan wat Paulus in de Bijbel schrijft, wordt dan zo toch het beter weten dan hij het wist. Wat erger is, is dat we het dan beter gaan weten dan de Heilige Geest. Als we over deze dingen spreken moeten we ook goed bedenken dat Paulus en andere Bijbelschrijvers van tijd tot tijd dingen zeiden of schreven waarvan ze de volle omvang zelf niet van overzagen.  Dat deed en doet de Geest wel! Het is de Geest die gebruik van ze  maakt en zo Gods goede geboden voor ons leven geeft.  De Geest gaf door o.a. Paulus de normen voor een leven vanuit Christus aan ons door. Dan is het logisch dat Paulus zich niet kan voorstellen dat de kerk later heel anders en zelfs tegen die gegeven geboden in gaat leven. Dan hebben we te maken met afval en verwerping van de woorden van de Geest zelf. Wanneer dat deel gaat uitmaken van gereformeerde hermeneutiek staat die hermeneutiek niet in dienst van het gereformeerde leven maar voor een excuus om van Gods Woord te kunnen afwijken. Hier staan grote dingen op het spel.  Wij hebben ons altijd weer  over te geven aan wat de Geest ons in het Woord leert. Al weten we vandaag op bepaalde punten meer dan de mens Paulus.  Wij weten namelijk nooit meer dan de Geest en we weten het zeker niet beter dan Hem.  

Het zal toch niet mogelijk zijn dat zo’n hermeneutiek welkom is aan de te vormen Gereformeerde Theologisch Universiteit?    

 

2 oktober 2017

 

De Christelijke Gereformeerde Synode heeft besloten om niet mee te gaan met de vorming van Gereformeerde Theologische Universiteit samen met de opleidingen van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Nederlandse Gereformeerde Kerken. Aan zo'n opleiding zou dit soort hermeneutiek een vaste plaats gekregen hebben. Het stemt dankbaar dat dit nu niet gaat gebeuren. Dit betekent dat er ook positief werk aan de winkel is. Dat we helder moeten laten zien wat echte gereformeerde hermeneutiek is en hoe ons dat helpt om met de vragen van onze tijd het Woord van God te lezen en tot klinken te brengen in ons leven vandaag en morgen.  

 

12 Oktober 2017

 

REACTIE OP COLUMN VAN PROF DE BRUIJNE IN NEDERLANDS DAGBLAD VAN 13 JANUARI  2018

Een door de redactie verkorte versie hiervan is verschenen in het Nederlands Dagblad van 18 januari 2018. Hieronder vind je de versie zoals die naar de redactie gestuurd is.

 

DRONKEN VAN HERMENEUTIEK

 

Professor de Bruijne komt terug op zijn uitspraak dat wij meer dan Paulus weten. Toen hij deze uitspraak deed was ik er bij. Ik heb hem toen de vraag gesteld of hij Paulus nu niet meer een theoloog maakt als de stem van de Heilige Geest. Ik ben ook een van de schrijvers waarop de Bruijne in zijn column doelt.

Is deze column nu een waardevolle bijdrage in het gesprek? Ik meen van niet. Meerderen die kritiek op de uitspraak van de Bruijne hebben beweren niet dat wij op veel punten nu niet meer dan de mens Paulus zouden weten. Dat is het punt in geding niet. De grote vraag is of Paulus als hij als Bijbelschrijver geroepen wordt de waarheid schrijft.   Zijn dat dan woorden van de Geest waar wij van hebben te leren?

Het voorbeeld dat de Bruijne noemt verbaast mij. Is wat Paulus daar schrijft een vrijbrief om geregeld flink te drinken? Wanneer mensen in het verleden zo met deze tekst zijn omgegaan is dat niet terecht.  Voor een goede uitleg van een gedeelte in de Bijbel moet je je altijd afvragen wat de bedoeling was en wat de historische context was. Dat hebben professor de Bruijne en ik in onze tijd in Kampen ook ingepeperd gekregen. Dan is het allemaal niet zo moeilijk en vreemd waarom Paulus aan Timotheus schrijft: “Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat ​wijn​ bij.” 1 Tim 5:23  We moeten goed bedenken dat het  nog niet zo lang terug heel veel water niet zuiver was. Je kon makkelijk ziektes en maagklachten oplopen als je water uit een bron dronk.  Het hielp vaak om een beetje wijn door het water te doen waardoor het alcohol schadelijke bacteriën dood maakte. Het was niet voor niets zo dat mensen als Calvijn vaak bier met een heel laag alcoholgehalte  dronken in plaats van alleen water.  Als je dus goed let op de historische achtergrond kun je deze woorden niet gebruiken om te zeggen dat mensen maar flink kunnen drinken. Paulus wijst Timotheus in zijn brieven er ook op dat hij geen mannen als ambtsdrager moet aanstellen die verslaafd aan wijn zijn.

Het is ook onterecht om hier over de verstaanshorizon van Paulus te spreken alsof hij hier aan Timotheus een slecht advies gegeven heeft maar daar niets aan kan doen omdat hij niet meer wist. Paulus wist dat zijn advies vaak een goede uitwerking had zonder dat hij waarschijnlijk wist waarom. Daar gaat het hier ook helemaal niet om.   

Het bedenkelijke in deze hele column is vooral het laatste deel. Nu wordt een onwelwillende manier van omgaan met 1 Tim 5:23 gebruikt om te zeggen dat je dus ook allerlei andere uitspraken van Paulus moet zien als menselijk beperkte uitspraken. Hier wordt wel degelijk het gezag van Gods Woord aangetast. Ik heb hier geen ruimte om op al die voorbeelden die de Bruijne noemt in te gaan. Veel uitgebreider heb ik dit gedaan in een artikel: Een verbeterde versie? Je kunt dat vinden op:  

https://www.evangeliebelijden.nl/artikelen/een-verbeterde-visie

Laat ik  twee voorbeelden noemen die de Bruijne ook behandeld heeft op de studiedag over hermeneutiek. Namelijk vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Laten we eerlijk zijn dat het bij deze zaken niet alleen om woorden van Paulus gaat. Ook is hierbij ter sprake dat terugverwezen wordt naar de schepping. Niet als een gegeven dat toevallig in de schepping ligt maar dat de HERE vanaf het begin als de Schepper zo bedoeld heeft.     

Het gebruik van 1 Tim 5:23 in deze column is een hele zwakke en verkeerde manier van omgang met de Schrift als je ziet hoe de Geest zelf ons leert met Gods Woord om te gaan. Om geen eigenmachtige uitleg te geven maar de hele Schrift in rekening te brengen. Het lijkt er op dat een bepaalde hermeneutische theorie dronken en blind maakt en dat de mens van de 21e eeuw zo gaat heersen over wat de Geest zegt. Pleit ik dan voor het absolute in de zin dat als dingen anders blijken te zijn dan ik vroeger dacht al mijn geloof verdwijnt? Nee. Ik pleit er voor dat  we het Woord laten spreken over ons leven. Dat de HERE door Zijn Woord dat we echt serieus lezen en uitleggen absoluut gezag over ons leven laten hebben. Om ons zo steeds te veranderen, te bekeren, te vernieuwen. Dan weet ik op sommige terreinen van het leven meer dan de mens Paulus maar dan blijf ik altijd leerling van de Geest ook in de dingen die Paulus in opdracht van de Geest in Gods Woord heeft moeten opschrijven.

 

 

Delen Tweet Share Delen
© 2017 - 2023 evangeliebelijder