MIJN HART BREEKT

 

 In het Reformatorisch Dagblad van vandaag ( 10 februari 2020) lees ik dat in een gezamenlijk vergadering van de synodes van de GKV en de NGK unaniem  besloten is tot eenwording van deze kerken. De vergadering sprak ook uit dat de bezwaren die bij de GKV synode waren ingebracht “niet doorslaggevend” zijn gebleken.  Daarmee is in een adem dus uitgesproken dat de bezwaren die ingebracht zijn door kerken tegen de vrouw in het ambt duidelijk zijn afgewezen. De uitspraak ligt er.  Zonder dat officieel de kerken die de bezwaren hebben ingebracht al zijn beantwoord. Dat is toch wel heel vreemd!

De voorzitter ds Melle Oosterhuis reageert op het besluit van de gezamenlijk synode zo: “Mijn hart breekt, wat ben ik blij met dit gegeven. Wat kunnen we anders dan hiervan zingen.” Daarna wordt Psalm 150 gezongen.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij bij het lezen door merg en been gaat. Ook mijn hart breekt maar dan van verdriet. Verdriet waarover? Niet omdat kerken een worden. Dat is iets wat zo goed is als Gods kinderen en kerken die samen Christus volgens Zijn Woord volgen een worden. Zonder om voor de eigen nestgeur op te komen en daaraan te hangen. Dat laatste gebeurt in ons land nog veel te veel!  Wij bouwen en maken de kerk niet. Het is niet onze kerk. Ook onze geschiedenis is niet beslissend. Beslissend is of we Christus volgens Zijn Woord volgen en zo kerk zijn. Wat zou het geweldig zijn als je dat ziet gebeuren. Wat staan we als mensen en kerken vaak ook schuldig aan onnodige kerkelijke verdeeldheid. Christus roept tot eenheid. Hij die zichzelf gaf aan het kruis voor zondaren.  Wat hebben wij een opdracht om samen de eenheid in Christus duidelijk te laten zien in de wereld!  Om in de wereld als een echte liefdesgemeenschap te leven tot een getuigenis voor Christus in de wereld. Ook in ons land.

Toch breekt mijn hart van verdriet. Ik twijfel ook geen moment aan de oprechtheid van het gevoel van blijdschap bij anderen. Toch kan ik daarin niet mee. Wat doet het zeer om kerken te zien verenigen die toelaten dat de Bijbel uitgelegd wordt naar de smaak van eigen cultuur en tijd. Die toelaten dat vrouw in het ambt, dat homoseksualiteit, dat vrijere seksuele omgang, dat twijfel aan wat de HERE  in de geschiedenis volgens Zijn Woord gedaan heeft,  geleerd wordt. Dat is nog maar een puntje van de ijsberg.  Die de strijd voor het Woord zoals de HERE dat Woord gegeven heeft al meer achter zich laten. Er is een nieuwe hermeneutiek die wat God bij de schepping heeft ingesteld niet meer als normgevend aanvaardt, die het verzet tegen de historisch-kritische methode van uitleg van de Bijbel niet tegenstaat als dat maar voorzichtig gebeurd. Wat doet het zeer om kerken die je zo heb liefgehad, waarin je met liefde voor de HERE en de broeders en zusters hebt geleefd en gewerkt die kant op ziet gaan. Dat de jongeren aan deze koers worden overgegeven. Waarbij de kans dat ze al meer afhaken zo groot is. Ik kan deze kerken en broeders en zusters niet vergeten. Mijn liefde gaat naar ze uit en daarom doet je hart zo zeer.

Wat is het belangrijk dat we juist nu doortastend zijn. Achter Christus aan volgens Zijn onfeilbare Woord. Elkaar zoeken die dit doen en willen doen. Laten gelovigen en kerken die willen leven in liefde voor God volgens Zijn onfeilbare Woord en volgens de belijdenis die daarmee overeenstemt elkaar zoeken. Laten we ophouden van kleine dingen grote dingen te maken. Elkaar zoeken en vinden. Al biddend, al hopend en daarom ook werkend.

Toch blijf ik bidden voor omkeer ook bij GKV en NGK. Om samen elkaar weer te vinden bij Christus en Zijn Woord alleen. Bij het kruis als arme zondaren die de rijke Christus zoeken en daarom aan Zijn Woord niet morrelen.  Mijn hart is vandaag stuk van verdriet maar ik zie op tot Christus en vraag om het wonder van de 21e eeuw . Samen met velen in een kerk waar we samen volgens Gods Woord niets anders willen dan leven volgens Gods eigen Woord dat duidelijk is. HERE hoe ligt Jeruzalem op velen plekken verwoest. Uw oordeel gaat ook over ons. Niet alleen over anderen. Laten we elkaar zoeken en terugkeren naar Gods eigen onfeilbare Woord waarin Hij ons 100% betrouwbaar aanspreekt. Wat een genade. HERE werk met Uw Geest wonderen onder ons!