Evangeliebelijder
Evangeliebelijder
  • Home
  • Daaglikse meditasie/Dagelijkse meditatie
    • meditaties coronacrisis/ meditasies koronakrisis
    • reeks Filippenzen/Filippense
    • reeks Gebed
    • Geloof en zekerheid/Geloof en sekerheid
    • Meditaties/Meditasies Geloofsleer
    • meditaties varia
    • Vakantiemijmeringen/Vakansiemymeringe
  • Preken
    • Genesis
    • Leviticus
    • Psalmen
      • Psalm 23
      • Psalm 122
      • Preek Psalm 91 coronacrisis
    • Openbaring
  • Catechismuspreken
    • Zondag 3
    • Zondag 5
    • zondag 6
    • Zondag 8
    • Zondag 10
    • Zondag 12
    • Zondag 14
    • Zondag 15
    • Zondag 38
    • Zondag 41
    • Zondag 42
    • Zondag 42 Hervormingsdag
    • Zondag 43
    • Zondag 43 Gebruik je tong tot voordeel van jouw naaste
    • Zondag 44
    • Zondag 45
    • Zondag 46
    • Zondag 47
  • Boeken
    • Hoe zullen wij leven?
    • Gelukkig geen mythe
    • Wees een doener in geloof
    • Leven voor Gods ogen
    • Leg de goede belijdenis af
    • De HERE spreekt ons aan
    • TItus
    • Haggai
    • Verklaring Prediker
    • Het wonder van Gods genadige verkiezing I
    • Ik hou zo van je
    • Vragen bij: Ik hou zo van je
  • artikelen
    • Orkaan Irma
    • de opname van de gemeente op 22 september 2017?
    • Wat is echte kennis
    • Een verbeterde visie
    • Komt er iets van boven?
    • Weten we meer dan Paulus?
    • Kun je je beheersen?
    • Zonde tegen de Heilige Geest
    • Vrouw in het ambt?
    • 12 keer Luther
    • Wat heeft Luther ons vandaag te zeggen?
    • vreugdevol
    • Verlangen naar eenheid
    • The Shack/De uitnodiging
    • Actuele oude preek
    • Hermeneutiek: Die leeu brul
    • Kerst leegheid
    • Hoe lees ons die Bybel?
    • Bijbelboek Job
    • Komt het kwaad alleen van de duivel?
    • Die aantrekkelijke wereld
    • Kerk en democratie
    • De stem van volk en partij
    • Twee prachtige beloften
    • Christus en vijftig tinten grijs
    • Hoe veilig ben ik?
    • Zielig of schuldig?
    • Katholieke kerk zijn en onze smaak
    • Geloven niet uit de Bijbel maar uit mijn hart
    • Geestelijke leiding in en door de prediking
    • Enkele gedachten over 2018/2019
    • Nog bekering nodig?
    • bijzondere afscheidspreek 1995
    • Vrouw in het ambt en de leer van de verlossing
    • Mag ik nog herder zijn?
    • Hoe het zo geworden is of hoe het zo kon gebeuren
    • Wie is de Here Jezus?
    • Paulus tot instrument van Christus gemaakt
    • Psalm 2 direk Messiaans?
    • Die doodstraf
    • Reg in eie hand neem?
    • Ben ik een farizeeër - Christenvervolging in Nederland
    • HISTORISCHE UITTOCHT UIT EGYPTE BELANGRIJK VOOR ONS GELOOF IN DE 21E EEUW?!
    • Die God wat leef
    • Wie mag by die kerk behoort?
    • De liefde als eerste
    • DE WIJSHEID EN DE UIL VAN MINERVA
    • Liefdemaaltijd
    • Ons gebedsleven
    • De HERE zelf is de norm voor ons leven
    • Wie ben ik?
    • Zijn ouderlingen gebedsgenezers?
    • Nationale synode? Graag!
    • Geloofsbeleving - bevinding
    • Het belang van Genesis 1-3 voor de ethiek
    • De Schepper is God
    • Lijden en dood vanaf het begin?
    • De drie H,s
    • Transgender
    • Geven en ontvangen van organen
    • DE BERGREDE:NOODZAKELIJK ONDERWIJS
    • MIJN HART BREEKT
    • Ga met God en God zal met je gaan
    • Wat een pijn en verdriet!
    • KERK IN VERSKEIDENHEID - KERK IN VERSKEURDHEID
    • Gods kind leeft!
    • Wat moet je met een God die toornt?
    • Spangenberg se wetenskaplike hoogmoed
    • Stabiel terwijl alles schokt en schudt (Aantekeningen bij Psalm 125)
    • Oer Goed boek over schepping, zondeval en verlossing?
    • Genesis 1 en de positie van man en vrouw vrouw
    • Gehoorzamen met ons hart
    • Brief synode Goes 2020
    • DE MEERDERHEID BESLISSEND?
    • Kerst en alles zal openbaar worden
    • Christus en Jodenhaat
    • VACCINS TEKEN VAN HET BEEST?
    • Bouwen op machtspolitiek?
    • OP WEG NAAR PASEN: ANGST EN VOORZICHTIGHEID
    • Mag ik als christen nog in dit land leven?
    • Een christen is uit op het geluk van iedereen
  • Voorbereidingsbladen
    • Voorbereidingsblad preek vanuit Zondag 5
    • Voorbereidingsblad Pasen 2020
    • Voorbereidingsblad preek Psalm 69:8-10
    • Voorbereidingsblad preek zondag 3
    • Voorbereidingsblad zondag 47
    • Voorbereidingsblad zondag 48
    • Voorbereidingsblad preek Johannes 21:1-14
    • Voorbereidingsblad Johannes 21:1-14 (II)
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 9
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 10
    • Voorbereidingsblad preek Zondag 13
    • Voorbereidingsblad preek Handelingen 2:1b Pinksteren
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:1-5
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:6,7
    • Voorbereidingsblad preek Openbaring 14:8
    • Samenvatting preek Galaten 5:22: Blijdschap
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:2-6
    • Voorbereidingsblad preek 1 Koningen 17:7-16
    • Leesroosters bidden
    • Verwerkingsblad preek 2 Johannes 2:9b
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 9-10:1
    • Verwerkingsblad preek 1 Samuël 10:1-16
    • Verwerkingsblad preek Zondag 39
    • Verwerkingsblad bij preek over Zondag 40
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:46-48a
    • Voorbereidingsblad preek Lukas 1:48b-50
    • Voorbereidingsblad Kerst 2021
  • Cursussen
    • Cursus: Hoe lezen wij de Bijbel?
    • Cursus: Geloofsleer
    • Aantekeningen begeleiding studenten
      • Ethiek: Een verbeterde versie?
      • Nieuwe Testament: Positie Israël
      • Geloof en gevoel
      • Ethiek in de preken?
      • De liefde als vervulling van de wet
      • Christus stierf voor onze zonden
      • Wet en evangelie
      • HET OUDE TESTAMENT EEN EENHEID?
      • Cursus: Openbaringsgeschiedenis profeten
      • Wie mag bij de kerk horen?
      • Die Liebe als Erfullung des Gesetzes (Andacht RTS Heidelberg 19 Oktober 2019)
  • De waarde van het lichaam V homoseksualiteit
    • De waarde van het lichaam
  • Moet me van het hart
    • Moeder thuis minderwaardig?
    • Speelgoed, ethiek en Bavinck
  • Openbaring Schetsen
    • Schets 1: Openbaring 4
    • Schets 2: Openbaring 5
    • Schets 3: Openbaring 6
  • Bijbelstudies coronavirus youtube
  • De verleiding is groot
  • GETUIGENDE KERKELIJKE EENHEID
  • Word wakker!
  • Roofdieren en allerlei leed in Gods goede schepping?
  • Is God een narcist?
  • De tweede kerkdienst belangrijk
  • Psalm 54 Opgedragen aan het Oekraïense volk
  • OORLOG VERSCHRIKKELIJK
  • De HERE is de enige God
  • Droeg Christus de straf in onze plaats?
  • Kritiek op de offers?
  • Maar de geest van de tijd dan?
  • DE VUURVLAM VAN DE HEERE DIE LEVENSLANG VERBINDT
  • rust-slavernij-klimaat
  • Kritisch zijn
  • FLUWELEN REVOLUTIE: DOPERS DENKEN OVER GEZAG EN OVERHEID
  • Bavinck - Ethiek - Douma
  • Vakantiemijmeringen Australië
  • WETENSCHAPSBIJBEL AAN TE BEVELEN?
  • Samen gereformeerd een diepe roeping
  • KERK IN VERSCHEIDENHEID - KERK EN VERSCHEURDHEID
  • Voorbereidingsbladen preken Nederlandse Geloofsbelijdenis 1-7
  • Gods beeld straalt - over evangelisatie
  • HEILIG, HEILIG, HEILIG
  • Onderling verbonden
  • Christus vergadert en niet wij
  • Nederlandse Gereformeerde kerken
  • Heerlijk de Bijbel is Gods onfeibare Woord
  • Samen naar Christus en Zijn Woord terug
  • Zegen en gevaar van seksualiteit - Spreuken 5
  • KERKREG: EEN IS ONS MEESTER
  • Zoeken
  • 0 Winkelwagen
  • GEEN DEEL VAN DE NEDERLANDSE GEREFORMEERDE KERKEN: EEN GEMISTE KANS?

 

GEEN DEEL VAN DE NEDERLANDSE GEREFORMEERDE KERKEN  EEN GEMISTE KANS?

 

In mei hopen de GKV en de NGK  een landelijke kerk te worden. De naam wordt dan Nederlandse Gereformeerde Kerken. Dat is een gebeurtenis als je de geschiedenis kent. In de 1967 en niet lang daarna kwamen er kerken buiten het verband van de GKV te staan. Ze werden eerst de Gereformeerde Kerken buitenverband genoemd. Nog lang werd er in de GKV over buitenverbanders gesproken. Na meer dan 50 jaar komt er weer eenheid tussen deze kerken. Dat is zeker in kerkelijk Nederland waar we veel versplintering zien, een gebeurtenis. Die versplintering onder hen die zich gereformeerd noemen, is iets om ons voor te schamen. Om niet meteen met grote woorden op anderen te reageren. Ons past bescheidenheid vanwege wat wij als mensen ervan gemaakt hebben.

Toch is er ook geen reden om dit zomaar zonder iets te zeggen en erover na te denken aan ons voorbij te laten gaan. Er zijn mensen om je heen met wie je vroeger in een kerk hebt gezeten die heel blij met de komende eenwording zijn. Die dankbaar en blij met deze hereniging zijn. Ik zit niet meer met hen in een kerk. Dat betekent niet dat deze dingen mij onbewogen voorbijgaan. Het stelt mij voor de vraag of ik er goed aan doe om buiten deze kerk die herenigd wordt, te blijven. Dit zorgt ervoor dat ik mij heb te toetsen. Want waar op grond van Gods Woord tot vereniging gekomen wordt, mogen we dat niet tegenstaan en er ook niet buiten blijven. De Here Jezus wil ons bij elkaar hebben. In zichtbare eenheid. De kerk mag niet het geestelijke gezelschap volgens onze smaak worden. De kerk mag niet de denominatie worden waar ik mij het meeste thuis voel en daarom daarvoor kies. Niet mijn smaak is beslissend maar of het Woord van Christus daar klinkt en er zo leidinggegeven wordt dat ook de weg gewezen wordt van de wil van God. Waar leven tegen Zijn wil in geen wettige plaats heeft.   

De vereniging van GKV – NGK is een gebeurtenis. Hoe verhoud ik me daartoe? Hoe verhouden velen zich daartoe? Er is geen reden om onbewogen aan de kant te staan. Om de schouders op te trekken alsof het ons niet raakt.  Ook de geschiedenis is niet beslissend als er nu voluit vanuit het Woord gesproken en geleefd wordt als kerken. Dan kan de beoordeling van de geschiedenis nog verschillend zijn, maar als er nu het echte evangelie verkondigd wordt, is dat het wat tot vereniging moet brengen.

Dus heb ik mij te beproeven. Kan ik terug naar de kerken die ik 8 jaar geleden verlaten heb en die nu samen met de NGK de Nederlandse Gereformeerde Kerken gaan vormen? Wat zou het heerlijk zijn als dat kon! Samen achter je laten wat er was en samen vooruitkijken en werken voor Christus’ Koninkrijk.

 

Toch niet mee. Waarom niet?

 

 Je denkt er over. Je praat er over. Je volgt de ontwikkelingen. Je bidt dat de weg toch weer een weg samen zal worden. Dan zie je al de energie die er in deze hereniging gestoken wordt. Dan hoor je hoe mensen in hun denken over de scheiding veranderd zijn en nu zo blij zijn met wat er komt.

Dan sta ik daar als jongen van 15 jaar die de zo vertrouwde Gereformeerde Kerken (synodaal) verliet. De concrete aanleiding was op dat moment de eerste vrouw die in onze gemeente op tal was gezet. Niet om die vrouw maar om het Woord van onze God die zegt: Zo wil ik het niet. Laat mijn Woord je heilig zijn. Ook wat ik door mijn Geest in 1 Timotheus 2:9-15 zeg. Ook als jongen van 15 merk je hoe er meer verandert. Je merkt dat hoe de HEERE over de schepping in Genesis 1,2 spreekt, met een korreltje zout genomen wordt. Dat dit niet erover zou gaan hoe de HEERE het gedaan heeft maar alleen dat God de Schepper was. De catechisaties worden al minder bezocht want wat is de Bijbel eigenlijk? Is dat echt 100% Gods betrouwbare Woord? Als dat niet zo is wat betekent geloven dan nog en waarom zou je nog op catechisatie komen en waarom nog naar de kerk? Het geloof komt al meer ter discussie te staan.  Als ik dit schrijf voeg ik toe dat het niet gaat om geloven in de Bijbel maar wel in de ene God die zelf Zijn Woord ons gegeven heeft: de Bijbel.

Het niet meer gaan naar die vertrouwde Gereformeerde kerk betekent zeker een uur verder om naar de kerk te gaan. Met de boot naar de overkant. Wat een warm bad met alle gebreken ook daar. Het Woord klinkt zonder kritische vragen. Het Woord klinkt met de oproep tot geloof en bekering.

Ik houd nu verder op over de geschiedenis. Wat zie ik in de kerken die gaan verenigen? Dat het Woord aan de kant geschoven kan worden. Daar moet ruimte voor zijn. Als het gaat om de vrouw in het ambt. Maar dat niet alleen! Als het om de schepping gaat, als het gaat om seksualiteit en gender. Onze ervaring en ons gevoel is zo belangrijk geworden. Het kan in de kerken uitgedragen worden dat de Bijbel niet overal het betrouwbare Woord is. Het kan er uitgedragen worden dat delen van de Bijbel niet meer voor ons als mensen van de 21e eeuw in de westerse samenleving geldt. Wij zijn andere mensen geworden. Mensen die hun zelf, hun identiteit in hun gevoel hebben gevonden.  De Bijbel verbiedt een seksueel leven met een ander buiten het huwelijk. Hij heeft de seksualiteit gegeven om te beleven tussen een man en een vrouw in het huwelijk. De Geest laat zien dat God geen homoseksualiteit wil. Er wordt gezegd dat dit in de Bijbel staat maar niet meer voor ons geldt. Alleen als je er persoonlijk voor kiest, het is niet nodig.

Varen op je eigen gevoel moet kunnen. Ook als de HEERE als de eeuwige God voor alle mensen en tijden zegt dat Hij het anders wil. Als je dit zegt, is de Bijbel ook voor een flink deel op de mening en het gevoel van mensen gebouwd en niet alleen op de wil van de HEERE die van eeuwigheid God is en goed is.

Over de zonde als iets wat dagelijks  in ons leven is, hoeft niet zo duidelijk gesproken te worden. Jezus heeft ons toch verlost! Hij maakt zich echt niet zo druk over zonden. Hij heeft begrip voor ons. Van een God die ook oordeelt houden we niet. In de prediking komt het bij velen bijna niet meer aan de orde.

Dit terwijl de Here Jezus ons nota bene leert om elke dag  bewust om vergeving te bidden. Dit terwijl niemand in de Bijbel meer over Gods oordeel en de hel gesproken heeft dan de Here Jezus zelf. Zou de Here Jezus niet buiten vaste bediening gezet zijn in kerken waar we dat eigenlijk niet meer willen horen? Waar we ons goed willen voelen en vooral niet onrustig gemaakt willen worden.

Als ik naar de Nederlandse Gereformeerde kerken kijk, dan kan ik niet anders zeggen: Ik kan niet terugkeren, ik kan niet mee. Toch vergeet ik mijn broeders en zusters van vroeger niet. Ik zie ze nog gaan over dat smalle paadje in Oosterend elke zondag. Ik zie ze nog gaan op al die plaatsen waar ik lid van de GKV mocht zijn en ook jaren het Woord heb mogen verkondigen.

Dat brengt me tot het gebed om elkaar toch weer te vinden rondom dat ene Goddelijk Woord waarin de HEERE ons aanspreekt. Dan gaat het niet om eenvormigheid (het is sektarisme als we dat als voorwaarde aan elkaar stellen) maar wel om samen te buigen voor Christus en Zijn Woord. Om zo ook samen veilig te zijn in een kerk waar zo geleefd wordt en elkaar dat Woord wordt voorgehouden. Het gaat er dan om dat we Gods Woord laten spreken en daar geen dingen aan toevoegen of afdoen.

Ik bid de HEERE dat er een tijd komt dat we ook weer een zijn met de Nederlandse Gereformeerde Kerken. Ik verlang daar zo naar maar dan wel door op de grond te staan van dat ene Woord door God gegeven dat in en in en in betrouwbaar is. Ik hoop dat de Geest mij het geloof geeft om daar ook in het laatste deel van mijn leven niets van af te willen doen.

Ik kan niet mee met de Nederlandse Gereformeerde Kerken. HERE breng toch bij elkaar hen die vanuit Uw onfeilbare Woord kerk zijn en daarom de belijdenis die daarmee in overeenstemming is in hun leer en leven uitdragen.

 

 

© 2017 - 2023 evangeliebelijder