JESAJA II
“Luister, hemel, neem ter ore, aarde! Want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen grootgebracht en doen opgroeien, maar zíj zijn tegen Mij in opstand gekomen.” Jesaja 1:2
Het is hier in Nederland Koningsdag. Koningen en regeerders hebben een grote invloed op deze wereld. We wensen onze koning toe dat Zijn hart steeds weer op Christus als de Koning van de koningen gericht is. Dat hij in dienst van Christus wil staan en vandaaruit in dienst van het volk.
Het is niet voor niets dat de HEERE door Jesaja de hele schepping als getuigen oproept. De hemel en de aarde. De hele schepping moet weten wat de werkelijkheid is. De getuigen moeten weten dat de HEERE het in het bijzonder Zijn volk heeft laten zien. Dat Hij niet zonder reden met Zijn waarschuwing en vermaan komt. De HEERE kan dit omdat Hij God is en niemand anders. Alles ligt onder Zijn macht.
De HEERE is ook Vader. Hij heeft kinderen. Geen godenzonen en godendochters. Hij is en blijft de enige God. Toch heeft Hij kinderen. Hij heeft ons als mensen als kinderen van Hem gemaakt. Hij heeft de mens de hoogste positie in Zijn schepping gegeven. Als schepsel. Wanneer wij kiezen en blijven kiezen voor zelfstandig willen zijn. Geen kind van God willen zijn, kiest de HEERE Israël als Zijn volk uit. Zij zijn Zijn kinderen. Hij behandelt Zijn kinderen met Zijn Goddelijke liefde. Zo brengt Hij ze groot door ze steeds te omringen met Zijn Woord en door ze te geven wat ze nodig hebben om als kind van Hem te kunnen leven. Geen volk heeft het zo goed gehad als Juda en Israël. Geen volk heeft zo het uitzicht op een eeuwig volmaakte toekomst.
Toch die opstand. Steeds maar weer. Zo kan het vandaag ook in ons leven zijn. Als we naar het leven van ons volk in het algemeen kijken dan leeft de opstand tegen Christus en Zijn Woord. Dan heeft dat de overhand. Wat is Nederland in de geschiedenis gezegend met het Woord dat bijna overal verkondigd werd. Toch die opstand. Geen kinderen van God willen zijn. Laten we voor de koning, voor ons volk en niet te vergeten voor onszelf bidden om niet meer en niet minder dan kinderen van God te willen zijn.
JESAJA I
Die visioen van Jesaja, seun van Amos, wat hy gesien het aangaande Juda en Jerusalem in die dae van Ussia, Joram, Agas en Hizkia, konings van Juda.” Jesaja 1:1
Ons gaan ‘n rukkie luister na wat die HERE vir ons in die eerste hoofstukke van die Bybelboek Jesaja sê. Ons sien hier dat Jesaja lank as profeet van die HERE opgetree het. Omtrent 40 jaar. Hy het begin in die laaste regeringsjaar van koning Ussia. Dit was die tyd waarin Assirië al magtiger geword het in daardie deel van die wêreld. Dit is ‘n tyd waarin Juda en ook die Tienstammeryk hulle al meer bedreig gevoel het. Waarin dit politiek so was dat lande koalisies wou smee om hulle teenoor Assirië te kon verdedig. Dit was ook ‘n tyd dat by ‘n groot deel van God se volk dit so was dat hulle na die tempel gegaan het. Dat hulle daar die offers gebring het volgens die reëls wat die HEERE gegee het Nogtans het hulle ook ander gode vereer en het hulle die naaste nie met liefde behandel nie. Ons sien hier ook dat die werk van Jesaja veral op Juda gerig is. Veral op Jerusalem en daarmee op die tempel waar die HERE woon.
Ons lees in hierdie boek “die visioen van Jesaja”. Dit is ‘n visioen. Dit beteken dat dit nie uit Jesaja se eie hart kom nie. Dit is ‘n boodskap wat hy sien en hoor wat van die HERE kom. Die HERE wys deur Jesaja wat die werklikheid is. Dit is nie so dat die werklikheid net dit is wat jy op die aarde sien nie.
Is dit so dat God se volk in eie krag hulle teen Assirië en ander magte moet verdedig? Is dit so dat dit in die lewe op aarde en in die kerk om jou eie belange gaan? Nee, die HERE wys dat Hy daar is. Dat die vertroue op Hom en die leef volgens Sy Woord as die enigste God die allerbelangrikste is. Watter konings daar ook al is. Watter leiers daar ook al is. Die geheim van die lewe is dat ons, dat jy omhoog kyk! Dat ons luister na die HERE se stem. Dat Sy visioen beslissend vir ons lewe is.
Jesaja wys op Juda en Jerusalem. Hy wys so ook op die nakomelinge van Dawid. Dit is die familie waaruit die enigste Verlosser, waaruit die Koning van die konings gebore sal word. Die werklikheid is dat Christus wat beloof is, gekom het en nou vanuit die hemel regeer!
OPSTANDING VAST EN ZEKER (XV slot)
“Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan. Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood.” 1 Korinthe 15:24-26
De dood de laatste vijand. Nog altijd zien we de dood. Een van de dingen die we zeker weten is dat we eens dood zullen gaan. Of het moet zo zijn dat de Here Jezus terugkomt voordat het zover is. De dood is altijd om ons heen. Als je ouder wordt, komt dat nog nadrukkelijker op je af. Mensen die je na staan en ongeveer van je eigen leeftijd zijn, sterven. Je ziet in de kring van je familie, vrienden en bekenden al meer ziekte en zwakheid. Je ziet de aftakeling die laat zien dat je op weg bent naar het sterven. De dood als vijand die het leven beëindigt.
Tegen Gods bedoeling in. De dood is een indringer die wij door de zonde in de wereld gebracht hebben. Toch heeft de dood door Gods genade niet het laatste woord. Christus is het Leven. De dood kon Hem niet in haar greep houden. De dood moest de gekruisigde Christus in het graf op de derde dag loslaten. De dood was verslagen. Het leven dat Christus verdiende, deelt Christus nu door de dood heen aan de gelovigen uit. Met de zekerheid dat de dood die we nu nog zo vaak om ons heen zien eens helemaal en voor altijd zal verdwijnen. Het nieuwe lichaam dat de gelovigen bij de terugkeer van de Here Jezus krijgen zal nooit meer door dood en ziekte aangetast worden. De dood gaat op deze aarde lang mee maar als Christus terugkomt, is die voor altijd verdwenen. Dat is de rede dat wie in Christus is door alles heen goede moed mag hebben. De dood kan ons niet meer bij het onaantastbare leven dichtbij de HEERE weghouden. Daarom kan een christen samen met Paulus juichen. Zelfs op je sterfbed. Zoals Paulus dat aan het einde van 1 Korinthe 15 geleid door de Geest doet: “Dood, waar is uw prikkel? Graf, waar is uw overwinning? De prikkel nu van de dood is de zonde, en de kracht van de zonde is de wet. Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.” vs 55-57
OPSTANDING DOODSEKER (XIV)
“Dan kom die einde, wanneer Hy die koningsheerskappy aan God, die Vader, sal oorgee, wanneer Hy alle heerskappy en gesag en mag vernietig het. Want Christus moet as koning regeer totdat Hy al die vyande onder sy voete gestel het. Die laaste vyand wat vernietig moet word, is die dood.” 1 Korinte 15:24-26
Die dood heers op aarde vanaf die sondeval. Die dood is die straf op die sonde. Die dood wys vir ons dat die lewe sinloos is as jy nie met Christus verbonde is nie. Sonder Christus het elkeen van ons ‘n slegte toekoms. Jy kan dan net hartseer en moeilike dinge op die pad vorentoe verwag. Alle blydskap sal dan eendag uit jou lewe verdwyn het.
As Christus op die wolke terugkom, sal enige andere mag wat teen God opstaan niks meer kan doen. Dan gebeur wat ons in Filippense 2 lees: “Daarom het God Hom ook uitermate verhoog en aan Hom die naam geskenk wat bo elke naam is, sodat in die Naam van Jesus elke knie sal buig – van diegene in die hemel en op die aarde en onder die aarde- en elke tong sal bely, Jesus Christus is die Here! Tot eer van God die Vader.” Vs 9-11
Alle vyande van Christus wat die lewe is, moet erken dat hulle niks meer kan doen nie. Hulle is totaal verslae. Hulle kan net vlug soos ons oor die dag van Christus se terugkeer na die aarde in Openbaring 6 lees: “Die konings van die aarde en die hoofamptenare, die chiliarge (overstes oor 1000), die rykes en die invloedrykes, elke slaaf en elk vry mens het in die grotte en onder die kranse in die berge weggekruip. Hulle het na die berge en kranse geroep: “Val op ons, en verberg ons van die aangesig van Hom wat op die troon sit, en van die toorn van die Lam; want die groot dag van hulle toorn het aangebreek, en wie kan staande bly?” vs 15-17
Christus kom om die aarde te bevry van elke mag wat stukkend maak en die onreg bevorder. Christus kom om die aarde skoon te maak en vir altyd skoon te laat wees. Christus oorwen en nie die dood of die duiwel nie. Laat ons Christus in geloof omhels en so in en deur alles so’n ‘n toekoms te hê dat ons vir ewig in God se vriendelike oë sal kyk. Hoe heerlik dat Christus dit vir God se kinders verdien het.
OPSTANDING VAST EN ZEKER (XIII)
“Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.” 1 Korinthe 15:24
De Here Jezus is echt opgestaan. Zijn opstanding betekent o.a. dat Hij voor de oogst zorgt. Dat door Zijn overwinning op de dood de gelovigen van alle tijden met een volmaakt lichaam zullen opstaan. Dat ze voor eeuwig zo mens zullen zijn zoals God als de Schepper bedoeld heeft. Met lichaam en ziel volmaakt. Heerlijk om zo op de nieuwe aarde te mogen leven. Zonder ziekte, zonder dood, zonder tranen van verdriet en gemis.
Wanneer de doden zijn opgestaan komt het einde. Het einde is niet dat alles verdwijnt. Het einde is dat er een einde komt aan deze zondige wereld. De gelovigen zullen samen met de ongelovigen voor Christus als rechter verschijnen. Zie o.a. Mattheus 25. De ongelovigen staan op met een onvolmaakt lichaam. De laatste zullen veroordeeld worden. Zij moeten de aarde verlaten. Dat is dan het einde van een wereld waarop zondige mensen wonen, het einde van een wereld waarop Gods vloek over de wereld is. Christus heeft die vloek gedragen en weggedragen. Hij heeft heel echt de duivel en de dood verslagen. Al hun macht is dan voor altijd voorbij.
Het koningschap van Christus schittert dan in volle glorie. De duivel kan niets meer, de dood kan niets meer. Christus overwinning schittert aan alle kanten. Dat is ook het moment dat het koningschap van Christus, waarmee Hij de geschiedenis naar de dag van Zijn terugkeer heeft gebracht klaar is. De opdracht die de Vader Hem als de Verlosser gegeven heeft, is ten einde. Het grote doel is bereikt en zal nooit meer aangetast worden. Heerlijk dat Christus opgestaan is en Zijn werk tot dat moment ook zal doen. Gods plan is vast en zeker en komt tot Zijn doel!
OPSTANDING DOODSEKER (XII)
“maar elkeen volgens ‘n bepaalde orde: as eersteling Christus, daarna, met sy koms , hulle wat aan Christus behoort.” 1 Korinte 15:23
Christus staan op as Eersteling. Die Gees maak met hierdie woorde duidelik dat nie net Christus opstaan nie maar dat ‘n hele oes sal kom. Christus het as eerste opgestaan met ‘n verheerlikte liggaam. Hy verteenwoordig die hele oes wat sal kom. Hy is die sekerheid dat nog baie mense met ‘n volmaakte liggaam sal opstaan. ‘n Liggaam wat deur God se krag onverwoesbaar sal wees.
Ook op ander plekke in die Bybel lees ons hieroor. Ook as die woord eersteling nie gebruik word nie. ‘n Voorbeeld daarvan is Romeine 8: “maar as Christus in julle is, is die liggaam, as gevolg van die sonde, wel dood; daarenteen, op grond van die regverdiging, is die Gees lewe. As die Gees van Hom wat Jesus uit die dood opgewek het in julle woon, sal Hy wat Christus uit die dood opgewek het, ook julle sterflike liggame lewend maak deur Sy Gees wat in julle woon.” vs 10.11
Dit is so wonderlik dat ons hier sien dat die Drie-enige God daarvoor sorg dat ons swakke liggame eendag volmaak opstaan. Die werk van die Vader, die Seun en die Heilige Gees. Iemand wat ontken dat Christus uit die dood het opgestaan, tas die naam van de Vader, die Seun en die Heilige Gees aan.
Christus is die waarborg dat deur Hom die oes kom. Dat ons liggame bevry word. Ons word nie van ons liggaam bevry maar ons liggame word bevry van die vloek wat na die sondeval ook oor ons liggame gekom het. Selfs die hele skepping kyk daarna uit: “En nie net die skepping nie, maar ook ons wat die Gees as God se eerste gawe ontvang het, sug innerlik, terwyl ons uitsien na ons aanneming tot kinders, die bevryding van ons liggame.” Rom 8:23.
Bevry deur Christus opstanding van alle pyn, alle aftakeling. Bevry om ook met ons liggaam sonder beperking die Here te loof en te prys.
OPSTANDING DOODSEKER (XI)
“Want soos almal deur Adam sterf, so sal almal in Christus lewend gemaak word.” 1 Korinte 15:22
Elkeen op hierdie aarde is ‘n nakomeling van Adam. Deur Adam, as ons voorvader, het ons sondige mense geword. Niemand van ons kan sê dat hy of sy geen skuld en geen verkeerde dinge het nie. As jy dit ontken, sien jy nie die werklikheid en ken jy nie jou eie hart en lewe nie. Dan het jy narsistiese neiginge.
Ons het almal verlossing en vernuwing van ons lewe nodig. Ons het nodig om deur die geloof in Christus te wees en so vergifnis te ontvang. Ons het nodig dat Christus as die Lewende vir ons die Gees verdien het wat ons tot ander, nuwe mense maak.
As ons in ons lewe nie verder soos Adam kort na na die sondeval kom, is die terugkeer van Christus op die wolke vir ons ‘n ramp. Wanneer ons na Christus gevlug het met ons skuld en sondes mag ons weet dat ons in Christus is.
Dan deel ons in die vergifnis wat Hy verdien het. Dan word Christus se sondeloosheid oor ons sondes en skuld gelê. Dan behandel die Hemelvader ons as mense wat sondeloos is. Wat in Christus regverdig is. Dan staan ons op met ‘n verheerlikte liggaam. As jy nou met baie beperkings in jou lewe te doen het. As jy nie kan wat jy graag wil nie. As jy ernstig siek is en jy weet dat jy menslik gesproke gou gaan sterf mag jy sekerlik weet dat jy omdat jy in Christus is, meteens na jou dood na die hemel gaan en dat jy by Christus terugkeer met ‘n volmaakte liggaam vir ewig sal opstaan. Jy sien hoe geweldig en wonderlik dit is dat Christus regtig is opgestaan! Gelukkig hoef ons daaraan nie te twyfel nie.
VAKANTIEMIJMERINGEN 2024 (V slot)
SYMBOLISCHE UITLEG VAN GENESIS 1-3 I slot (V)
Wat gebeurt er als je Genesis 1-3 symbolisch leest in plaats van zoals de Geest deze hoofdstukken in het Nieuwe Testament laat gebruiken?
1. Als iemand leert dat het niet nodig is om Adam en Eva als de eerste mensen waarvan de hele mensheid afstamt te erkennen, zaait hij twijfel ten aanzien van Christus en Zijn opstanding. Wanneer Adam niet historisch is, bestaat er geen reden om Christus wel voor historisch te houden. Dan kan ook Christus deel van een filosofisch verhaal zijn. Als dat zo is, geldt met grote kracht wat Paulus in 1 Kor 15 schrijft: “Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zij wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.” (19) Hier zijn vooral Rom 5 en 1 Kor 15 van groot belang.
2. Als je Adam en Eva niet als de eerste mensen en ons aller voorouders erkent, kan je ook over God, zonde en de roeping als man en vrouw niet meer zo denken zoals de Heilige Geest ons dit in de Bijbel leert. Zie hierbij ook Efeze 5:31-33
Heilshistorisch zie je bij Adam en Christus dezelfde structuur. Allebei zijn er voor velen. Zie Rom 5 en 1 Kor 15:22;45-49. Deze structuur tussen Adam en Christus wordt doorbroken als een van twee geen historische persoon is.
3. Wanneer Adam niet meer als de eerste mens, die goed geschapen is, erkend wordt, verander je het zicht op de zonde. Als geleerd wordt dat Adam een illustratie is van wat er in alle mensen leeft, betekent dit dat de zonde vanaf het begin bij het leven van de mens behoord heeft. Dat zou o.a. betekenen dat de dood bij Gods goede schepping zou horen.
4. Het gevolg van het vorige punt is dan dat schepping en zondeval niet meer als historische gebeurtenissen van elkaar onderscheiden kunnen worden. De historiciteit, de werkelijkheid van een tijdperk van zondeloosheid en volle vrede op aarde wordt dan geloochend. Dan was Gods goede schepping niet echt goed, zelfs niet beter dan de huidige situatie.
5. De ernst van de zonde wordt niet meer in volle ernst gezien. De mens zou nog nooit Gods wil volledig hebben kunnen doen. Het gevolg hiervan is dat Christus voorbeeld meer benadrukt wordt dan dat Hij de schuld en de zonden van de gelovigen tot in de hel gedragen heeft. Het gaat dan meer om de ontwikkeling van de mens die een goed voorbeeld nodig heeft dan dat de mens, als totaal verdorven mens die in zonde ontvangen en geboren is, verlost moet worden.
Al met al is symbolische lezing van Genesis 1-3 de aanduiding dat we onze eigen gedachten en gevoelens boven de HEERE stellen.
VAKANTIEMIJMERINGEN 2024 (IV)
SYMBOLISCHE UITLEG VAN GENESIS 1-3 (IV)
“Ook over hen heeft Henoch, de zevende vanaf Adam, geprofeteerd, toen hij zei: Zie, de Heere is gekomen met Zijn tienduizenden heiligen” Judas 14
We kunnen hier kort zijn. We vinden hier evenals in Rom. 5,14 een bepaalde tijdsperiode. Henoch wordt de zevende vanaf Adam genoemd. Wanneer we over Henoch spreken gaat het over het zevende geslacht vanaf Adam. Deze opmerking zou zinloos zijn wanneer Adam geen historische persoon was die in een bepaalde tijd geleefd heeft. Deze mededeling zou geen enkele waarde hebben als Adam niet als historische persoon bestaan zou hebben.
Noach
Wanneer we de Bijbel volgen, wordt duidelijk dat de mensheid op een bepaald moment in de geschiedenis bijna uitgestorven is. Er bleven na de zondvloed 8 mensen over. Hoe wordt er in het Nieuwe Testament met deze geschiedenis omgegaan? Ik zet de teksten waarin over Noach gesproken wordt hier op een rij:
Mattheus 24,37-39: “Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn”. Zie ook Luc 17,26-27.
1Petr. 3,19-20: “door Wie Christus ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft, namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen”.
2Petr. 2,5: “En als God de oude wereld niet gespaard heeft, maar het achttal van Noach, de prediker van de gerechtigheid, bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld van de goddelozen bracht”.
Hebr. 11,7: “Door het geloof heeft Noach, toen hij een aanwijzing van God ontvangen had van de dingen die nog niet te zien waren, uit ontzag voor God de ark gebouwd, tot redding van zijn gezin. Daardoor heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden van de rechtvaardigheid die overeenkomstig het geloof is”.
Je ziet hier dat ook in het Nieuwe Testament gebouwd wordt op wat ons in het Oude Testament over Noach en de zondvloed verteld wordt. Noach en wat we van hem lezen wordt als echt gebeurd beschouwd. We lezen hier zelfs dat Noach en zijn gezin met z’n achten waren. Dit maakt in combinatie met wat we in het Oude Testament lezen duidelijk dat de mensheid na de zondeval uit niet meer dan 8 personen bestond. Dat ook Noach en zijn vrouw onze gezamenlijke voorouders zijn.
Chronologie doet er in de Bijbel dus echt toe. Symbolisch lezen van genesis 1 en ook van Genesis 6-9 is in strijd met wat de Geest ons in Gods eigen Woord vertelt.
VAKANTIEMIJMERINGEN 2024 (III)
SYMBOLISCHE UITLEG VAN GENESIS 1-3 (III)
Is symbolisch lezen van Genesis 1-3 een goede manier om dit deel van Gods Woord te lezen en te verklaren? Gaat het in deze hoofdstukken van Gods Woord niet om volgorde? De Schrijver zelf maakt duidelijk dat het hier wel degelijk om historische volgorde gaat. In het Nieuwe Testament maakt de Heilige Geest dit o.a. duidelijk in wat we lezen in 1 Timotheus 2 en 2 Korinthe 11.
“Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.” 1 Timotheus 2;13,14
Paulus schrijft aan zijn helper Timotheüs over de plek van de vrouw in de gemeente. Hij maakt duidelijk dat vrouwen geen regeer- of leerambt in de kerk mogen innemen. Hij geeft daarvoor twee redenen:
“Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva”.
“En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen”.
Paulus wijst hier terug naar twee historische gebeurtenissen. Hij schrijft zelfs over dingen die na elkaar gebeurd zijn. De HERE heeft eerst Adam geschapen en daarna Eva. Eva heeft zich laten verleiden. Dit zouden geen geldige argumenten zijn als deze dingen niet echt zo gebeurd zijn. Als Paulus hiermee niet de werkelijkheid beschreven zou hebben.
Het is opvallend dat Paulus hier juist geen beroep op een algemene waarheid doet die door velen in de samenleving toen aanvaard werd. Hij doet geen beroep op een algemene waarheid maar op wat in het begin van de menselijke geschiedenis gebeurd is. Hij beroept zich op de orde die God in Zijn schepping als altijd geldende norm gelegd heeft. Hij laat ook zien wat er bij de zondeval gebeurd is en wijst er door de inspiratie van de Heilige Geest op wat daarvan de betekenis is in de zaak die hij aan de orde stelt.
Wanneer we lezen dat Evan tot overtreding gekomen is, maakt dat ook duidelijk dat daarvoor de situatie anders was!
“Maar ik vrees dat, zoals de slang met zijn sluwheid Eva verleid heeft, zo misschien ook uw gedachten bedorven worden, weg van de eenvoud die in Christus is.”2 Korinthe 11:3
De verhouding van Paulus met de gemeente in Korinthe is weer veel beter. Toch zijn er in het hart van Paulus nog grote zorgen over deze gemeente. Hij kent haar zwakheid; ze staat heel erg open voor wat nieuw en spectaculair is. We lezen dan in vs. 3: “Maar ik vrees dat, zoals de slang met zijn sluwheid Eva verleid heeft, zo misschien ook uw gedachten bedorven worden, weg van de eenvoud die in Christus is”.
De vergelijking met wat er met Eva gebeurd is en wat er in de gemeente van Korinthe dreigt te gebeuren heeft geen enkele kracht als Eva niet echt door de slang verleid is. Het gaat hier niet om een of ander verhaal maar om wat in werkelijkheid met Eva gebeurd is. Het is duidelijk dat Paulus hier geen ogenblik aan de feitelijkheid van Eva en wat de slang als verleider gedaan heeft twijfelt.
VAKANTIEMIJMERINGEN 2024 (II)
SYMBOLISCHE UITLEG VAN GENESIS 1-3 (II)
“Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. ….. Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.” 1 Korinthe 15:2,45
Gaat het in Genesis 1-3 niet om geschiedenis zoals het rapport Ruimte en richting beweert? Niet om geschiedenis die in de aangegeven volgorde gebeurd is. Kun je Genesis 1-3 zo lezen dat de evolutie zoals die in onze tijd geleerd wordt daarmee in overeenstemming is? De Geest laat door Paulus in 1 Korinthe 15 zien dat dit onmogelijk is. Zijn wij wijzer dan de Geest als de Schrijver van de Bijbel?
Paulus laat in 1 Korinthe 15 zien hoe belangrijk het is in de opstanding uit de doden te geloven. Wie de opstanding uit de doden loochent, loochent ook de opstanding van Christus. Het kan in de kerk van Christus niet geduld worden dat de lichamelijke opstanding van Christus in twijfel getrokken wordt. Wie dat doet en zichzelf een christen noemt, is in werkelijkheid geen christen. Je bent dan een ketter geworden. De opstanding van Christus verloochenen, het als een filosofisch verhaal zien dat de hoop op het leven levend houdt, betekent het volgende: En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden. Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.
Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.” vs. 17-19.
De historiciteit neemt in 1 Kor 15 een heel belangrijke plaats in. Het gaat in de Bijbel om betrouwbare geschiedschrijving. Het is in dit kader dat de Heilige Geest Adam en Christus weer met elkaar vergelijkt. Paulus wijst weer op dezelfde heilshistorische positie van Adam en Christus.
Heel belangrijk is voor ons nu vs. 45: “Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.” Paulus laat zijn lezers zien dat Hij een gedeelte uit Gods Woord aanhaalt, namelijk Gen 2:7. Als je dit vergelijkt met wat Paulus hier schrijft, valt er een verschil op. Paulus heeft namelijk in Gen 2:7 de woorden eerste en Adam ingevoegd. Hij wil benadrukken dat de mens van wie Gen 2:7 spreekt de eerste mens was en dat die mens de naam Adam gedragen heeft. De Heilige Geest laat hier heel duidelijk zien dat Adam de concrete eerste mens was. Hij was de eerste historische mens. De menselijke geschiedenis begint bij hem. De menselijke geschiedenis is niet bij een groep of op verschillende plaatsen op aarde uit een of andere oervorm ontstaan. Wat we in 1 Kor 15 lezen sluit ook helemaal aan bij wat Paulus op de Areopagus in Athene zegt: “En Hij maakte uit één bloed heel het menselijke geslacht om op heel de aardbodem te wonen; en Hij heeft de hun van tevoren toegemeten tijden bepaald, en de grenzen van hun woongebied”. Hand. 17:26.
Symbolische lezing van Genesis 1-3 is in strijd met wat de Goddelijke Schrijver, de Heilige Geest ons leert!
VAKANTIEMIJMERINGEN 2024
SYMBOLISCHE UITLEG VAN GENESIS 1-3 (I)
"En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft" Mattheus 19:4
Op de synode van de NGK dient het rapport ‘Ruimte en richting’. Het rapport dat er voor pleit om ook voor vrouwen en mannen die met iemand van hetzelfde geslacht leven in een relatie van trouw en liefde de ambten in de kerk open te stellen. Om tot totale gelijkheid in de kerk te komen. Een van de dingen die in het rapport opvallen is de manier waarop Genesis 1 en 2 gelezen worden. Het zou bij Genesis 1-3 niet gaan om gebeurtenissen die na elkaar gebeurd zijn. Zoals dat in de Bijbel wel verteld wordt.
Het zou ook niet zo zijn dat in de tijd van Genesis 1 en 2 alles goed was. Het lijkt erop dat Genesis 1-3 gelezen worden als dingen die er in het leven van mensen zijn. Goede dingen, slechte dingen.
Het zou door deze manier van lezen van Genesis 1-3 mogelijk zijn dat al vanaf het begin de verhouding tussen mensen van hetzelfde geslacht een variatie op het huwelijk tussen man en vrouw is.
Het willen lezen van Genesis 1-3 als iets dat een beeld geeft van hoe het in het leven van mensen gaat, is in de 20e eeuw bij veel mensen die zich theologen noemen, te vinden. Het wordt nu symbolische lezing van deze hoofdstukken genoemd. Is dat een manier van lezen die als je de hele Bijbel leest, stand kan houden?
Als je dat beweert heb je in ieder geval een uitlegger van dit deel van de Bijbel tegenover je. Dat is de Here Jezus! Dat is de Zoon van God die alles geschapen heeft van het begin af. Wanneer aan Hem vragen gesteld worden over huwelijk en echtscheiding zegt Hij: “Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft, en gezegd heeft: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.” Mattheus 19:4-6
De Here Jezus vertelt ons wat er in het begin gebeurd is. Hij was daarbij als de Zoon van God scheppend betrokken. Wie zijn wij dan om de vrijheid te nemen de Bijbel anders uit te leggen dan Hij het doet? Dan de Geest die in heel de Bijbel als Gods Woord tot ons spreekt? Morgen kom ik hier nog op terug als het gaat om Adam en Eva als de eerste mensen.
OPSTANDING VAST EN ZEKER (X)
“Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.” 1 Korinthe 15:21
De Zoon van God is echt mens geworden. Hij deed dat niet zomaar. Dat was maar niet een of ander spelletje. Dat was diepe ernst en daarmee liefde die dieper gaat dan wij kunnen voelen of denken.
De HEERE heeft de mens goed gemaakt! Helemaal geschikt voor zijn doel als beeld van God. Juist omdat we goed gemaakt waren en we geschapen zijn om kinderen van God te zijn, kregen we het voorrecht om te kunnen kiezen! Om in liefde steeds aan de HEERE als onze God en Vader vast te houden. Door niet van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. De HEERE had ons zo gemaakt dat we dat konden.
Het is altijd kinderachtig als voor de zondeval als mensen naar God als onze Schepper beschuldigend gewezen wordt. De zondeval moet ons leren om naar onszelf te kijken en onze schuld aan onze God en Schepper te belijden. Wij zijn het die de dood en daarmee de zinloosheid in de wereld gebracht hebben. Daarom pleit ik er ook voor om in Rom 8:20 ‘hem’ met een kleine letter weer te geven. Gelukkig gebeurt dat ook in de HSV: “Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft”.
De HEERE is zo goed om Zijn eigen Zoon naar de wereld te sturen die mens wordt. Hij is de mens die de straf komt dragen. Om mensen die bij Hem hun leven zoeken om van de straf, van de gevolgen van de zonden en van de dood te verlossen. Een mens moest de straf voor mensen dragen. Dat kwam de Here Jezus doen. Zijn offer en volmaakte leven, zorgt ervoor dat er opstanding uit de dood is. Een heerlijke opstanding voor wie in liefde voor God wil leven. Ondanks nog zoveel zwakheid waarvoor je elke dag vergeving nodig hebt. Toch is je leven veranderd. Op Christus gericht en daarom een leven met Gods als je Vader voor eeuwig.
OPSTANDING DOODSEKER (IX)
“Maar nou, Christus is opgewek uit die dood – die eersteling van die ontslapenes.” 1 Korinte 15:20
Nou klink die juigkreet! Mense kan allerhande dwalings verkondig. Mense kan die opwekking uit die dood van Christus ontken en ignoreer. Mense kan in hul wysheid beweer dat opstaan uit die dood onmoontlik is. Hulle kan dit wysheid noem maar dit is dwaasheid. Jy kyk dan nie verder as wat jy in die lewe op hierdie aarde sien nie. Jy leef en dink asof God nie bestaan, nie leef nie.
Hoe anderste is dit! Die Vader het Christus uit die dood opgewek. Hy leef. Hy regeer vanuit die hemel en eendag kom Hy as die een wat leef terug op die wolke. Hy is die eersteling van die ontslapenes. Die eerstelinge van die oes moes in die tyd van die Ou Testament na die tempel gebring word. Dit moes voor God se oë gebring word. Die eerstelinge het dan die hele oes verteenwoordig. Die volk het deur die bring van die eerstelinge na God se huis die HERE gedank vir wat Hy gee. Hulle het dan ook hul afhanklikheid van die HERE bely vir die hele oes wat nog moet kom.
Christus is die eersteling. Die hele oes kom. Dit is vas en seker omdat Christus God se Seun die eersteling is.
Die Vader het Christus opgewek uit die dood en daarom sal ook die ontslapenes deur Christus se werk opstaan. Christus leef! Hy deel die lewe uit aan wie vir Hom wil leef. Jy mag as jy siek is, as jy op jou sterfbed lê en jou aan Christus vashou, seker wees dat jy eendag sal opstaan in ‘n liggaam dat nie meer kan sterf nie! Omdat God jou die onverwoesbare lewe gegee het. Dit is doodseker omdat dit God is wat opwek volgens Sy belofte.
OPSTANDING VAST EN ZEKER (VIII)
“Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.” 1 Korinthe 15:19
Wat ben je zielig als Christus een belangrijke persoon in je leven is alleen voor dit leven. In onze tijd vinden er gesprekken plaats over heil. Het zou niet meer zozeer gaan over gaan dat we door Christus gered moeten worden van Gods oordeel over onze zonden. Het zou er niet over gaan dat we door Christus rechtvaardig voor God moeten worden om ook na dit leven in de hemel en op de nieuwe aarde eeuwig in vrede met God en de hele schepping te gaan leven. Dit zou mensen in onze tijd en cultuur niet meer aanspreken. Daarom moeten we het in de kerk en ook als we missionair willen zijn en een andere richting moeten zoeken.
Het zou gaan om het hier-en-nu. Het zou er om gaan dat de Here Jezus ontdekt aan verkeerde omgang met anderen, met jezelf, met je schepping. Jij en wij moeten verlost worden van een leven waar het om onze belangen gaat ten koste van anderen of van jezelf. Christus moet ons daarvan verlossen om zo een beter leven op aarde te hebben. Dit spreekt mensen in onze tijd aan. Een van de redenen is dat we wegvluchten van het eens verantwoording van ons leven moeten afleggen aan Christus. We willen onze vrijheid en werpen daarom van ons weg dat we Christus als Verlosser van onze schuld en zonden tegenover God nodig hebben.
Over dit soort gedachten is de Geest heel duidelijk: dan hoor je bij de meest beklagenswaardige mensen op aarde. Je maakt God klein, je maakt het werk van Christus klein. Je leeft zonder dat je uitzicht hebt op dat heerlijke eeuwige leven. Je bent de echte troost uit je leven dan kwijt. Het gaat er niet om wat mij en velen in de samenleving aanspreekt, maar wat de werkelijkheid door Christus is!
OPSTANDING DOODSEKER (VII)
“Dan is ook diegene wat in Christus ontslaap het, verlore” 1 Korinte 15:18
Die Gees wys weer daarop dat ‘n mens die opstanding van Christus nie los van jou ewige toekoms kan maak nie. Wat beteken dit as mense in die kerk begin vertel dat Christus net in die gees van Sy volgelinge opgestaan het. As hulle begin vertel dat Jesus as ‘n goeie mens so ander beïndruk het dat Hy nog in hulle hart leef as ‘n voorbeeld. As hulle vertel dat dit nie nodig is om te glo wat jy jou nie kan inbeeld nie. God sou van ons nie vra wat bo ons menslike vuurmaakplek uitgaan nie. Dit is nie onskuldig nie. Dit is mense wat ander lidmate in die kerk en ook mense buite die kerk die verkeerde beeld gee. Sonder die geloof in Christus as Hy wat met liggaam en siel die dood oorwin het, gaan jy nie gered word nie.
Wie sterf sonder om te glo in Christus wat uit die grafte gestap het en met Sy menslike liggaam na die hemel opgevaar het, is nie van God se oordeel gered nie. Jy is nog in jou sonde. Die sonde, die straf op jou sondes is dan nie deur Christus wat leef van jou afgeneem nie.
Dit is wat ons baie mooi moet bedink. Ons moet daarby ook baie mooi aan ons naastes dink. Sekerlik in die kerk mag ons nie toelaat dat die dwaalleer verkondig word en dat mense deur daarin begin glo verlore gaan nie.
Juis hulle wat op hulle sterfbed lê het so nodig om hulle hul aan die regte Christus leer vashou. Dat hulle hul aan Hom toevertrou. Om getroos te kan sterf. Om na hulle dood nie veroordeel te word nie maar verwelkom word deur God in die hemel. Om te weet dat die dag kom dat hulle met ‘n verheerlikte liggaam sal opstaan. ‘n Liggaam waarvan ons lees: “Ons burgerskap is egter in die hemel, vanwaar ons as Verlosser die Here Jesus Christus verwag. Hy sal ons nederige liggaam verander om gelykvormig te word aan Sy verheerlikte liggaam, deur die krag wat Hom in staat stel om alles aan Homself te onderwerp.” Fil 3:20,21
OPSTANDING VAST EN ZEKER (VI)
“En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.” 1 Korinte 15:17
Heel indringend wat de Geest ons hier zegt. Mensen die zeggen christen te zijn maar niet geloven dat de here Jezus echt uit de dood is opgewekt, staan met lege handen. Hoe mooi en dierbaar ze ook over God en Jezus spreken. Hoe hoog ze ook opgeven van liefde en mooie dingen toch is je geloof dan zinloos. Niets waard. Dan is er namelijk voor jou geen vergeving van je zonden.
Dan blijf je nog altijd in je zonden. De zonden in je leven bepalen dan nog steeds Gods oordeel over je leven. Je blijft onder dat oordeel liggen. Daarom is het ook levensgevaarlijk en in strijd met echt kerk van Christus zijn als er in een kerk verkondigd kan worden dat Christus niet echt is opgestaan. Als er verkondigd kan worden dat je aan die opstanding kunt twijfelen en toch een gelovige blijven. In Gods ogen is dat onmogelijk. Je kunt niet zonder het geloof in Jezus als de Opgestane bij het verloste volk van God horen. Als je niet gelooft dat Jezus met een vernieuwd lichaam als mens is opgestaan, sla je de Vader in het gezicht. Dan vertrouw je de trouwe en Almachtige God niet. Dan vertrouw je uiteindelijk op jezelf en dan is je leven zinloos. Dan kom je niet tot het doel van je leven. Het leven in vrede met God. Het leven dat zo goed en heerlijk is en door Christus’ werk niet meer stuk kan.
Wie op Christus als de Opgestane bouwt mag weten dat er een geweldige erfenis op je wacht zoals we daarvan lezen in Romeinen 8: “Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.”vs 15-17
OPSTANDING DOODSEKER (V)
“Want as die dooies nie opgewek word nie, is Christus ook nie opgewek nie.” 1 Korinte 15:16
Die Heilige Gees wys ons hier hoekom Christus uit die dood opgestaan het. Dit was om daarvoor te sorg dat sondaars wat hulle vergifnis en die nuwe lewe by Hom soek in heerlikheid sal opstaan. Die opstanding van die dooies is volledig met Christus se opstanding verbind. Ons kan nie sê dat Christus as ‘n uitsondering met Sy liggaam opgestaan het nie en dit met ander mense nie gaan gebeur nie.
Dit is Christus self wat juis verkondig dat die dooies sal opstaan. Hy wys dan ook dat Hy dit is wat van die Vader die bevoegdheid kry om die mense te laat opstaan. Ons lees dit in Johannes 5 so: “Die Vader het immers die Seun lief en wys Hom alles wat Hy sal doen; en Hy sal Hom groter dade as dit wys, sodat julle verwonderd sal staan. Want soos die Vader die dooies opwek en lewend maak, so maak die Seun ook lewend wie Hy wil. Die Vader oordeel ook niemand nie, maar het die volle oordeel aan die Seun oorgegee, sodat almal die Seun kan eer net soos hulle die Vader eer. Wie nie die Seun eer nie, eer nie die Vader wat Hom gestuur het nie.”
Sonder om die Seun en die Vader te eer sal ‘n mens nie opstaan met ‘n verheerlikte liggaam nie. Dan is die oordeel dat jy met ‘n liggaam wat nie volmaak is nie ver van die HERE sal bestaan in die geselskap van die duiwel. Hoe nodig, hoe goed is dit om in Christus te glo wat uit die dood opgewek is en met Hom te leef as jou heer en Meester.
OPSTANDING VAST EN ZEKER (IV)
“En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.” 1 Korinthe 15:15
Christus heeft als de Verlosser aan het kruis gehangen. Hij is op het kruis gestorven. Zo droeg Hij de straf die wij hadden moeten ondergaan. Wij hebben die straf verdiend en voor ons zou er met ziel en lichaam geen andere toekomst zijn dan een helse toekomst. Een en al ellende.
Juist Jezus opstaan uit de dood laat zien dat Hij de Zoon van God is. Dat Hij de verlossing die Hij verdiend heeft juist aan mensen geeft. Dat Hij de vrede met God die Hij voor de gelovigen verdiend heeft ook kan uitdelen. Hij leeft! Hij deelt ook vast en zeker uit dat bij Zijn terugkeer ieder die zijn of haar leven op Hem gebouwd heeft met een heerlijk lichaam zal opstaan. Er is toekomst voor heel je wezen en heel je bestaan als je bij Christus je leven zoekt. Ik schrijf deze dingen nu. Ik verkondig deze dingen in kerkdiensten. Op de catechisaties en in de pastorale gesprekken komen deze dingen regelmatig ter sprake. Met zekerheid worden ze dan genoemd.
Als er geen opstanding uit de dood zal zijn. Als Christus niet echt uit de dood is opgestaan met dat heerlijke, volmaakte lichaam ben ik een leugenaar. Dan staan al die mensen die vanuit Gods Woord zich vastklampen aan de opstanding uit de dood door Christus verdiend met lege handen. De opstanding met Zijn lichaam heeft Hij ook zichtbaar gemaakt doordat Hij zich met dat lichaam aan anderen liet zien. Als er geen opstanding is, staan al die mensen met lege handen. Dan heb je niets. Dan heb je voor niets geloofd in de leugenaars die dit verkondigd hebben.
De Geest maakt duidelijk dat de leugen en het kamp van de duivel als de leugenaar juist aan de andere kant ligt. Bij hen die vanuit hun verstand, vanuit hun gevoel, vanuit hun filosofie ontkennen dat er een lichamelijk opstanding uit de dood zal zijn. Wil je een zinloos leven dan moet je in Christus zogenaamd geloven en ontkennen dat Hij uit de dood is opgestaan. Dat is een vette duivelse leugen.
Christus geeft ons juist in de verbondenheid in liefde met Hem een leven dat eeuwig uitzicht heeft!
OPSTANDING VAST EN ZEKER (III)
“En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.” 1 Korinthe 15:14
Christen zijn zonder te geloven in het echt opstaan van Jezus uit de dood. Zonder te geloven dat de Here Jezus bij Zijn leerlingen kwam en Zijn littekens in Zijn armen, benen en in zij liet zien. Zonder te geloven dat de leerlingen het niet konden geloven en de Here Jezus toen liet zien dat Hij echt mens was door samen met ze eten. Zonder te geloven dat de Here Jezus uit de dood opstond en naar Zijn leerlingen ging en ze verweet dat dat ze eerste boodschappers van Zijn opstaan uit de dood niet hadden geloofd.
Zonder deze dingen te geloven kun je je christen noemen maar je bent het niet. Een kerk die een prediking toelaat waarin ontkend wordt dat de Here Jezus echt lichamelijk is opgestaan, kan geen kerk van Christus zijn. Dan is de prediking zonder inhoud. Dan is het niets anders dan een misleidend menselijk praatje. Het is dan ook echt verkeerd om te zeggen dat vrijzinnigen bij de kerk van Christus horen. Dat hun gedachten waarde hebben voor de kerk. Vrijzinnig zijn is dat je je losmaakt van Christus, van Gods Woord, van Christus als Heer. Dat gaat juist tegen Christus en Zijn evangelie in.
Zonder Christus die door God is opgewekt en die nu leeft. Die het leven wil uitdelen door Zijn Geest stelt de prediking niets voor. Dan kun je zeggen te geloven maar voor God is er geen geloof. Alleen een lege menselijk huls. Het is onmisbaar om te leven met de gekruisigde Christus die voor onze zonden betaald heeft. Om wat nog meer is te leven in liefde, afhankelijkheid en gehoorzaamheid aan Christus die uit de dood is opgestaan. Die nu de levende Heer is. De Heer die ons door Zijn Geest tot andere mensen wil maken. Tot mensen die Hem op Zijn Woord willen volgen. Vrijzinnigheid laat je op de brede weg lopen die naar het oordeel leidt. Leven in dienst van en verbonden met de Opgestane Christus laat je leven op de smalle weg die naar het leven leidt. Laten we de prediking zoeken die ons Christus zo voor ogen schildert.
OPSTANDING DOODSEKER (II)
“As daar geen opstanding van dooies is nie, is Christus nie opgewek nie.” 1 Korinthe 15:13
Opstanding uit die dood was vir baie mense in Paulus se tyd in hul gedagtes onmoontlik. Dit was ook iets wat hulle nie wens nie. Die dood was vir hulle juis die bevryding uit die tronk van die liggaam.
Die Gees wys daarop dat wie so dink erg dwaal. As die opstanding uit die dooies nie bestaan nie is ook Christus nie opgewek nie. Let daarop dat hier die woord opgewek gebruik word. Die klem lê daardeur daarop dat dit die werk van die Drie-enige God is. Dit is die Vader wat die Seun uit die dood weer die lewe gee! As iemand leer dat Christus nie opgewek is nie word aan God se krag getwyfel. Dan is die gevolg daarvan dat mense sê dat God die dood nie oorwin het nie. Dan sou dit net nog gaan om een of ander geestelike wêreld.
Die Heilige Gees maak duidelik dat dit nie so is nie. Christus het regtig opgestaan. Die Vader het Hom opgewek en daarmee vir die wêreld as die Seun van God aangewys. Sien Rom 1:4
Die HERE het daarvoor gesorg dat mense die Here Jesus in die 40 dae tussen opstanding en Hemelvaart gesien het. Dat hulle so duidelik kon sien dat Christus se opstanding nie iets is wat net in mense se koppe bestaan nie.
Ons lees eerder in 1 Korinte 15 dat meer dan 500 mense Hom as die Opgestane gesien het. Sien vers 6. Sonder in Christus as die Opgestane uit die dood te glo, kan ‘n mens geen ware gelowige wees nie. Dan het jy nie die hoop op ‘n wonderlike ewige toekoms nie. Die opstanding uit die dood deur Christus en daardeur die opstanding uit die dooies vir die gelowiges hoort by dit wat nie in die ware geloof gemis kan word nie. Dit behoort by die wesentlike van die geloof. Sien ook vers 3-5. Hoe heerlik is dit om deur Christus ook toekoms met en vir jou liggaam te hê. Eendag weer as mens met liggaam en siel te mag leef op God se nuwe wêreld.
OPSTANDING VAST EN ZEKER (I)
“Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is.” 1 Kointhe 15:12
In de gemeente van Korinthe zijn er mensen die niet geloven dat er een opstanding van de doden is. De Here Jezus zou ook niet echt met Zijn lichaam zijn opgestaan. Dood is voor altijd dood met je lichaam. Onder de Grieken en de Romeinen waren er velen die de dood zagen als een bevrijding van de ziel uit het lichaam. Het zou om je ziel, om je geest gaan. Je lichaam zou van minder waarde zijn. De dood zou betekenen dat de ziel de gevangenis van het lichaam kon verlaten.
In zo’n wereld klinkt het heel raar dat de opstanding van Christus ook opstanding van het lichaam is. Ook als Paulus in Athene de goede boodschap van Christus brengt, zie je deze reactie. We lezen in Handelingen 17 over het einde van Paulus toespraak op de Areopagus dit: “Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan. Toen zij nu over de opstanding van de doden hoorden, spotten sommigen daarmee. En anderen zeiden: Wij zullen u hierover nog wel eens horen. En zo is Paulus uit hun midden weggegaan.”
Christus die opstaat met Zijn lichaam uit de dood geeft aanstoot. Dat is in onze tijd niet anders. Meestal vanuit een andere gedachte. Voor velen in onze tijd is het belachelijk om te denken dat je uit de dood kan opstaan. Dat hebben we nog nooit gezien. We hebben God doodverklaard. Of in ieder geval speelt God geen grote rol in de levens van velen in onze tijd. Leven na de dood is voor velen iets dat er niet is of heel misschien. We houden er in ieder geval geen rekening mee. Dood is dood. Als er een god is, moet die voldoen aan onze gedachte. Een menselijke god volgens eigen smaak. Een idool voor ons leven nu en hier.
Wie zo denkt en toch Jezus als een soort idool heeft, is geen christen. Dan geloof je in een Christus die nooit echt bestaan heeft. Een Christus volgens eigen fantasie en smaak. De Geest maakt door Paulus duidelijk dat het onmogelijk is dat je dan een christen bent, dat je dan van Gods oordeel verlost zou zijn. Geloof in Jezus als de Opgestane Christus is nodig! Zonder het leven uit dit feit is er geen hoop en toekomst voor je.
CHRISTUS WAT OPGESTAAN HET WYS SY LEERLINGE OP DIE OU TESTAMENT
Daarop het Hy hulle verstand daarvoor geopen om die Skrifte te verstaan, en vir hulle gesê: “So staan daar geskryf dat die Christus moet ly en op die derde dag opstaan, en dat in Sy Naam bekering tot die vergewing van sondes aan alle nasies verkondig moet word.” Lukas 24:45-47
Die Here Jesus wat uit die dood opgestaan het, het vir die twee manne uit Emmaus al daarop gewys dat wat met Hom gebeur het volgens God se Woord in die Ou Testament gebeur het. Hy is volgens die HERE se eie Woord die beloofde Christus.
Die Here Jesus praat ook met Sy ander leerlinge. Weer wys Hy daarop dat wat met Hom gebeur het al in die Ou Testament geskryf staan. God se plan, God se belofte van hoe die Verlosser Sy werk gaan doen, staan al in die Ou Testament. Dit is nie een of ander herinterpretasie van tekste in die Ou Testament nie. Die Here Jesus, die Seun van God lê uit wat in die Ou Testament staan. Wat die Gees daar gesê het oor die beloofde Verlosser wat kom. Die leerlinge kan dit na Christus se Hemelvaart vir die hele wêreld gaan vertel! Hulle kan wys op die Ou Testament en hoe die Here Jesus God se woorde vervul het. Werklikheid gemaak het wat God daar al gesê het.
Iets van daardie onderwys vind ons terug op die Pinksterdag as Petrus op Psalm 16 wys en vertel dat Dawid, wat die skrywer van hierdie Psalm is, gesterf het. Hy het daarna nie uit die dood opgestaan nie soos die Here Jesus nie. Petrus vertel dat die laaste verse van Psalm 16 op die Here Jesus se opstanding wys. Petrus het dit van die Here Jesus self geleer.
Hy wys dan ook op Psalm 110. Hy laat sien dat in daardie Psalm dit oor Christus gaan wat na die hemel opgevaar het. Hierdie uitleg kom van Christus se Gees self. Christus is ons hoogste Profeet en Leraar. Hy is die Skrywer van God se Woord. Sou ons dan daaraan twyfel dat dit die regte en diepste uitleg van daardie gedeeltes van God se Woord is? Laat ons leerlinge van Christus wees! Dit geld ook vir teoloë. Teologie wat Christus se uitleg van God se eie Woord nie volg is nie regtig teologie nie.
DE LEVENDE CHRISTUS LEGT HET OUDE TESTAMENT UIT
“En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.” Lukas 24:27
Wat was het heerlijk om op de paaszondag de opwekking, de opstanding van de Here Jezus Christus te verkondigen. Om hoe gebrekkig ook te schilderen hoe groot de HEERE is. Juist in Christus opstanding. Om te laten zien dat Christus leeft. Heel echt. Ook lichamelijk. Hoe Hij vanuit de hemel met Zijn Geest zondaren maakt tot mensen die Gods kinderen willen zijn. Die zo willen leven. Die steeds weer vergeving en kracht om voor Christus te leven, vragen.
Je kunt nooit te groot van de HEERE denken, nooit te groot van Christus als de Verlosser. Leven met Christus laat het wonder van Gods liefde zien. Laat zien dat voor Hem niets te groot, niets te wonderlijk is. Dat jij en ik door het geloof kind van God mogen zijn is niet te bevatten. Zo groot. Leven in diepe eerbied, in diepe verwondering voor God dat is zo goed.
Dat betekent ook dat je aan de voeten van de Here Jezus wil zitten. Dat je zo graag wilt luisteren naar Zijn onderwijs. Hij vertelt de Emmaüsgangers wat er in het Oude Testament al over de Christus die moest lijden en zou opstaan geschreven staat. Wat zou ik daar graag bij gezeten hebben. Aan de voeten van Hem die de Bijbel uit kon leggen als geen ander. Hij was als de Zoon van God de echte Schrijver.
Dan moet ik denken aan allerlei theologen, ook theologen die zich gereformeerd noemen en ons vertellen dat in het Oude testament eigenlijk heel weinig over leven na de dood staat. Dat de mensen in de tijd van het Oude Testament eigenlijk niet met een verwachting van leven met de HEERE na de dood leefden. Dan denk aan het onderwijs dat de Here jezus op die woensdag voor Zijn sterven aan de Sadduceeën gaf. Zij geloofde niet aan leven na de dood, zij geloofden niet in de opstanding van de dood. Wat zegt de Here Jezus dan o.a.? Dit: “En wat betreft de doden, dat zij opgewekt zullen worden: hebt u niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in de doornstruik tot hem sprak: Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden. U dwaalt dus erg.” Markus 12:26,27
Wat is er veel theologisch geklets dat zich geleerd en ook vaak nog gelovig voordoet maar dat niet het eenvoudige onderwijs van de levende Christus volgt. Laten we eenvoudig aan Zijn voeten gaan zitten en van Hem leren hoe we het Oude Testament hebben te lezen. Om samen met de gelovigen in de tijd van het Oude Testament kerk van Christus te zijn. Om de echte rijkdom van Gods Woord al meer te ontdekken. Ik hoop hier binnenkort uitgebreider op terug te komen.