VAKANTIEMIJMERINGEN/VAKANSIEMYMERINGE 2024-2025
VAKANTIEMIJMERINGEN 2025
LAATSTE VAKANTIEMIJMERING 2025 IX 15 AUGUSTUS
KAN DE HERE JEZUS AL WEL TERUGKOMEN?
In een onrustige tijd als de onze zie je altijd weer de neiging om te gaan rekenen. Om de Bijbel zo te gebruiken dat we gaan invullen hoe laat het is op de klok van Gods plan op weg naar de nieuwe hemel en aarde. Wat de dingen die er nu gebeuren daarover zeggen. Om toch bij benadering te kunnen berekenen wanneer de Here Jezus zal terugkomen. Om enigszins te weten wanneer de dag van de wederkomst zal zijn.
Met alle dingen die op het wereldtoneel gebeuren en dingen die rondom Israël gebeuren zie je mensen weer allerlei gedeelten uit de Bijbel aanhalen. Mensen zeggen dan: Moet je eens kijken daar in de Bijbel. Dat is er wat er nu gebeurt. Dus het is zo laat op Gods klok. Ik heb het dan niet om algemene trends maar over concrete gebeurtenissen. In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zagen we ook een opleving van dit zogenaamde profetische spreken. Nadat dan blijkt dat het toch niet klopt, zakt het weer weg. Nu zie je het weer opkomen. Wat moet er allemaal volgens onze ideeën allemaal nog gebeuren voordat de Here Jezus gaat komen?
Ik wil hierbij nu een algemene vraag stellen die ons laat zien dat zo met de Bijbel omgaan een heel ongezonde manier van omgaan met Gods Woord is.
Is het de Geest van God die ons zo leert rekenen? Ik geef hieronder een aantal gedeelten uit Gods eigen Woord die ons laat zien dat het zo niet mag en kan. Natuurlijk zijn er tekenen van de tijden die ons er steeds weer bewust van moeten maken dat de Here Jezus komt en elk moment kan komen. Dat we daarmee rekening hebben te houden. Dat we in geloof hebben klaar te staan om Christus te ontmoeten als Hij terugkomt. Maar zonder te zeggen: Dat en dat moet nog gebeuren voordat de Here Jezus terugkomt.
Lees maar eens met mij mee en dan noem ik lang niet alles wat genoemd kan worden.
- Aan het slot van de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwazen meisjes zegt de Here Jezus als het om Zijn wederkomst gaat: “Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.” Mattheus 25:13
- De leerlingen van de Here Jezus vragen vlak voor Zijn hemelvaart dit: “Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?” Het antwoord van de Here Jezus is: “Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft, maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.” Handelingen 1:6-8
- In de 1e brief aan de Thessalonicenzen lezen we: “Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft. Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.” 5:1,2
Laten we niet rekenen maar in geloof klaarstaan. Nu al. Want Christus kan elk moment terugkomen. Op een tijd en een moment dat voor ons niet te berekenen is. Dat is Gods wijsheid. Laten we die vol ontzag en liefde eerbiedigen. Dan kunnen we zonder te rekenen voluit amen zeggen en dus ook doen wat we in Openbaring 22 lezen: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.” vs. 17. Ik verlang zo naar die dag! Om mijn God en Redder met eigen ogen te zien.
VAKANTIEMIJMERING VIIi 12 AUGUSTUS 2025
SOLDAAT VAN CHRISTUS EN DAAROM VREDE MET ALLE MENSEN
Je leest in alle rust je Bijbel. Je komt toe aan Romeinen 12. De woorden die God daar uit Zijn mond laat horen, laten je in een keer rechtop zitten. Juist om wat je om je heen ziet en hoort. Juist vanwege de actuele situatie. Op het wereldtoneel, maar ook als het om ons eigen land gaat.
Denk eens aan de politiek en je denkt aan de verkiezingen van 29 oktober. Je ziet hoe mensen hun messen slijpen. Hoe anderen met wie je het niet eens bent bespottelijk en verdacht worden gemaakt. Zonder een goed en vriendelijk eerlijk gesprek. Je ziet hoe onderbuikgevoelens als de waarheid worden neergezet. Je stelt een vraag bij wat er vanuit onderbuikgevoelens gezegd wordt en je krijgt als antwoord: Zo is het omdat ik dat zo vind. Er wordt op de man of de vrouw gespeeld.
Zelfs bestuurders van christelijke partijen moeten dat kunnen doen wordt gezegd. Want zo voelen we het. De behandeling van andere mensen mag gerust zonder liefde en zorg zijn. Want wij houden niet van die mensen.
Zo kan het zelfs in de kerk gaan. Zo is het nu eenmaal zegt een ander als je die er op aanspreekt. Niet zo vroom, hoor. In het echte leven gaat het nu eenmaal zo. Dan luister ik naar mijn Heiland die zich door mij zo oneerlijk en onrechtvaardig heeft laten behandelen en toch de straf voor mij heeft willen dragen. Dan hoor ik hem dit zeggen:
“Streef niet naar de hoge dingen, maar houd u bij de nederige. Wees niet wijs in eigen oog. Vergeld niemand kwaad met kwaad. Wees bedacht op wat goed is voor alle mensen. Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen. Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere. Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen. Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.” Romeinen 12:16-21
Zijn onderbuikgevoelens en populisme voor mij nog een optie. In mijn eigen leven, in de politiek en bij de verkiezingen van 29 oktober en als ik praat over het wereldgebeuren? De Geest geeft hier een heel duidelijk antwoord. Ik ben soldaat in Christus leger als ik mij hierin door Hem laat instrueren. Dan vecht ik met het echte zwaard van de Geest. Het Woord. Dan wil ik met hart en ziel daaraan zelf ook gehoorzaam zijn.
Is dat wereldvreemd? Wel vreemd aan de wereld die de catechismus een van mijn doodsvijanden noemt. Wel vreemd aan mijn zondige hart. Het is juist zoals Christus door Zijn Geest in ons leven wil werken. Vernieuwd door de Geest van Christus.
VAKANTIEMIJMERING VII 7 AUGUSTUS 2025
ZIJN WE WATJES GEWORDEN?
De laatste dagen ben ik wat dingen aan het lezen over geschiedenis van de kerk in de eerste 400 jaar na Christus. Een tijd die voor christenen tot ongeveer 320 na Christus van tijd tot tijd heel zwaar was. Aan het einde van de derde eeuw lijkt er een tijd van rust te komen. De vervolgingen lijken al minder te worden. Dan komt er zelfs een moment waardoor officieel er een einde aan het vervolgen van christenen komt. Er zijn dan eigenlijk 4 keizers die samen het Romeinse Rijk besturen. Er is hoop en opluchting en toch zijn er 3 van de vier keizers die vooral in het Oosten van het Romeinse Rijk de vervolging weer nieuw leven in blazen. Een christen die dit meemaakt, schrijft daarover. Zijn naam is Lactantius. Het boek waarin hij hierover schrijft heet: ‘De dood van de vervolgers’. Hij schrijft over christenen in die tijd o.a.: “De woede van de keizer (het gaat hier over Diocletianus RV) richtte zich niet alleen meer tegen zijn hofpersoneel maar tegen iedereen. En allereerst dwong hij zijn dochter Valeria en zijn vrouw Prisca (zij waren of christen of stonden er heel sympathiek tegenover) zich te bezoedelen door een offer te brengen. Eens zeer invloedrijke eunuchen, van wie Diocletianus zelf en de goede gang van zaken in het paleis afhankelijk waren geweest, werden gedood. Ouderlingen en diakenen werden gearresteerd en zonder bewijs of bekentenis veroordeeld en met al de hunnen ter executie afgevoerd. Mensen van iedere sexe of leeftijd werden weggesleurd om verbrand te worden; omdat hun aantal zo groot was werden zij niet individueel opgepakt, maar in groepen, waaromheen een vuur werd aangelegd. Leden van het hofpersoneel werden, met molenstenen om hun hals gebonden, in zee verdronken. Niet minder fel werd de rest van de bevolking door vervolging geteisterd. Want rechters, over alle tempels verspreid, dwongen iedereen een offer te brengen. (aan de afgoden RV) De gevangenissen waren vol en ongehoorde foltermethoden werden uitgedacht. Om te verhinderen dat lichtvaardig tegen iemand werd recht gesproken werden in de raadkamers en voor de rechtbanken altaren geplaatst, zodat de procederende konden offeren alvorens hun zaak te bepleiten en de rechters als goden werden benaderd.” Hoofdstuk 15:1-5
Een verschrikkelijke tijd van de kerk van Christus. Toch bleef de kerk trouw. Toch bleven de gelovigen openlijk Christus belijden. Ook door volgens Gods goede geboden te leven. Al gingen die tegen de regels en gevoelens van de samenleving toen in.
Als je dat leest. Als je leest dat Christus ons belooft om in zulke tijden ons door Zijn Geest de moed te geven om te blijven getuigen. Zie o.a. Mattheus 10. Als je dat leest en zo het werk van Christus ziet zijn wij dan geen watjes geworden. Zo bang om openlijk dingen te zeggen die tegen de geest van tijd en samenleving ingaan. Ik zeg nu watjes. Dat is eigenlijk veel te zacht gezegd. Zijn wij vaak geen ongelovigen doordat we niet Christus’ woorden spreken, maar dat zeggen wat de mensen in onze samenleving willen horen. Is de stem van de meerderheid voor ons niet belangrijker geworden dan die van de HEERE. Dan gedragen we ons als ongelovigen. Christus, geef ons door Uw Geest de moed om al is het tegen de hele wereld in van U te getuigen in Woord en daad!
VAKANSIEWYMERING VI 4 AUGUSTUS 2025
Ons sien wêreldleiers wat lieg. Wêreldleiers en mense met baie mag wat leef om eie mag uit te brei en eie verlangens te bevredig. Mense wat baie mag het en hulle as diktators gedra. Dit sorg daarvoor dat die betroubaarheid en stabiliteit verdwyn. Dit sorg vir onsekerheid en angs. Dit sorg ook daarvoor dat mense net in partye begin dink. Jy is voor of teen iemand.
Hoe staan ons as God se kinders in de wêreld? Laat ons ons onseker maak? Begin angs in ons lewe oorheers? Is ons mense wat in partye dink? Dit is so belangrik dat ons juis nou boontoe kyk. Die mense hoe magtig ook kan ons nie red nie. Hulle kan ons die vergifnis en die ewige lewe nie gee nie. Ook die magtiges op hierdie wêreld staan onder Christus wat Koning is. As hulle leef vir hulleself, vir hulle mag, vir die uitleef van sondige verlangens sal hulle eendag voor Christus staan en kan alle hulle mag en rykdom hulle nie red nie.
Ons kan angstig raak maar laat ons bedink wat ons in Psalm 2 en Psalm 49 lees. Ons lees in Psalm 2 dat Christus as die ewige kom. Hy het gekom en regeer vandag vanuit die hemel. Teen magtiges wat hulle ei ding wil doen sê die HERE:
“Daarom, konings, wees verstandig;
wees gewaarsku, regters van die aarde.
Dien die Here met ontsag
en juig Hom toe met bewing!
Soen die seun,
sodat Hy nie toornig word
en julle op pad omkom nie,
want sy toorn vlam maklik op.
Gelukkig is almal wat by Hom skuil.”
Ons lees in Psalm oor mense wat op eie rykdom bou en leef om ryk te word die volgende:
“Moenie bang wees
as iemand ryk word,
as hy die rykdom van sy huis
vermeerder nie;
want hy sal niks daarvan
in sy dood saamneem nie,
sy rykdom sal hom nie na benede
volg nie.
Al wens hy in sy lewe
homself geluk en sê,
“Hulle moet jou prys,
want jy doen goed vir jouself,”
sal hy by sy voorgeslagte aankom.
Vir ewig sal hulle die lig nie sien nie.
Maar 'n mens met skatte
het nie insig nie;
hy is net soos die diere –
hulle gaan ten gronde. Vs 17-21
Die HERE bemoedig as jy eenvoudig vir Christus leef en in jou lewe eerlik en opreg wil wees. Ons lees naamlik in Psalm 49:16:
“Maar God sal my lewe vrykoop
uit die mag van die doderyk,
ja, Hy sal my wegneem.”
Hoe vol die wêreld ook al is van leuens, van die soek naar eie belange en eie eer. Hoe die wêreld ook skud en skok nogtans is jou lewe in Christus geborge as jy met Hom as die Koning leef. Dan kan jy maar opreg en eerlik wees. Wie boontoe kyk en op Christus let het die lewe wat niks en niemand stukkend kan maak nie.
VAKANTIEMIJMERING V 31 JULI 2025
DIEREN GELIJK AAN MENSEN?
Gisteren werd bekend dat bij Austerlitz een jongen van 6 door een wolf gebeten was en zelfs door de wolf werd meegesleurd. Het is niet het eerste incident met wolven in ons land. Ons wordt verteld dat de wolf geen enkel gevaar vormt. Toch blijkt steeds weer dat dit niet zo is. De wolf is wel degelijk een gevaar voor mensen en ook voor vee dat er in ons land rondloopt. Ook al heeft de wolf in het wild meer als genoeg om van te kunnen eten. Toch wordt er steeds weer geprotesteerd als er de roep is om wolven dood te schieten om mensen en vee te beschermen.
Daarbij lijkt het dat bepaalde dieren en soms zelfs alle dieren boven of gelijkwaardig zijn aan mensen. Je hoort zulke geluiden op de televisie. Ook als het bijvoorbeeld over kippen en hanen gaat die overlast bezorgen. Die worden dan gevangen en geslacht. Ook dan komt er protest. Deze dieren zouden opgevangen moeten worden. Zij hebben net zoveel rechten als wij wordt er dan gezegd. Want wij zijn ook dieren. Wij hebben niets wat boven andere dieren uitgaat.
Hier zien we een van de achtergronden van de omgang met de wolf en andere dieren. Je ziet hoe een denken vanuit de evolutie daarin doorwerkt. Dat is zo anders dan dat we luisteren naar de HEERE als de Schepper van alle dingen. Wat ik verder schrijf, is geen pleidooi voor een ruwe omgang met dieren. Een goed beheer van de natuur, een goede zorg voor ook de dieren in het wild is een goede zaak. Dat is ook bescherming van de rijkdom die God gegeven heeft.
Toch betekent dat niet dat een dier aan de mens gelijk staat. Het betekent niet dat we niet de plicht hebben in gebieden waar mensen gewoon kunnen en mogen komen we ons niet mogen en zelfs niet moeten beschermen tegen het gevaar van bepaalde dieren. Daarbij komt dat Gods bedoeling niet was dat er dieren zouden zijn die een gevaar voor andere dieren en voor de mens zou zijn. Zie daarover meer uitgebreid: https://www.evangeliebelijden.nl/artikelen/schepping/roofdieren-en-allerlei-leed-in-gods-goede-schepping
De mens is door God geschapen om op een goede manier te heersen over de schepping waarin er volledige vrede was met God, met de naaste en met alles in de door God geschapen natuur.
Als er dan na de zondeval de roofdieren komen die een gevaar vormen mag en moet de mens zich beschermen. Dan is het goed om zo op te treden dat het gevaar ingedamd wordt.
De Here Jezus laat dit zien als Hij over zichzelf als de Goede Herder spreekt: “Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen. Maar de huurling en wie geen herder is, die de schapen niet tot eigendom heeft, ziet de wolf komen en laat de schapen in de steek en vlucht; en de wolf grijpt ze en drijft de schapen uiteen. En de huurling vlucht, omdat hij een huurling is en zich niet om de schapen bekommert. Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen.” Johannes 10:10-15
Denken vanuit de evolutie haalt het echte onderscheid tussen de mens als beeld van God en de dieren die dat niet zijn weg. Wat is het belangrijk om vanuit de Schepper te denken en te leven. Vanuit Christus als onze Verlosser en Heer. Christus heeft verdiend dat er de wereld komt waar ook de roofdieren van nu er zijn maar niet meer zullen roven. Geen gevaar meer zullen vormen. We lezen daarover o.a. in Jesaja 65:25:
“Een wolf en een lammetje zullen gezamenlijk weiden,
een leeuw zal stro eten als een rund,
een slang – zijn voedsel zal stof zijn.
Zij zullen geen kwaad doen en geen verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg, zegt de HEERE.”
Iets om naar uit te zien. Een aansporing om ons aan Christus toe te vertrouwen. Terwijl we nu de opdracht hebben om de naaste en het vee dat we hebben te beschermen. Om op te treden tegen dieren die een gevaar vormen.
VAKANTIEMIJMERINGEN IV
KRITIEK OP REGERING NETANYAHU EN DUS ANTISEMIET?
Er vinden opvallende discussies plaats als het gaat om wat er in Gaza gebeurt. Het leed dat er plaatsvindt, is hartverscheurend. Meerdere keren klinkt er vanwege deze situatie kritiek op wat de regering Netanyahu doet. Op het beleid dat ze uitvoeren. Wie dit openlijk naar voren brengt, krijgt vaak met hele felle reacties te maken. Ook in christelijke kring. Het lijkt er bij velen op dat je geen enkele kritiek mag uiten. Dan ben je een ondersteuner van Hamas en een antisemiet. Ook als mensen die deze kritiek uiten duidelijk maken dat ze juist ondersteuners van Israël zijn, maar kritisch zijn op wat er nu door de regering van Israël gedaan wordt. Ook als ze duidelijk maken dat ze niets van Hamas moeten hebben. Dat ze met hart en ziel veroordelen wat Hamas gedaan heeft en nog doet. Als mensen die zo in het leven staan kritiek uiten worden ze nog uitgescholden en voor antisemieten uitgemaakt.
Hoe moeten we daar tegenover staan? Alles wijst er op dat hier een soort vijanddenken in beslag genomen heeft. Een denken in partijen waarop je op een van de partijen geen enkele kritiek mag hebben. Dan hoor je bij de andere partij terwijl de mens die kritiek geeft op geen enkele manier daarbij hoort.
Het is heel vreemd dat er zo gereageerd wordt. Zeker onder elkaar naar elkaar als mensen die op Christus n Zijn Woord willen bouwen. Daar hoort geen vijanddenken te heersen! Christus leert ons zelfs om hen die ons vervolgen te zegenen. Juist bij een leven vanuit Christus hoort dat we vanuit Gods Woord de hand in eigen boezem steken. Dat we onszelf en ook hen die ons heel sympathiek zijn vanuit Gods eigen Woord toetsen. Dat we zien we ook steeds weer in Gods eigen Woord
De HEERE is de God bij wie er geen aanzien van de persoon is! Hij komt met Zijn Woord van vermaan steeds weer tot Zijn volk als ze op een weg gaan die niet goed is. Hij komt met Zijn oproep om je om te keren van een verkeerde weg, ook als het om David gaat die een man naar Zijn hart is. Christus komt o.a. in de zeven brieven in Openbaring met Zijn kritiek op Zijn gemeenten.
Een heel duidelijk voorbeeld is Psalm 82. Daar worden regeerders en rechter door de HEERE zo duidelijk aangesproken. Deze belangrijken worden goden met een kleine letter genoemd. In deze Psalm roept de HEERE deze ‘goden’ als de enige God ter verantwoording. Hij wijst ze er op wat hun taak is. Hieronder vind je deze Psalm:
“Een psalm van Asaf.
God staat in de vergadering van God,
Hij oordeelt te midden van de goden:
Hoelang zult u onrechtvaardig oordelen
en de goddelozen bevoordelen?
Doe recht aan de geringe en de wees,
bewijs de ellendige en de arme gerechtigheid.
Bevrijd de geringe en de arme,
ontruk hem aan de hand van de goddelozen.
Zij weten niets en begrijpen niets,
zij wandelen steeds in de duisternis rond;
daarom wankelen alle fundamenten van de aarde.
Ík heb wel gezegd: U bent goden,
u bent allen zonen van de Allerhoogste;
toch zult u sterven als een mens,
zoals iedere andere vorst zult u vallen.
Sta op, o God, oordeel de aarde,
want Ú bezit alle volken.”
We lezen ook in het Oude Testament steeds weer hoe Gods eigen volk onder kritiek komt te staan. Juist ook als niet naar de naaste wordt omgezien. Als de zwakken niet vol liefde worden behandeld.
Vijanddenken en dan denken in partijen past niet bij een kind van God. Iemand om verschil van mening hoe de regering Netanyahu handelt en de ander dan maar antisemiet noemen of zeggen dat die aanzet tot antisemitisme is iets wat niet bij een christelijk leven past. Het echte gesprek is niet gebaat bij dit soort beschuldigingen. Dat staat dichter bij Gods grote tegenstander dan bij de HEERE die de God is die de partijschap haat. Die de God is zonder aanzien van de persoon. In Zijn ogen is het leven van een Jood, een Palestijn, een Nederlander en een Amerikaan evenveel waard. Laten we zo met elkaar omgaan en zaken bespreken die ons zo bezig houden.
VAKANSIEMYMERING III 26 JULI 2025
IS DIE BYBEL PRAKTIES?
Gister het ek God se Woord by ‘n troue verkondig. Die teks was Kolossense 3:14: “Maar beklee julle, bo en behalwe al hierdie dinge, met die liefde, wat die band is wat alles volmaak saambind.” In die preek het ons begin luister na wat die Gees ons in 1 Korinte 13 vertel. Ons het toe die eerste vyf verse gelees en gesien wat dit vir ons lewe beteken.
Ons lees daar: “Al praat ek die tale van mense en engele, maar ek het nie liefde nie,dan het ek 'n weergalmende ghongof 'n kletterende simbaal geword.
En al profeteer ek,en begryp ek alle geheime,en besit ek alle kennis,en al het ek al die geloof om berge te versit, maar ek het nie liefde nie,is ek niks!
Al deel ek al my besittings uit, en gee ek my liggaam oor, sodat ek my daarop kan beroem, maar ek het nie liefde nie, baat dit my niks.
Liefde bly geduldig, liefde gee om, liefde is nie jaloers nie, spog nie, en is nie verwaand nie.
Liefde tree nie onbehoorlik op nie, jaag nie eiebelang na nie, is nie liggeraak nie. Dit hou nie boek van die kwaad nie”.
Na die kerkdiens het meerdere na my toegekom en gesê dat hulle so bly verras was dat duidelik geword het dat die Bybel so prakties is. So duidelik gaan oor die gewone lewe en wat o.a. hierdie verse vir ons beteken in die saamleef in die huwelik. Ek dink dat een van die dinge wat by ons nie genoeg deurgedring het is dat die Bybel God se Woord is. Dat dit die Woord is waarmee die HERE ons persoonlik en in alle verbande waarin ons leef, aanspreek. Die Bybel is maar nie een of ander boek oor God nie. Dit is die Gees wat deur die Bybel met ons praat. As dit om ware liefde gaan is dit altyd vanuit God. Dan gaan dit om die onverdiende liefde van God wat in Christus na ons toekom. Dit is dan ook die goeie norm vir ons lewe. Die Gees wys ons hoe ons die liefde na mekaar behoort uit te leef. Een van die dinge wat dan ‘n groot rol speel is dat dit nooit om my, nooit om ons gaan nie. Dit gaan daarom dat ons vanuit Christus se liefde dien en dien en dien. Ook as ons vir ons gevoel onreg ly. Die ware liefde kry vanuit God se liefde hande en voete na ons toe in ons lewens. Hoe goed is dit dat die Bybel nie net ‘n boek is wat oor God gaan nie maar dat die HERE met Sy eie stem deur die Woord met ons praat. Om so Sy Woord in diepe eerbied te ontvang.
VAKANTIEMIJMERING II 24 JULI 2025
AAN CHRISTUS TOT MIJN ILLEGALE BROEDER EN ZUSTER TOE?
Het kan zijn dat mensen zich over deze mijmering erg verbazen. Is dit echt ds. Rob Visser die dit schrijft. Als mensen mij al kennen is de kans groot dat ik bekend sta als een man die sterk vasthoudt aan wat we in de Bijbel als Gods Woord lezen. Als iemand die gereformeerd wil zijn van de Bijbel als het onfeilbare Woord van God. Dan word je door velen al snel als fundamentalistisch, erg ouderwets betitelt. Het gevolg is dan ook dat je dan als politiek rechts wordt gezien. Dit zou bij elkaar horen. Je moet goed bedenken dat in de 19e eeuw rechts en links in de politiek betekende christelijk of niet christelijk. De aanduiding rechts of links loopt nu volgens andere lijnen.
Juist als christen zullen we in de ogen van de omgeving de ene keer rechts en de andere keer links heten. Daarin herken ik mij in wat mijn broeder Benno Zuiddam 22 juli in een interview met het RD zei. We moeten Christus en Zijn Woord volgens of het in de ogen van de mensen nu rechts of links is.
De aanzet tot deze mijmering is de onnadenkende populistische stem van de SGP voor de wet waarin ook illegaliteit strafbaar wordt gesteld. De SGP is mij heel lief. Meer dan 10 jaar stem ik op deze partij. Toch zie ik bepaalde conservatieve neigingen die mij verontrusten. Dat is ook bij de stem voor de strafbaarstelling voor illegaliteit. In dit verband wil ik twee eigen ervaringen naar voren brengen. In het gesprek hierover heb ik daar nog niets over gelezen.
In de jaren als predikant heb ik meerdere vluchtelingen catechisatie gegeven. Meerdere hebben belijdenis van hun geloof in Christus gedaan. Twee van hen hadden geen status. Zij waren afgewezen en gingen in beroep. Daarbij was het belijden van Christus als hun Verlosser en Koning een belangrijk element. In beide gevallen sprak de rechter uit dat als zij als belijdend christen naar hun land van herkomst zou terugkeren het gevaar heel groot was dat ze gemarteld en gedood zou worden.
Toch wees de rechter het beroep af. Dit terwijl in het eerste geval een flink deel van de gemeente was meegekomen. Om te laten zien dat ze ervan overtuigd waren dat deze jonge man echt met Christus leefde. De rechter legde de aanwezigheid van meer dan 40 gemeenteleden zelf negatief uit. Dit zou een drukmiddel, een soort chantage zijn. Wat je ook getuigde het had geen enkele zin. Bij de tweede broeder was er zelfs een commissie uit de kerken door de overheid zelf ingesteld die met het oordeel kwam dat deze jongen man oprecht en overtuigd christen was. Weer wees de rechter het beroep af en hoorde meerdere getuigen die waren opgeroepen niet. Dat vond hij niet nodig.
Deze mannen zouden nu illegaal in Nederland zijn. Dit stelt mij voor de vraag wat ik zou doen na het aannemen van de wet als deze mannen op mijn pad zouden komen. Stel dat een of andere controledienst bij mij komt, terwijl deze mannen bij mij zijn. De wetshandhavers komen om deze broeders in Christus gevangen te nemen en uit te zetten naar hun land van herkomst. Wat doe ik dan als ik weet dat een vreselijk lot wacht als ze in land van herkomst aankomen?
Dan hoop ik dat ik de geloofsmoed heb die mijn broeders en zusters in de Tweede Wereldoorlog hadden toen ze onderduikers en ook Joodse onderduikers in huis hadden. Ik bid dat de Geest mij het geloof geeft om dan te zeggen dat ze er niet zijn en dat ik hun een veilig onderkomen geef. Meer gehoorzaam aan Koning Christus dan aan een overheid die niet het recht en de barmhartigheid van Christus kent. Ik hoop en bid dat ook de SGP de geloofsmoed toont om deze wetgeving tegen te staan. Om mensen niet in dit soort omstandigheden te brengen. Natuurlijk moeten leugenaars en criminelen gestraft worden. Maar niet op een manier die ook oprechte en eerlijke mensen in doodsgevaar brengt. Als iemand mijn mening links vindt het zij zo. Toch heeft dit niets met links of recht te maken. Het gaat om Christus volgen door alles heen. Het gaat er niet om dat we een bepaalde groep naar de mond praten. We moeten met Gods eigen Woord durven alleen te staan. Gelukkig is Christus dan altijd bij ons. Dat is meer dan alle mensen samen.
GENADIG GENOEG? 22 JULI 2025
Je hebt van die dingen die je je al jaren afgevraagd. Die je als het boven komt toch weer terugdrukt. Een van die dingen kwam bij mij weer boven bij het lezen van het boek ‘Een kerk kiest koers’ van Huib Noordzij. Een boek dat ik iedereen die belangstelt in geschiedenis en in de vraag waarom hebben we ons als gereformeerde kerken in Nederland aan de inhoud van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Catechismus gebonden. Noordzij wijst op een heel duidelijke en heldere manier aan hoe dit zo gekomen is. Ook op een heel boeiende manier. Een echte aanrader. Zeker voor theologische studenten en predikanten. Bij het lezen van dit boek kwam weer in mijn gedachten wat een hele tijd geleden gebeurde.
Een kerkenraad merkte dat er al meer moeite naar voren kwamen in huwelijken in de gemeente. Het aantal echtscheidingen was de laatste jaren flink gestegen. Ook op andere punten kwamen er al meer vragen over relaties en seksualiteit. Daarom werd besloten daarover eens in alle rust eens verder te praten. Het werd een heel vertrouwelijk gesprek. De predikant voelde zich zo veilig dat hij in deze setting vertelde dat hij in het verleden een tijdje was vreemdgegaan. Hij deelde de gevaren die er op dit terrein van het zijn. Hij vertelde ook dat niemand hiervan wist behalve zijn vrouw. Ze waren op een weg gegaan waarop hij zich bekeerd had en zij samen aan hun huwelijksrelatie hadden gewerkt. Hij en zijn vrouw waren voor Gods ogen weer in trouw bij elkaar gekomen. De predikant vertelde dit om juist te kunnen dienen.
Toch gebeurde er iets heel anders. Er waren broeders die aan het einde van deze vergadering zeiden dat hier toch over verder gesproken moest worden. Heel kort gezegd was het gevolg dat de meerderheid van de kerkenraad in een volgende vergadering vond deze predikant geschorst moest worden. Deze man kon toch geen voorbeeld meer zijn en de gemeente met het Woord leiden was de conclusie. Uiteindelijk is deze broeder geschorst en uit zijn ambt gezet. Dit terwijl zijn bekentenis niets te doen had met vasthouden aan de zonde, maar juist gericht was hoe we elkaar vanuit ervaring kunnen helpen.
Ik moest hieraan denken omdat in het eerdergenoemde boek steeds weer wordt verteld hoe predikanten in de tijd tussen 1560-1610 zowel op punten van leer en leven een scheve schaats rijden. Dat juist dan niet meteen een veroordeling volgt, maar het gesprek wordt aangegaan. Dat zij die dan zich voegen in Gods weg een tweede of een derde kans krijgen. Uit liefde. Om samen aan de kerk te bouwen. Om niet te denken dat wijzelf toch sterke gelovigen zijn en die zwakkere in geloof weggestuurd moeten worden. Je ziet hoe kerkelijke vergaderingen zich ervoor inzetten om samen kerk te zijn en elkaar bij Gods waarheid in leer en leven te bewaren. Zonder hard en alleen veroordelend te zijn.
Als ik dan mijn Bijbel lees en ik denk aan David, Petrus en Paulus dan komt bij mij de vraag op of deze mannen bij ons ambtsdragers zou kunnen zijn. Iemand met zo’n verleden die kan toch maar beter geen ambtsdrager zijn zeggen wij misschien wel. Wij zijn toch wel beter dan deze mensen en ze mogen nog wel gewoon gemeentelid zijn maar geen ambtsdragers.
Ik denk dat we op dit punt ook heel erg door de wereld waarin we leven beïnvloed zijn. Als je een keer iets fout gedaan hebt, ben je voor altijd veroordeeld. Zelfs door mensen die deze dingen ook hebben gedaan, maar van wie het niet bekend geworden is. Vaak zijn mensen al veroordeelde zonder dat echt duidelijk is dat het zo gebeerd is zoals gezegd wordt.
De HEERE is zoveel genadiger! Hij laat David koning blijven. Petrus wordt geroepen om als apostel met de anderen het evangelie te brengen. Paulus, de vervolger van de gemeente, wordt door Christus geroepen om de wereld in te gaan en een van de brengers van het evangelie te zijn. Zijn wij niet vaak ongenadig omdat we Gods genade voor onszelf niet echt kennen? Zouden wij er blij mee zijn als een heel aantal mensen die in het criminele circuit geleefd hebben en zo ook bekend staan, deel van de gemeente willen worden? Kunnen zij later dan ook ambtsdrager worden? Of zeggen we dat kunnen we beter niet doen want als je naar zijn verleden kijkt.
Laten we daar eens heel goed over nadenken. Kennen we echt Gods genade?
VAKANTIEMIJMERING XI 2024
NAIEF – WAAR ZIJN WE VOOR DIE ARME NAASTE?
Je kijkt wat terug op je leven. Dan zie je ook dingen waarin je vroeger te naïef was. Waar jezelf te makkelijk over dacht. Een van die dingen is hoe we met de arme naaste in de wereld omgaan. Natuurlijk moeten de armen geholpen worden. Het liefst op een manier dat ze zich ook in de toekomst beter kunnen redden. Toch zag ik toen te weinig dat een groot deel van armoede in de wereld ook onze schuld is. Je was enthousiast voor hulp aan de allerarmste om ze van de dood te redden. Toch dat ik te weinig na hoe het leven van deze mensen was als ze van de dood gered waren, maar hoe dan verder? Het was voor mij duidelijk dat we vanuit de liefde van Christus moesten helpen. Steeds maar weer. Wij hebben het zoveel beter.
Nadenken over waarom wij het zoveel beter hebben en mensen in andere landen in diepe armoede leven, was toch meer iets voor linkse mensen in de politiek. De ervaring van het leven laat je dingen zien waardoor je andere dingen ontdekt. Ik ben al meer gaan zien hoe wij in welvarende landen uit zijn op een al meer groeiende welvaart. We moeten het al beter krijgen en al meer spullen moeten kunnen kopen. Ook als dat ten koste gaat van andere mensen in de wereld. Ook als dat betekent dat boeren en werkers in andere landen daardoor op de armoedegrens blijven leven. Ook als dat betekent dat de arbeidsomstandigheden van mensen en zelfs kinderen heel beroerd zijn. Om ons, maar goedkoop aan spullen te helpen. Ik weet dat er allerlei dingen zijn te zeggen dat het niet anders kan en je die dingen moeilijk of maar langzaam kunt veranderen. Dat kan waar zijn, maar het is verkeerd! Het is zonde als wij dat niet willen veranderen.
Het is echt erg als je dan mensen die zich christen noemen hoort zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat wij niet in welvaart teruggaan. Dat mensen als over deze dingen gesproken wordt dit als de belangrijkste norm hebben. Dat politieke keuzes daarop gegrond worden. Dat bijvoorbeeld ontwikkelingshulp afgebouwd wordt omdat het ons te veel kost terwijl wij de kosten van allerlei producten met onze macht zo laag houden dat mensen op andere delen van de wereld straatarm blijven. Dat is schande. Dat is zonde.
Deze dingen ben ik al meer gaan zien. Daarbij heb ik geleerd om eens in de spiegel te kijken wanneer de Here Jezus met die rijke jongeman spreekt. Ik zeg erbij dat ik geen socialist of communist ben geworden. Maar hebben wij niet vaak trekjes van wat we lezen in Markus 10: “En Jezus keek hem aan en had hem lief, en Hij zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan, neem het kruis op en volg Mij. Maar hij werd treurig over dat woord en ging bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.
En terwijl Hij rondkeek, zei Jezus tegen Zijn discipelen: Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen bezitten, het Koninkrijk van God binnengaan! En de discipelen verbaasden zich over Zijn woorden. Maar Jezus antwoordde opnieuw en zei tegen hen: Kinderen, hoe moeilijk is het dat zij die op rijkdommen vertrouwen, het Koninkrijk van God binnengaan!” vs 21-24
De Here Jezus leert ons dat wie rijk is kan binnengaan. Door het werk van de Geest. Door Gods werk in ons. Hij leert ons dan dat niet mijn en onze welvaart op nummer een staan in ons leven maar de HEERE en onze naaste.
Hier hebben we zelfbeproeving heel erg nodig en ook met de wil om ons te bekeren.
VAKANSIEMYMERING X
EWIG IN VREDE ASEMHAAL
Hoe kan jy asemhaal? Ons weet as ons asem stop ook ons lewe op hierdie aarde eindig. Lewe met Christus kan nie sonder om te bid nie. Kan nie sonder dat ons elke dag met de HERE praat nie. Dit gaan in die geloof om die regtig lewe met die HERE. Die gebed is die asem van die regte geloof. Sonder die gesprek met die HERE as ons Vader bestaan nie 'n egte band met God nie. Ons bely as ons bid dat ons van die HERE afhanklik is. Dat ons nie sonder Hom kan nie. Nie sonder Sy sorg, nie sonder Sy liefde, nie sonder Sy verlossing van ons lewe nie. Ons is klein en sondige mensies wat nie sonder Hom kan nie. Ons het elke oomblik van ons lewe Sy sorg nodig om te kan asemhaal. Ons het elke dag vergifnis deur Christus se offer in ons plek nodig. Sonder Vader in die hemel wat ons vergeef het ons nie vrede met God nie. Sonder dat die Gees ons leer om in liefde vir God te lewe het ons nie die ewige lewe nie. Ons is regtig in alles enige oomblik van ons lewe van die HERE afhanklik. Daarom is dit so nodig om steeds weer die gesprek met Vader in die hemel te soek. Ons lees dit o.a. in die twee gedeeltes uit God se Woord wat hieronder volg:
“En neem aan die helm van verlossing en die swaard van die Gees—dit is die woord van God—
terwyl julle met alle gebed en smeking by elke geleentheid bid in die Gees, en juis daartoe waak met alle volharding en smeking vir al die heiliges”. Efese 6:17,18
“Bid sonder ophou. Wees in alles dankbaar, want dit is die wil van God in Christus Jesus oor julle.”1 Tessalonisense 5:17,18
As ons in die regte houding bid, verstaan ons dat ons nodig het om te ontvang. Dat ons nie self ons kan red en versorg nie. Dit beteken dat ons ons gebed tot die juiste adres moet rig. Die gebed tot magte, mense, ander gode gaan nie werk nie. Die enigste gebed wat regtig sinvol is, is die gebed tot die HERE , die Vader van ons Here Jesus Christus. Wanneer ons met verwondering en in diepe afhanklikheid tot de HERE kom, luister die Almagtige God na ons. Dan kom ons woorde regtig by Hom wat met Sy hele hart na jou luister. Dalk kan niemand op aarde jou help nie. Dalk is daar niemand wat jou verstaan nie. Die HERE ken jou hart, ken al die omstandighede, weet alles wat gebeur het. Hy verstaan jou. As ons ons sondes bely en by God om hulp vra, kan dit gebeur dat dit lyk asof niks verander nie. Nogtans is dit nie so nie. Al sou probleme tot jou afsterwe aanhou nogtans weet jy dan seker dat die HERE jou om Christus verwelkom in die hemel of as Christus gekom het op die nuwe aarde. Dan het alles wat jou pla en alles wat jou seermaak vir ewig verdwyn. Wie in liefde vir Christus bid, kry alles wat jy nodig het. Die Gees laat dan ‘n wêreld vir jou opgaan wat jou die ewige vrede met God wys. Dan sien jy raak wat ons in 2 Korinte 4:16-18 lees:
“Daarom gee ons nie moed op nie, maar al vergaan ons uiterlike mens ook, nogtans word die innerlike mens dag ná dag vernuwe. Want ons ligte verdrukking wat vir ‘n oomblik is, bewerk vir ons ‘n alles oortreffende ewige gewig van heerlikheid; omdat ons nie let op die sigbare dinge nie, maar op die onsigbare; want die sigbare dinge is tydelik, maar die onsigbare ewig.”
Die HERE gee die regte troos en houvas aan wie steeds weer in die gebed Hom soek. Jy mag dan seker weet dat jy ewig en in vrede sal asemhaal. Deur God se genade.
VAKANTIEMIJMERING IX
JEZUS UITSPELEN TEGEN DE WAARHEID VAN ZIJN WOORD
Vrome woorden. Ik ga ervan uit ook echt zo bedoeld is. Jezus is de waarheid. Hij is ook de Christus van de Schriften. Maar toch zou lezen vanuit Jezus als de Verlosser ons de ontspanning geven om zonder zorg kritiek op de Bijbel te laten komen. Dat zou geen probleem zijn als je redding en zekerheid in is, als je in Hem bent. Dan kunnen we ook veel ontspannener omgaan met verschillen. Dan kan het zo zijn dat je bepaalde zaken in de Bijbel die ons nu richting wijzen anders ziet, omdat onze wereld vandaag anders voelt en denkt. Je leest de Bijbel als het verhaal dat ons vooral Jezus en de verlossing laat zien. Het klinkt heel aantrekkelijk. Toch moet ik zeggen dat het mij van binnen verontwaardigd maakt. Niet onzeker. Wel worden mensen op het verkeerde been gezet. Als je Christus volgt is het niet nodig om het hele Woord van God, de hele Bijbel als het Woord van God te zien waarin de HEERE door de Geest 100% betrouwbaar spreekt. Dat zou iets zijn van vroeger toen de meeste mensen christenen waren. Dat kan niet meer in onze moderne tijd en zeker niet in een tijd waarin we een minderheid als christenen zijn geworden en een waarheid voor de meeste mensen een probleem geworden is.
Waarin vind ik als gelovige mijn houvast, mijn zekerheid? In Jezus Christus! In Hem zie ik de HEERE. Aan Hem verbonden en in Hem zie ik dat heerlijke Woord van God. Heerlijk omdat ik juist in Christus, in Zijn beloofde komst zie dat de HEERE in en in betrouwbaar is. Christus is de weg, de waarheid en het leven.
Hij is niet een soort aftrekpost waardoor we bepaalde dingen in de Bijbel kunnen bekritiseren. Als we maar bij Hem als de Verlosser blijven dan kunnen we de menselijke kritiek op Gods Woord laten neerdalen en dat ook voor een deel voor onze rekening nemen.
Dan denk ik aan de Here Jezus. Dan luister ik naar Zijn onderwijs;
“Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.” Mattheus 5:17-19
Diezelfde Christus geeft Zijn kerk o.a. deze opdracht:
“Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.” Mattheus 28:19
Dan lees ik dat de Geest bijvoorbeeld in Psalm 119 laat opschrijven als Zijn Woord:
“Zie toch hoe ik Uw bevelen liefheb; HEERE, maak mij levend overeenkomstig Uw goedertierenheid. Vanaf het begin is Uw woord waarachtig, al Uw rechtvaardige bepalingen zijn voor eeuwig.” Psalm 119 : 159.160
De Geest zegt van heel de Bijbel als de stem van de in en in betrouwbare God: “Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.”2 Tim 3:16,17
Juist omdat ik niet in een boek geloof maar in de Drie-enige God en wat is dat een wonder. Juist daarom durf ik mijn hand en mond niet kritisch uit te steken naar Het Woord dat Hij heeft laten opschrijven.
Ben ik een fundamentalist die zijn zekerheid in een boek zoekt? Nee, ik zoek en vind mijn zekerheid en verlossing voor het hele leven in Jezus Christus die mij door Zijn Geest leert om de Bijbel te lezen als Gods betrouwbare Woord. Waar ik geen jota en tittel van af mag doen. Al begrijp ik bepaalde dingen niet, toch wil ik luisteren naar Zijn stem en belijden dat Zijn wijsheid groter is dan die van alle mensen en ook iedereen die zich theoloog noemt.
Ik ben maar een eenvoudige dominee die bijna met emeritaat is. Toch hoop en bid ik dat de jaren die de HEERE me nog op aarde geeft eenvoudig te buigen voor Zijn Woord en dat Woord te verkondigen zonder menselijke kritiek daarop te hebben. Daarvoor is nodig dat de Geest me leert Christus te volgen op Zijn Woord. Ik bid dat de Drie-enige God al meer theologen geeft die in alle eenvoud en met moed vertellen wat God ons in Zijn Woord vertelt. In en in betrouwbaar.
VAKANTIEMIJMERING VIII
VADER WIE BENT U, WAAR BENT U?
Meer dan 37 jaar predikant. Bijna met emeritaat. Een belangrijk deel van het werk was om met hen te spreken die de nood en de moeite van het leven sterk in hun leven ervaren. Zonder om alleen maar te zeggen dat verdriet, moeite, strijd, ziekten enz. met de val in zonde te maken hebben en daarmee uit.
Je maakt het in al die jaren mee dat mensen zo intens getroffen worden door verdriet, door moeilijke dingen. Het een stapelt zich op bij het andere bij bepaalde mensen. Waarom HEERE nu nog weer de moeilijke kanten van het leven, juist in dit gezin. Wat kan er een worsteling in je leven zijn om de weg die je moet gaan. Je hebt geen keuze in sommige gevallen. Het is er. Dan lijken Gods geboden soms ook nog meer iets wat voor verdriet zorgt dan dat het je blij kan maken. Gods gebod staat zo tegenover wat de verlangens van je hart zijn. Het lijkt alsof God tegenover je staat. Is Hij echt mijn Vader? Houdt Hij echt van mij of is Hij mijn levenslange tegenstander. Hoe kan ik het volhouden in een leven met Christus en wat is daarin voor mij hoopvol? Wat voel je dan als pastor, als dominee dan met die ander mee. Terwijl het in je eigen leven zo anders is. Ik kan dan niet troosten als mens. Daarin schiet ik in alle gevallen tekort. Ik kan alleen maar menselijke woorden spreken, een arm om iemand slaan, maar het zijn woorden en handelingen die er even zijn. Ze kunnen de moeite zelf niet wegnemen.
Dan gaan mijn gedachten uit naar het kind van God in Psalm 88. Wat een ellende in het leven van dit kind van God. Wat een intense klacht. Ik kan geen hoop geven. Ik kan de hoop die er in Christus is aanreiken. De hoop die er ligt in Psalm 88. In de eerste verzen die de dichter daar uitspreekt: “HEERE, God van mijn heil, overdag en in de nacht kom ik voor U en roep ik. Laat mijn gebed voor Uw aangezicht komen, neig Uw oor tot mijn roepen.” vs 2,3 Hierna komt die diepe klacht. Die eindigt met de woorden: “Geliefden en vrienden hebt U ver van mij verwijderd, mijn bekenden zijn duisternis.” vs 19. Het is zo donker in het leven van dit kind van God. Hij is zo alleen. Bijna niet uit te houden. Houd God wel van hem?
Dan zie ik het kruis waarop de Here Jezus hangt. Zo aardedonker, zo onnoemelijk zwaar is Zijn lijden in onze plaats. Hij is zo alleen! Zelfs van God verlaten. Dan zie ik het hart van God. Een parel in het pastoraat. De Here Jezus ging uit vrije keuze het pad om Gods straf tegen onze zonden te dragen. Ook voor die broeder of zuster die er zo diep onderdoor gaat. Die geen keuze lijkt te hebben. Het is nog zo zwaar, je zit met nog zoveel vragen, je snapt niet waarom je deze weg moet gaan. Toch zie je daar Gods liefde, want als je in je strijd je met al je tranen aan Christus toevertrouwt, heb je toekomst door Christus verdiend. Het leven hier is niet waar het uiteindelijk om draait. Het eeuwige leven is ervoor wie door alle strijd heen de HEERE als de God van zijn heil kent. Dat heil, dat eeuwig geluk geeft Hij je ook door diepe strijd en teleurstelling heen. Als ik nu mijn verlangens niet kan volgen omdat ik bij Christus wil horen, houdt God mij als de eeuwige Vader vast. Zo mag de pastor de schapen met ontferming bewogen de weg wijzen. Met in gedachten o.a. deze woorden:
“Laat mij niet mijn lot beslissen: zo ik mocht, ik durfde niet.
Ach, hoe zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet!
Wil mij als een kind behand'len, dat alleen de weg niet vindt: neem mijn hand in uwe handen en geleid mij als een kind.
Waar de weg mij brenge moge, aan des Vaders trouwe hand, loop ik met gesloten ogen naar het onbekende land.”
De HEERE wil je Zijn Vaderliefde geven. Hij is er altijd voor wie naar hem gaat. Hij laat geen bidder staan. Je hoeft nooit meer alleen door het leven. Je mag met Christus gaan als je Verlosser, met God als je Vader. Door de Geest met de Vader en de Zoon verbonden.
VAKANTIEMYMERING VII
SEKERHEID EN BYBEL
Ek lees nou ’n boek waarin die soek en vind van sekerheid vanuit die Bybel as verstandelik gesien word. Met ‘n moeilike woord as rasionalisties. Is dit so dat die vind van sekerheid in wat ons in die Bybel lees eintlik verstandelik is en nie iets van die hart is nie?
Ek weet dat daar mense is wat op ‘n baie afstandelike manier oor die sekerheid praat wat ‘n mens in die Bybel vind. Nogtans is dit glad nie nodig nie. Dit is ook nie soos ons dit in die Bybel lees nie. Ek het nou steeds die woord Bybel gebruik om nie dadelik daarop te wys hoekom ons juis in die Bybel sekerheid vind. Die waarheid vind.
Die eerste ding wat hier van belang is, is dat die Bybel God se Woord is! Die HERE praat self. Die Heilige Gees spreek ons deur mense aan. Die HERE is die God wat altyd en oral 100% betroubaar is. Wie deur Christus God as sy of haar Vader leer ken het, vind juis die sekerheid, die waarheid in wat die HERE gedoen en gesê het. Die Gees het daarvoor gesorg dat ons dit op ‘n volledig betroubare manier in die Bybel, wat God se Woord is, vind. Dit het niks met verstandelik en rasonalisties te doen nie. ‘n Mens leer deur die Gees persoonlik wat die HERE vir jou sê. Hy wys ons wie Hy is, wie Jesus Christus is en wat Sy goeie wil vir ons hele lewe is. Dan gaan dit daarom of ons eiewys is en dink dat ons dit beter as Christus weet of dat ons ons oorgee aan Christus. Hoe belangrik is dit dat ons leer sien dat ons skepsel is en dat die HERE God is. Dat ons deur eie skuld sondig is en ons eie verstand verduister het terwyl die HERE in al Sy wysheid goed is. Dat Hy ver bo Sy skepping uitgaan.
Ek dink nou o.a. aan die slot van Romeine 11 waar ons van die enig lewende God lees wat mense uit alle volke roep om na Christus te kom as die Verlosser lees: “O, diepte van die rykdom en wysheid en kennis van God! Hoe ondeurgrondelik is Sy oordele, en hoe onnaspeurbaar Sy weë! Want wie het die gedagte van die Here geken? Of wie het as Sy raadsman opgetree? Of wie het eers gawes aan Hom gegee, vir wie Hy dit sou moet vergoed? Want uit Hom en deur Hom en tot Hom is alle dinge. Aan Hom kom die heerlikheid vir ewig toe! Amen.” Romeine 11:33-36
Gaan dit hierby nie net oor die verlossing deur Christus nie? Moet ons die sekerheid en die gesag van die Skrif nie net soek in wat ons daar oor Christus en die verlossing wat Hy bewerk het, lees nie?
As ons dit doen eerbiedig ons nie die hele prediking van die profetiese Woord nie wat in die Ou en Nuwe Testament ons God se wil vir ons daaglikse lewe wys. Dan beroof ons Christus van Sy eer as die Koning oor ons lewe. Christus wys in God se Woord hoe Hy wil dat ons leef en dink elke dag weer. Baie konkreet. Dikwels ook so dat ons met ons hart en vanuit die gees van die tyd daarteen wil stry. Hoe nodig het ons dit om ons uit liefde en verwondering aan Koning Christus te onderwerp volgens God se hele Woord. Dan leer ons deur die Gees met ons hart die HERE dien. Ons wil daarin dan groei en bid die Gees om dit in ons hart te doen. Dan leer ons om God se Woord te laat staan en ons eie wysheid aan God se wysheid te onderwerp. Dankbaar en bly. De HERE is so goed dat Hy ons as ons Vader deur Sy Woord en Gees wil lei. In alles!
VAKANTIEMIJMERING VI
OMVOLKING
Wanneer Je in de straten van ons land loopt, zie je dat onze bevolking meer kleur krijgt. Ik weet nog toen ik een jongen van 7 of 8 jaar was dat er bij ons op het dorp een zwarte man op bezoek was. Dat was een belevenis. We gingen de straat op om te kijken of we hem ergens konden zien.
Vandaag kijkt niemand op van mensen met een andere huidskleur. Je ziet ze overal. Samen zijn we door God geschapen mensen met allemaal onze eigen tint.
Toch leeft er in meerdere kringen weerstand tegen mensen van een andere kleur. Meerdere voelen deze mensen als indringers. Als mensen die de eigen cultuur bedreigen. Je merkt ook hoe snel verhalen over bepaalde mensen en zelfs een theorie dat van bovenaf geprobeerd om tot omvolking te komen, geloofd worden. De blanke Europese bevolking zou minder moeten worden en de meer gekleurde mensen zouden de meerderheid moeten worden en zo de blanke bevolking al meer buitenspel zetten.
In de eerste plaats is dit laatste een heel vreemde stelling. Alsof het van boven af geregeerd wordt dat er allerlei dingen gebeuren die ertoe leiden van er veel asielzoekers onze kant op komen. Laten we niet vergeten dat mensen en machtigen de geschiedenis niet kunnen sturen. Het is Christus die regeert! Die zo regeert dat eens op de aarde er het ene volk van God zal zijn dat bestaat uit mensen die uit alle volken komen. Wat een genade van God als je bij dat ene volk van God mag horen dat samen in een taal de lof op de HEERE zal zingen. Ik bid dat de Geest mij zo omvolkt dat ik bij dat ene volk mag horen.
Ja, maar. Al die mensen uit andere landen zorgen ervoor dat allerlei voorzieningen voor ons niet meer beschikbaar zijn. Ik weet dat er onder deze mensen ook zijn die alleen maar eigen belang zoeken en niet hoeven te vluchten. Over deze mensen schrijf ik hier niet. Daartegen mag en moet goed opgetreden worden.
Maar als ik moet vluchten voor mijn leven. Als iemand vlucht omdat zijn of haar leven om wie hij of zij is tot een hel gemaakt wordt hoe moeten wij dan reageren. Is onze cultuur en gewoonte dan beslissend? Zeggen we dan: Jij moet weg omdat je onze cultuur bedreigt? Dan luister ik naar de Here Jezus en dan hoor ik Hem deze dingen tegen mij zeggen:
Mattheus 7:12: “Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.”
Mattheus 25:34,35 …..41-43 “Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld. Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. ….. Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.”
Het gaat hier niet om zomaar iets. Het gaat hier om mijn eeuwig en heil of onheil!
Als we een keer door vreemde complottheorieën gepakt zijn, gaat het snel van kwaad tot erger. Dan wordt er niet meer echt geluisterd. Dat zie je in Engeland. Mensen gaan de straat op en zijn gewelddadig omdat een jongen een aantal kinderen heeft doodgestoken. Ze gaan de straat op omdat ze het gerucht verspreiden dat het om een asielzoeker zou gaan en deze jongen moslim was. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn en toch blijven mensen dit geloven en laten zich leiden door een leugen.
Het gaat nooit om onze cultuur of onze mensen, maar steeds gaat het er weer om dat we het evangelie van Christus blijven brengen aan alle mensen om ons heen. Of iemand nu zwart is of blank en alles ertussenin. Laat het licht schijnen naar de mensen toe. Van wat voor geloof of overtuiging ze ook zijn.
Het volk dat met Christus leeft in alle omstandigheden mag Gods zegen verwachten. Christus regeert en niemand anders.
VAKANTIEMIJMERING V
WE ZITTEN TE VAAK BIJ PETRUS AAN TAFEL
Een gekke titel boven deze vakantiemijmering. Laat ik eerst een misverstand wegnemen. Ik heb niets tegen Petrus. Zelf ben ik in vergelijking met Petrus een klein miezerig mannetje in het Koninkrijk van God.
Ik bid de HEERE om mij te leren vanuit de belijdenis te leven die deze Rotsman heeft uitgesproken: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. En Jezus antwoordde en zei tegen hem: “Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.” Mattheus 16:16-18
De Geest heeft ons zo duidelijk geleerd wat de Bijbel is: “En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.”2 Petrus 1:19-21
Wat zal ik graag bij deze Petrus als belangrijk man in Gods Koninkrijk in de hemel en op de nieuwe aarde aan tafel zitten. Naar hem luisteren.
Toch is er ook iets waarin ik bid dat de Geest mij leert Petrus niet te volgen. Dat ik op dat punt niet met hem en anderen aan tafel ga zitten om samen te eten. Iets wat we volgens mij veel te veel doen. Ook als gereformeerde.
Het was een paar maanden terug dat in het magazine bij het RD er een gesprek was met collega Huijser in de Gereformeerde Gemeenten. Het waren o.a. deze woorden die me troffen: “Het gebrek aan kerkelijke eenheid doet mij verdriet. Iedereen is zogenaamd voor eenheid, maar wel zolang het in ieders eigen straatje past. We gaan met een vergrootglas langs de meest minieme verschillen om die uit te vergroten en aan te grijpen om op onszelf te blijven staan.”
Petrus wist heel goed dat de Here Jezus was gestorven voor mensen uit alle volken. Dat het niet meer zo was dat besnijdenis en het eten van onreine dieren geen belemmeringen meer mochten zijn om als Joden en mensen uit andere volken echt een te zijn door het geloof in Christus. Samen in de omgeving waar je woont echt samen gemeente van Jezus Christus te zijn. Om niet te gaan voor je vertrouwde omgeving en gebruiken.
Toch gaat Petrus apart met de Joodse christenen eten zonder de anderen uit te nodigen. Lekker onder elkaar volgens eigen gebruiken. Dat voelt zo goed en veilig. Vroeger toen we nog met een klein clubje waren was het beter en vertrouwder. Al die andere mensen erbij met hun ideeën. Gaan die ideeën tegen Gods Woord en echt tegen het evangelie in? Of houden we er niet van omdat ze voor ons nieuw zijn?
Laten we over deze dingen niet te makkelijk doen. Zo is het nu eenmaal en dat verander je niet. Paulus schrijft hierover door de Heilige Geest geleid: “Maar toen Petrus naar Antiochië gekomen was, ging ik openlijk tegen hem in, omdat hij te veroordelen was. Want voordat er enkelen uit de kring van Jakobus gekomen waren, at hij samen met de heidenen; maar toen zij kwamen, trok hij zich terug en zonderde zich af uit vrees voor hen die van de besnijdenis waren. En ook de andere Joden huichelden met hem mee, zodat zelfs Barnabas zich door hun huichelarij liet meeslepen. Maar toen ik zag dat zij niet juist wandelden, overeenkomstig de waarheid van het Evangelie, zei ik tegen Petrus in het bijzijn van allen: Als u die een Jood bent, naar heidens gebruik leeft en niet naar Joods gebruik, waarom dwingt u dan de heidenen op de Joodse manier te leven?” Gal 2:11-14
Als het voor ons vertrouwde beslissend wordt voor echte kerkelijk eenheid en we dat aan de ander als eis stellen dan zijn we sekte geworden en hebben we Christus niet als onze enige Heiland. Dan zijn onze regels waarop we bouwen in plaats van Christus gekomen. Lees de brief aan de Galaten. Dan geloven we een ander evangelie.
HEERE vergeef me elke keer dat ik zo gesproken, gedaan en gedacht heb. Dat ik zo met Petrus aan tafel heb gezeten. Leer mij om een te willen zijn, zonder allerlei eigen eisen te stellen, met allen die werkelijk bouwen op het fundament van Christus als de Zoon van de levende God! Laat dat evangelie verkondigd worden en breng ons met het schaamrood, om de zonde van het zoeken van eigen vertrouwde omgeving, op de kaken bij elkaar. In een leven persoonlijk en kerkelijk volgens Uw onfeilbare Woord.
VAKANSIEMYMERING IV
OLIMPUS EN AREOPAPUS
Die Olimpiese spele kry baie aandag. Vir baie soorte van sport is hoogste wat jy kan bereik die oorwinning op die Olimpiese spele.
In die Oudheid was die berg Olimpus die berg van die Griekse gode. 12 van die belangrikste gode sou op die Olimpus leef. Hulle sou daar in weelde leef en jy moes sorg dat hierdie gode jou vriende in die lewe bly. Hulle kon jou die lewe anders baie moeilik maak. De stad Olimpia was nie naby die berg Olimpus nie. Dit het in ‘n ander deel van Griekeland ontstaan. Die naam van hierdie stad moes wel aan die berg Olimpia herinner. In Olimpia was daar ook ‘n groot tempel vir die Griekse hoofgod Zeus. In daardie stad het om die 4 jaar in de oudheid die Olimpiese Spele plaasgevind. Ter ere van Zeus en die ander 11 Olimpiese gode.
Vir baie mense in ons tyd het sport ‘n soort god geword. Die prestasies het die hoofdoel van die lewe van baie mense geword. Hulle leef vir die sport of vir ander prestasie waardeur hulle gewaardeer word deur ander.
Hoe anders het die ware boodskap van Christus geklink toe Paulus in die Griekse hoofstad Athene gekom het. Paulus sien so baie tempels en altare. Baie gode word vereer. Selfs die onbekende god. Die mense het toe in angs geleef. Die gode kan jou die lewe baie moeilik maak. Jy moet sorg dat jy elke god gee wat hy of sy wil. Ook die onbekende god.
Paulus voel hoe die HERE as die enigste God hier nie die eer kry wat Hy verdien nie. Paulus raak diep verontwaardig as hy al die tempels en altare sien. Hy laat die mense weet dat hulle geen angstig lewe meer hoef te lei nie. Al hierdie gode, al die Olimpiese gode bestaan nie regtig nie. Jy raak bevry van jou angs, van jou slawerny aan sport en ander sake as jy by Christus as jou Verlosser en Koning jou lewe soek.
Paulus word genooi op ‘n berg in Athene die Areopagus te vertel oor wat hy glo. Dit is die Here Jesus wat as die koning sorg dat Paulus dit kan doen. Om ook mense in Europa en in Afrika te leer dat jy kan sport maar dat jou lewe altyd eerstens in diens van Christus moet staan. Dat dit Christus is en nie die gode wat met die Olimpus verbonde is en ook nie geld, sport en bevrediging van verlangens is wat ons kan red nie. Laat ons doen, glo en beheers word deur wat die Gees Paulus op die Areopagus laat sê: “Die God wat die wêreld gemaak het en alles wat daarin is, Hy wat Here is van hemel en aarde, woon nie in tempels met hande gemaak nie. ..... God het die tye van onkunde oorgesien, maar nou roep Hy alle mense oral om hulle te bekeer. Want Hy het ‘n dag bepaal waarop Hy die wêreld in regverdigheid gaan oordeel deur ‘n Man wat Hy daarvoor aangewys het. En Hy het dit aan almal bevestig deur Hom uit de dood te laat opstaan.” Hand 17:24 ....30-31
Dit gaan hier om Jesus Christus. Hom dien op Sy Woord gee vergifnis en gee ‘n betere toekoms as wat ‘n oorwinning op die Olimpiese Spele iemand kan gee!
VAKANTIEMIJMERING III
GELUKKIG REGEERT CHRISTUS ECHT!
Juist in de vakantie mooi extra tijd om rustig in mijn Bijbel te lezen. Juist je persoonlijk lezen van Gods Woord kan in de vakantie intensiever zijn. Je hebt vakantie van je gewone werk en bezigheden. In alle rust vandaag Psalm 2 gelezen. Dan gaan mijn gedachten naar zoveel dingen in onze tijd. Het zijn in Psalm 2 machten, koningen, overheden die tegen de HEERE en Zijn Gezalfde opstaan. Die niet naar boven kijken om zich af te vragen hoe moeten we regeren in dienst van Christus en daarmee echt in dienst van de mensen die God ons gegeven heeft als onderdanen. Vele overheden in onze tijd op deze wereld bevorderen dingen die rechtstreeks tegen de wil van Christus, tegen de wil van God ingaan. Velen zeggen dat maakt niet uit. Godsdienst hoort niet bij een overheid. Eigenlijk is dat helemaal niet zo’n gekke uitspraak. Daarmee ben ik het eigenlijk wel mee eens. Waarom? Omdat niet een bepaalde godsdienst de koers van een regering moet bepalen. Het gaat niet om onze belangen als kerken, als gelovigen. Wat is er wel in het geding? Dat er een echte Koning is. Dat is niet maar een godsdienst. Dat is een feit! De ene die Koning over alles is, is dezelfde als de ene God. Dezelfde die alles gemaakt heeft. Dezelfde van wie het ontstaan en het bestaan van alles en iedereen in de schepping afhankelijk is. Hij is er echt, Hij leeft. We lezen dan in de Psalm 2 over de HEERE en Zijn Gezalfde. Dan gaat het om de HEERE en Jezus Christus die als Verlosser naar de aarde gekomen is. Jezus Christus die weer naar de hemel is gegaan en aan de rechterhand van God zit en als de Koning van de koningen regeert. Wie dat ontkent is dom. Over de persoon of de macht die dat doet lacht de HEERE. Daar waar de moord op het ongeboren kind wordt toegelaten en zelfs wordt bevorderd. Daar waar de normen van God voor het leven als achterhaald en wereldvreemd worden neergezet, krijgen deze mensen en machten eens met Gods oordeel over hun leven en regeren te maken. Daar waar de zwakken in de samenleving en op deze wereld niet de steun van de overheid en de kerk krijgen, staan we op tegenover Christus. Daar waar naar lobbyisten wordt geluisterd die het belang van het grote geld en de macht bevorderen, moeten we vrezen voor het oordeel van God. Regeren en leven in dienst van God betekent niet leven voor eigen belangen, maar voor mensen die het zwaar en moeilijk hebben en hun een leven willen geven waarin ze ook met vreugde kunnen leven en zo naar de toekomst kunnen kijken. Op die laatste dingen hoop ik over een paar dagen nog eens wat uitgebreider terug te komen. Kapitalisme waarbij we voor ons eigen belang gaan, kan voor een christen niet de oplossing zijn. Hoe mis het in de wereld ook gaat toch mogen we onze rust in Christus vinden die eeuwig regeert. Zijn regering zal geen einde hebben. Eens zullen alle machten verdwijnen en zal Christus voor altijd het recht herstellen. Dan is er geen onrecht meer, dan zijn er geen zwakken en behoeftigen op deze aarde meer. Dan zijn de gelovigen van alle tijden mensen zonder enig gebrek en blij met Christus’ regering.
VAKANSIEMYMERING II
WARE VREDE
As ek aan hemel dink. As ek aan die nuwe hemel en aarde dink. Vrede!
Wat is in ons, onder ons, op hierdie wêreld ’n onvrede. Mense dink op hierdie wêreld aan hul eie belange, aan hul eie posisie, aan hul eie prestasie. Mense, volke, magte moet ander oorheers. Die wêreld en ook ons eie hart ken so baie onvrede.
Hoe anders is dit in die hemel. Hoe anders sal dit op die nuwe aarde wees. Selfs so dat ons ons DIT amper nie kan inbeeld nie. Laat ons ‘n bietjie probeer.
In die hemel en op die nuwe aarde is daar niemand wat negatiewe gevoelens teenoor ander voel nie. Daar is niemand wat ‘n ander pes nie. Niemand leef daar wat ‘n ander wil oorheers. Niemand voel dat hy of sy met sy taak en posisie ontevrede is nie. Almal is ons op God en Christus gerig.
Ook in die hemel en op die nuwe aarde is daar mense wat ander leiding gee. Ons sien dit ook in die wêreld van die engele. Ek praat dan van die goeie engele wat nie gesondig het nie. Ons lees van aartsengele soos Michael en Gabriël wat leiding aan ander engele gee. Sonder dat dit onder die goeie engele negatiewe gevoelens veroorsaak. Ons kan ook dink aan die gelykenis wat die Here Jesus in Matteus 25 vertel. Dit gaan in hierdie hoofstuk oor die Here Jesus se terugkeer en wat dan gebeur. Die man wat met 5 talente gewoeker het kry 5 by en wat met 2 gewoeker het kry twee by. Dit lyk daarop dat ook op die nuwe aarde die een oor meer gestel word as ander. Almal wat daar mag leef, is mense wat op Christus tydens hulle lewe gebou het. Hulle het op die smal pad gestap en is deur Christus gered. Hulle sal almal met Christus as konings regeer. Christus is en bly die groot Koning. Ons mag Christus in Sy heerlikheid en die HERE in al Sy grootheid sien. Ons kry verskillende take op die nuwe aarde. Nogtans is daar niemand wat daaroor mopper en ontevrede is nie. Ons gaan nie vir eie belange. Die liefde vir God en die naaste het volmaak geword! Ons is saam vol vreugde op die Here God gerig. Dat maak ons hart vol!
Dit is wat Christus verdien het vir sondaars wat by Hom redding soek en vind. As ek daaroor dink dan tril ek van verwondering. Dan kan jy nie meer sê dat glo in Christus iets is wat jou in jou lewe beperk. Die beperkings en die ellende van die sonde in ons lewens bring is dit juis waarvan ons dan heeltemal verlos word. Wat het ons vir mekaar en vir die wêreld ‘n wonderlike boodskap om te vertel. Dan gaan dit ook nooit meer om ons belange as christene en as kerk nie. Dan gaan dit om Christus wat uit genade s’n magtige toekoms gee. Dan wil ons al hoe meer deur die Gees vanuit Sy liefde leef as kinders van die Hemelvader.
VAKANTIEMIJMERING I
DIT HEBBEN WE ZO LANG NIET GEHOORD
Maandag begint mijn vakantie. Voelt wel gek omdat er daarna nog een maand is voor het emeritaat. Toch is het goed om na een heel erg intensief jaar even pas op de plaats te maken. In de komende tijd moet je geen meditaties verwachten. Van tijd tot tijd een mijmering. Zeker ook in Afrikaans.
Een tijdje terug was ik bij een broeder en zuster op bezoek. Rustige mensen. Mensen die niet rondlopen met harde oordelen over anderen. Die het werk van Christus op veel plekken in de wereld zien.
Een paar jaar geleden kwamen ze uit de toenmalige GKV naar de GKN. Ze hadden jaren rondgezworven. Vooral in de GKV zelf. De GKN was voor hen iets van toch wel veraf. Is het daar niet extreem en heel ouderwets?! Ze vertelde van die eerste keer dat ze naar een kerkdienst van de GKN kwamen. “U ging toen voor. We kwamen ontroerd uit de kerk. Weet u waarom? Omdat we in eigentijdse woorden iets hoorden wat we jarenlang niet meer gehoord hadden. U sprak zo heel gewoon en indringend over de Here Jezus die voor onze schuld en zonden heeft geleden. U legde dat aan ons hart zoals u dat steeds doet. Heel gewoon Christus als de gekruisigde die we nodig hebben. Naar wie we elke dag met onze zonden hebben te vluchten. Dat hadden we jaren niet gehoord of ergens verborgen in een zinnetje. De tranen kwamen uit onze ogen. We hebben dit evangelie in al haar variaties elke dag zo nodig.”
Als je dat hoort, raakt dat je hart. Niet omdat het om mij zou gaan, maar dan gaat je hart uit naar schapen die geen of verkeerde leiding krijgen. Die verarmen en op verkeerde wegen geleid worden. Naar jongeren die dan afhaken omdat ze zich afvragen wat de kerk hen nog te zeggen heeft. Laat de echt goede boodschap van de opgestane Christus toch gebracht worden. Ook als dat betekent dat na de zondag dat dit evangelie gebracht is de mailbox vol is met kritische berichten dat mensen dit niet meer willen horen. Omdat ze geen zin hebben om als zondaar genoemd te worden die elke dag vergeving nodig hebben.
Dan denk aan de Here Jezus en aan Paulus.
De Here Jezus die ons elke dag ook voor onszelf leert bidden: “En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven.” Matt 6:12
Dan denk ik aan Paulus die onder leiding van de Heilige Geest o.a. dit moest schrijven: “En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.” 2 Kor 5:18-21
Ik bid dat iedereen elke zondag weer het evangelie hoor van die arme schuldige zondaar die naar de rijke Christus mag gaan. Dat zo de weg naar de Vader gegaan wordt.
VAKANTIEMIJMERING III
GELUKKIG REGEERT CHRISTUS ECHT!
Juist in de vakantie mooi extra tijd om rustig in mijn Bijbel te lezen. Juist je persoonlijk lezen van Gods Woord kan in de vakantie intensiever zijn. Je hebt vakantie van je gewone werk en bezigheden. In alle rust vandaag Psalm 2 gelezen.
Dan gaan mijn gedachten naar zoveel dingen in onze tijd. Het zijn in Psalm 2 machten, koningen, overheden die tegen de HEERE en Zijn Gezalfde opstaan. Die niet naar boven kijken om zich af te vragen hoe moeten we regeren in dienst van Christus en daarmee echt in dienst van de mensen die God ons gegeven heeft als onderdanen.
Vele overheden in onze tijd op deze wereld bevorderen dingen die rechtstreeks tegen de wil van Christus, tegen de wil van God ingaan. Velen zeggen dat maakt niet uit. Godsdienst hoort niet bij een overheid. Eigenlijk is dat helemaal niet zo’n gekke uitspraak. Daarmee ben ik het eigenlijk wel mee eens. Waarom? Omdat niet een bepaalde godsdienst de koers van een regering moet bepalen. Het gaat niet om onze belangen als kerken, als gelovigen.
Wat is er wel in het geding? Dat er een echte Koning is. Dat is niet maar een godsdienst. Dat is een feit! De ene die Koning over alles is, is dezelfde als de ene God. Dezelfde die alles gemaakt heeft. Dezelfde van wie het ontstaan en het bestaan van alles en iedereen in de schepping afhankelijk is. Hij is er echt, Hij leeft. We lezen dan in de psalm 2 over de HEERE en Zijn Gezalfde. Dan gaat het om de HEERE en Jezus Christus die als Verlosser naar de aarde gekomen is. Jezus Christus die weer naar de hemel is gegaan en aan de rechterhand van God zit en als de Koning van de koningen regeert. Wie dat ontkent is dom. Over de persoon of de macht die dat doet lacht de HEERE.
Daar waar de moord op het ongeboren kind wordt toegelaten en zelfs wordt bevorderd. Daar waar de normen van God voor het leven als achterhaald en wereldvreemd worden neergezet, krijgen deze mensen en machten eens met Gods oordeel over hun leven en regeren te maken. Daar waar de zwakken in de samenleving en op deze wereld niet de steun van de overheid en de kerk krijgen, staan we op tegen Christus. Daar waar naar lobbyisten wordt geluisterd die het belang van het grote geld en de macht bevorderen, moeten we vrezen voor het oordeel van God.
Regeren en leven in dienst van God betekent niet leven voor eigen belangen maar voor mensen die het zwaar en moeilijk hebben en hun een leven willen geven waarin ze ook met vreugde kunnen leven en zo naar de toekomst kunnen kijken. Op die laatste dingen hoop ik over een paar dagen nog eens wat uitgebreider terug te komen. Kapitalisme waarbij we voor ons eigen belang gaan, kan voor een christen niet de oplossing zijn.
Hoe mis het in de wereld ook gaat toch mogen we onze rust in Christus vinden die eeuwig regeert. Zijn regering zal geen einde hebben. Eens zullen alle machten verdwijnen en zal Christus voor altijd het recht herstellen. Dan is er geen onrecht meer, dan zijn er geen zwakken en behoeftigen op deze aarde meer. Dan zijn de gelovigen van alle tijden mensen zonder enig gebrek en blij met Christus’ regering.