OORLOG VERSCHRIKKELIJK!

 

Het is lang geleden dat oorlog voor ons gevoel zo dichtbij gekomen is. De oorlog in de omvang zoals die er is op het moment dat ik dit schrijf, hadden maar heel weinig mensen voorzien. De dreiging van oorlog en dat het nog groter zal worden, is ineens in Europa aanwezig. Zelfs de dreiging van een Derde Wereldoorlog, zelfs de dreiging dat er kernwapens gebruikt gaan worden. Je ziet via de media de verschrikkelijke verwoestingen, de mensen die met diepe angst in de ogen moeten vluchten. Het is in één woord verschrikkelijk. Zelfs gewone burgers worden niet ontzien. Ook vrouwen en kinderen niet. In dit artikel ga ik niet een beoordeling van deze oorlog geven. Ik ga proberen om vanuit het denken vanuit Gods Woord dingen te noemen die ons in staat stellen om te kunnen beoordelen. Dan gaat het niet om politieke spelletjes, niet om de ene leugen na de ander maar om normen en waarden die de HERE laat zien waardoor we een oordeel kunnen en ook moeten uitspreken. Dat is geen vermenging van geloof en politiek of kerk en politiek. Dat is hoe Christus ons de weg wijst ook op dit punt van het leven.

 

Oorlog vreemd aan Gods schepping

Het is belangrijk om er eerst op te letten hoe de HERE het leven op deze aarde bedoeld heeft. Dat zie je aan het begin en dat zie je ook als je let op het leven zoals het op de nieuwe aarde zal zijn na Christus terugkeer.

Dan is het heel duidelijk dat de HERE een leven in onderlinge vrede wil. Hij schept alles op aarde zo dat er vrede kan zijn en blijven. Dat betekent dat de HERE Zijn schepping zo inricht dat het leven er zo kan zijn:

  1. In vrede met God. We zijn niet als vijanden van God geschapen. Geen enkel schepsel is zo door God gemaakt. De mens is als kind van God geschapen. De engelen als knechten van God. De hele schepping om juist vanuit de vrede met God tot eer van Hem te bestaan.
  2. De mens is zo door God gemaakt dat hij met al de andere mensen in vrede zal leven. In echte gerechtigheid en heiligheid. Dat betekent o.a. zonder concurrentie, zonder dat je uit bent op iets wat van een ander is. In liefde voor de ander. Je wilt de ander altijd helpen, samenleven in liefde, in blijdschap met elkaar. Elkaar iets aandoen, komt zelfs niet in je hart en gedachten op. Zo is Gods schepping bedoeld.
  3. Leven in harmonie met de hele schepping. Ook in vrede met de dieren en de planten. Van niemand gaat er ook maar enige bedreiging naar elkaar uit. Ook bij de verdere ontwikkeling van de aarde zou er zonder de zondeval geen enkele aantasting van de rest van de schepping zijn geweest. Het zou onder Gods leiding een samenleven zijn waarbij de aantasting van de aarde er nooit zou zijn.

 

Waar komt de oorlog en het elkaar aantasten uit jaloezie en het uit zijn op eigen macht voor jezelf of jouw groep vandaan? De oorsprong daarvan ligt bij de zondeval in de hemel. Bij de duivel die als goede engel geschapen is en dan toch leidinggeeft aan een opstand tegen God. De duivel en zijn volgers willen niet in vrede knechten van God zijn. Daar begint het uit zijn op macht. Daar vinden we het begin van het uit zijn op macht tegenover God en het gebruik van macht tegenover andere schepselen.

In de hemel is de eerste oorlog gekomen omdat schepselen niet de vrede zoeken in de vrede die God gegeven heeft. Dan komt de duivel als het schepsel dat losgeraakt is van God. Hij komt om de mens ontevreden te maken en tegen God op te zetten. Wij hebben ons laten verleiden terwijl het niet nodig was. Het zaad van de oorlog, van elkaar willen doden vanwege jaloezie en verlangen naar macht is geboren. De eerste moord op aarde wordt een feit als Kaïn Abel doodslaat. Oorlog komt niet van God. Het komt van de duivel en van de mens met zijn zondige hart. Op een heel ontdekkende manier lezen we dit in Jakobus 4: “Vanwaar al die strijd en al die conflicten in uw midden? Vloeien ze hier niet uit voort: uit uw hartstochten, die in alle delen van uw lichaam strijd voeren? U verlangt naar iets en krijgt het niet. U benijdt anderen en beijvert u om dingen te bemachtigen en kunt ze niet krijgen. U maakt ruzie en voert strijd, maar u krijgt niet, omdat u niet bidt.” vs. 1,2

 

Vrede is Gods weg

De God van de vrede heeft de aarde in vrede geschapen. Die vrede is na de zondeval weg. Toch is het goed om er vanuit de Bijbel op te letten dat de HERE nog altijd vrede wil. Dat Hij ook zondige mensen juist door Christus de weg van de vrede wijst.

We hebben al gezien dat de HERE de aarde zo gemaakt heeft dat er harmonie met hem en tussen alle schepselen was. In de tijd dat het niet meer zo is, laat de Geest ons zien dat de HERE die vrede op de nieuwe aarde weer zal geven. Zo dat die nooit meer verdwijnt. De HERE komt tot zijn doel.

 

Een paar teksten waar dit zo duidelijk aan ons verteld wordt:

“Hij zal oordelen tussen de heidenvolken en veel volken vonnissen. En zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen. Oorlog voeren zullen zij niet meer leren. Huis van Jakob, kom, laten wij wandelen in het licht van de HEERE.” Jesaja 2:4,5

“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is. En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.” Openbaring 21:2-5

 

Deze prachtige toekomstmuziek heeft als het goed is ook invloed op het leven van Gods kinderen. Juist de mensen die vanuit de door Christus verdiende vrede met God voor de vrede gaan, worden ons tot voorbeeld gesteld. We worden daartoe opgeroepen.

Ook hiervan 2 voorbeelden:

“Behoed je tong voor het kwaad en je lippen voor het spreken van bedrog. Keer je af van het kwaad en doe het goede; zoek de vrede en jaag die na.” Psalm 34:14,15

“Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien. Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.” Mattheus 5:8,9

In de wereld van vandaag hebben we vanuit Gods vrede, vrede te zoeken. Betekent dit dat we pacifisten moeten zijn? Dat we dus zelf nooit in een oorlog zullen meevechten?

 

Toch oorlog - geen pacifisme

Gods wil en doel is dat er vrede heerst. Een vrede die we als Zijn beeld allemaal uitstralen en in praktijk brengen. De werkelijkheid is na de zondeval heel anders. Betekent het uitstralen van Gods vrede dat we als gelovigen geen soldaat mogen zijn? Dat we aan geen enkele oorlog mee mogen doen of daar steun aan verlenen. Het zo denken en handelen noemen we pacifisme. Moet je als christen een pacifist zijn?

Wanneer we Gods Woord lezen is het antwoord daarop nee. We zien in de Bijbel dat ook het volk van God oorlog voert. Oorlogen in dienst van God. Oorlogen in dienst van Gods vrede. Dat betekent, zeker als de HERE niet meer zelf duidelijk maakt wanneer er oorlog gevoerd moet worden, dat we heel voorzichtig moeten zijn. Dat we niet snel tot oorlog hebben over te gaan. En dat ook de manier van oorlog voeren er een moet zijn die van het liefhebben van de naaste en zelfs van het liefhebben van de vijanden getuigt.

Het is wel zo dat de overheid het recht heeft om met het zwaard het recht te handhaven. Zie o.a. Handelingen 25:11; Romeinen 13:4. We zien in de Bijbel ook dat soldaat zijn op zichzelf niet verkeerd en zondig is. Wanneer soldaten bij Johannes de Doper komen om zich te laten dopen met het oog op de ontmoeting met de Christus, lezen we: “Ook de soldaten vroegen aan hem: En wij, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij.” Lukas 3:14. De HERE vraagt van deze soldaten niet dat ze uit het leger gaan. Hij vraagt van hen wel een christelijk optreden als soldaat. We worden daarin bevestigd als we in het Nieuwe Testament lezen dat Romeinse officieren, die tot geloof in Christus zijn gekomen, voorbeelden in een leven met Christus zijn. Zie o.a.: Lukas 7:1-10; Handelingen 10:1, 2, 22-25.

Na de zondeval is er de haat, de jaloezie, het verlangen naar eigen macht en eer. Dat zelfs ten koste van de levens van anderen. Een sprekend voorbeeld daarvan is ook de uitspraak van Lamech in Genesis 4: “Ada en Zilla, luister naar mijn stem, vrouwen van Lamech, hoor mijn woorden aan: Voorzeker! Ik doodde een man om mijn wond en een jongen om mijn striem! Want Kaïn wordt zevenvoudig gewroken, maar Lamech zeventigmaal zevenmaal.” vs. 23,24

Om ervoor te zorgen dat mensen tegen geweldenaars, tegen machtsbeluste mensen en tirannen beschermd worden, is een leger en soms oorlog nodig. Om ervoor te zorgen dat het verschrikkelijke onrecht niet de hele wereld in beslag neemt. Wanneer Gods vrede niet meer in het hart heerst, is het soms nodig om hard op te treden tegen mensen en landen die als agressor optreden. Dan blijft het verschrikkelijk dat mensen gewond raken, dat anderen zelfs sterven in een oorlog. Toch is het in deze zondige wereld van tijd tot tijd nodig om je land met haar burgers te verdedigen als de aanval komt. Het kan ook nodig zijn om zwakken en onderdrukten te redden van mensen die met geweld anderen aanvallen en met de dood of uithongering bedreigen. De zonde die wij als mensen in de wereld gebracht hebben, zorgt ervoor dat we soms naar de wapens moeten grijpen. Dat mag er nooit toe leiden dat we het niet erg meer vinden om andere mensen te doden. Steeds weer zal ook bij het overwegen van een oorlog in ons hart moeten blijven dat het doden van mensen nooit een mooi doel wordt. Zie Genesis 9:6 en denk aan het zesde gebod. Hierbij moeten we dan ook bedenken dat het in het zesde gebod er om gaat dat we niet wederrechtelijk doden. Doden uit zelfverdediging of als straf op begane misdaden is hiermee niet verboden.

Het is zelfs zo dat als vijanden in onze handen vallen we voor ze hebben te zorgen als het om voedsel en om noodzakelijke medische hulp en verzorging gaat. Denk maar eens aan wat de Here Jezus in de Bergrede zegt: “Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.” Mattheüs 5: 44,45

Wat betekenen deze dingen nu als het gaat om het beoordelen van een oorlog? Wanneer kun je spreken van een gerechtvaardigde oorlog? Hieronder noem ik enkele dingen die daarbij heel belangrijk zijn.

 

Wat is een gerechtvaardigde oorlog?

Enkele heel belangrijke punten bij het beoordelen van een oorlog zijn de volgende:

  1. Het is een oorlog die door een wettige overheid gevoerd wordt. Geen oorlog die door een stel ontevreden mensen gevoerd wordt, die zo dood en verderf zaaien.
  2. De grenzen van een ander zelfstandig land worden geëerbiedigd. De soevereiniteit van een ander land wordt erkend. Alleen als dit land zelf een bedreiging vormt en dat ook duidelijk laat zien, kan ter verdediging een militaire installatie die echt een bedreiging is, aangevallen worden.
  3. De oorlog die gevoerd wordt heeft een duidelijk doel. Nooit het doel om een ander land te verwoesten. Zeker niet om burgers aan te vallen. We lezen in het Oude Testament al dat de oorlog niet tot doel mag hebben om dat te verwoesten wat juist burgers nodig hebben om te overleven. We lezen in Deuteronomium 20 deze opvallende woorden: “Wanneer u een stad vele dagen belegert en ertegen strijdt om haar in te nemen, dan moet u haar vruchtbomen niet te gronde richten door de bijl erin te slaan. U kunt er immers van eten; daarom mag u ze niet omhakken om ze een belegeringswal voor u te laten worden, want het geboomte van het veld is voedsel voor de mens. Maar de bomen waarvan u weet dat het geen vruchtbomen zijn, mag u te gronde richten en omhakken om een belegeringswal te bouwen tegen de stad die oorlog tegen u voert, totdat ze ten onder gaat. vs. 19,20

Een oorlog moet in die zin menselijk blijven dat burgers geen doelwit worden om te doden. Dat niet het doel is om een land in puin te leggen.

  1. Een oorlog is niet te rechtvaardigen omdat in een ander land mensen op een andere manier denken en geloven. We mogen niet met geweld en oorlog andere mensen onze overtuigingen en ons geloof opdringen. Het is niet voor niets dat we in de Bijbel lezen dat we niet door kracht en geweld maar door Gods Geest hebben te strijden. Zie o.a. Zacharia 4:6 en Efeze 6:10-20.

We moeten in deze gevallen het zwaard in de schede laten en met de verkondiging van het Woord en het gebed strijden.

  1. Ook bij een oorlog is het belangrijk dat wie aanvalt geen rede zoekt om eigen machtswellust te kunnen bevredigen. Geen aanleiding zoeken om eigen verkeerde motieven te verduisteren. Daarbij is het ook belangrijk om er op te letten of een leider van de oorlog zich aan zijn woorden houdt. Bijvoorbeeld de belofte om geen burgerdoelen aan te vallen. Als iemand steeds weer zijn beloften breekt, zegt dat ook iets of het hier om een gerechtvaardigde oorlog gaat.
  2. Oorlog moet altijd als laatste middel gebruikt worden. Er is na vele pogingen van voorstellen en praten geen andere weg meer mogelijk. Oorlog moet ook in verhouding staan met het doel dat bereikt wil worden. Het moet dus iets zijn wat heel zwaar weegt en geen andere oplossing voor mogelijk is.

 

Gelukkig is er bij alle angst en onzekerheid die in de wereld heerst, de ene rotsvaste zekerheid dat Christus regeert. Dat Hij zal komen met de vrede voor ieder die in zijn of haar leven op Hem bouwt. Geen wereldleider, geen mens die leidinggeeft aan een oorlog, kan ervoor zorgen dat niet komt waarvan we in Psalm 72 lezen: “O God, geef de koning Uw recht en Uw gerechtigheid aan de zoon van de koning. Dan zal hij over Uw volk rechtspreken met gerechtigheid en over Uw ellendigen met recht.

De bergen zullen voor het volk vrede dragen en de heuvels, met gerechtigheid. Hij zal de ellendigen van het volk recht doen, Hij zal de kinderen van de arme verlossen en de onderdrukker verbrijzelen.” vs. 1-4

 

De tiran die een onrechtvaardige oorlog voert en zich niet bekeert, zal bij zijn dood of bij de terugkeer van de Here Jezus ervaren wat we lezen in Jesaja 13:11: “Ik zal de wereld haar slechtheid vergelden, en de goddelozen hun ongerechtigheid. Ik zal de trots van de hoogmoedigen doen ophouden, en de hooghartigheid van de geweldplegers zal Ik vernederen.”