MOET ME VAN HET HART

 

PRATEN OVER MIJN GELOOF

 

Het zijn de laatste dagen van 2023. Ik lees en hoor weer meerdere keren dat mensen het voornemen hebben om meer over hun geloof te praten. Anderen zeggen juist dat ze het niet zo gewend zijn om over hun geloof te praten. Dat vinden ze ook niet zo nodig. Dat is een heilige zaak tussen hen en God. Verder niet. Daar hoeft de omgeving niet veel van te merken.

Ik begin eerlijk gezegd al meer moeite te krijgen met de woorden wel of niet veel praten over jouw geloof. Of je dat nu veel of weinig doet, het blijft een praten over jouw  geloof. Daar zit voor mij het probleem. Gaat het om mijn geloof of gaat het om de HEERE en Zijn Woord? Gaat het om mijn geloof of over Christus en Zijn werk en wat Hij ons geleerd heeft? Als het om ons geloof gaat kan dat heel sterk verschillen. Dan kunnen we onze geloofsbelevingen delen en toch niet uitkomen bij wie de Drie-enige God is en wat Gods Woord is. Dan komen we vaak niet verder dan wie God, wie Christus, wie de Geest voor ons is. Wat de Bijbel voor ons is.  

Dan kan ik niet veel over geloven in mijn leven vertellen omdat het een heilige zaak tussen mij en God is. Dan kan ik uitbundig over mijn geloof vertellen zoals ik dat nu voel.

We worden door de HEERE met veel liefde en heel intens geroepen om te geloven. Om ons te keren tot God, tot Christus volgens Zijn Woord. We worden geroepen om met hart en ziel getuigen van Christus te zijn. Dan blijf je niet stil. Dan is geloven niet alleen een heilige zaak tussen jouw en God. Dan is geloven ook niet hoe ik daarover nu voel. Geloven is zoveel meer. Het wordt nooit mijn geloof als het goed is. Het is het geloof, het je toevertrouwen aan de HEERE om Hem en Zijn grote daden al meer te kennen. Om vanuit dat kennen van God al meer te leven volgens Zijn wil. Dan leef je al meer tot Zijn eer want je laat jezelf en mensen horen wie God is en dat wat Hij ons leert de goede weg is. Je laat horen dat je bij Christus als je Verlosser en God moet zijn. Je wijst steeds weer naar God. Je wijst steeds weer naar Christus. De Geest laat je al meer de grootheid van de HEERE zien. Zijn Woord gaat je boven alles. Steeds weer op Hem gericht zijn, betekent dat je je Hem al meer gaat bewonderen en je dat laat horen en zien in je leven. Wat deden de leerlingen van de Here Jezus op de Pinksterdag? Wat bewerkte de Heilige Geest toen? Dat ze spraken over hun geloof? Nee, ze vertellen daar wat Gods grote daden zijn! (Hand 2:11) Om die daden te kennen en dan met Christus te leven.

Mijn grote punt is dat het er juist om gaat dat we vanuit het al meer kennen van de Heere volgens Zijn Woord  leven en spreken. Zo leven en spreken dat praten over je geloof niet iets is voor bepaalde ogenblikken. Geloven in Christus is niet iets voor bepaalde gelegenheden. Het gaat om ons leven elke minuut met Hem. Dat de HEERE, dat Christus het middelpunt van ons leven is. Dat we vanuit Hem en Zijn Woord leven. Dat we Gods beeld op aarde zijn. Dat we niet ons geloof maar dat we weerkaatsen wie de HEERE is. Elkaar helpen om dit al meer en dieper dit te doen. Om ons steeds weer te laten corrigeren door Gods Woord in wat we denken, voelen en doen. Omdat de HEERE zelf tot ons spreekt in Zijn Woord. Omdat Hij weet wat echt goed is voor ons en ons leven. Dan komt in ons leven uit wat de Geest ons zegt in Filippenzen 2: “Doe alle dingen zonder morren en meningsverschillen,opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld,door vast te houden aan het Woord van het leven, mij tot roem met het oog op de dag van Christus, dat ik niet tevergeefs heb hardgelopen en mij ook niet tevergeefs heb ingespannen.” vs 14-16

 

Laat ons leven staan op het fundament van God en laat dat te horen en te zien zijn in ons leven. Juist dan is er dat persoonlijke geloof, die persoonlijke omgang met de HEERE. Dan wordt het nooit mijn of ons geloof in de zin dat wij leven op de maat van onze geloofsbeleving.

Laten Gods grote daden en wat Hij ons leert ons brengen in het echte schoollokaal van de Geest. Om echt als gelovigen te leven die steeds weer wijzen naar de Drieenige God. Laten we niet bouwen op de wankele basis van ons geloof. Maar laten we persoonlijk zo geloven dat we ons laten bikken en pletten door Gods onfeilbare Woord. Dat we zo in diepe eerbied en liefde leven elke dag weer met de HEERE als de God van ons leven. Met hart en ziel 24 uur van de dag. Dan wordt ons en mijn geloof gevoed. Dan  leven we echt met Christus. Zo wil de Geest in ons wonen.